boxerfan
Newbie
Newbie

33 QV wil niet starten... :?:

di apr 18, 2006 09:41

Beste liefhebbers,

Dit paasweekeinde was het zover. Ik heb mijn 33 type 2 QV helemaal opnieuw opgebouwd en wilde het beestje zondag starten.
Tevergeefs. Hij wil niet aanslaan en ik snap niet waarom!
Ik had de luchtfilters eraf gehaald en zag de euro98 nevel dwarrelen, dus benzine krijgt ie (ruik je ook!)
De bobine levert vonken, niet echt hele sterke vonken, maar toch de vonk is er...
Ik heb tevens nieuwe bogiekabels en nieuwe bogies...
De verdeler is van een ander auto afgehaald ( gaan di dingen vaak stuk??) de verdelerkap en rotor zien er goed uit en snap dus echt iet waarom ie niet aanslaat. Wel heeft ie 2x geploft in de carburateur en 1x dik in de uitlaat. Dus ontsteking stond 2x niet goed, maar bij doorstarten gebeurt verder niets.

Wel kan ik zeggen dat de motor behoorlijk zwaar draait, dus een flinke compressie heeft, en tijdens het doorstarten loopt mijn oliedruk meter op naar 6 bar :-) Dat geeft me een goed gevoel.

Heeft iemand tips of iedeeen of dingen die ik nog over het hoofd zie???
Ik wil meteen hierbij MArtijn Goorden bedanken voor zijn inzet, kennis, kracht en inzicht tijdens de gehele restauratie. Mijn god, zonder hem was ik ten dode opgeschreven met de ultieme antraciete QV die nu zoooo moooi staat te wezen.

Hopelijk haal ik de registerdag nog..... wie kan me helpen!

Gegroet,
PAul

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: 33 QV wil niet starten... :?:

di apr 18, 2006 09:47

Misschien iets heel stoms zoals....bougiekabels verkeerd aangesloten ?
Denk erom dat een boxer een 1-3-2-4 ontstekingsvolgorde heeft ipv de traditionele 1342
Cilinder 1 is normaal de aansluiting die het meest naar de accu wijst. (neem aan dat dit bij een type 2 ook zo is....)
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di apr 18, 2006 11:02

Als er benzine en vonk is zou je nog heel goed kunnen controleren of de ontsteking juist staat. De aandrijving hiervan kan precies 180 graden verkeerd gezet worden. Als het een type 2 QV is, dan heeft deze hydraulische stoters en kun je controleren door de krukas op het merkteken te zetten en de niokkenassen op de merktekens te zetten (gelijktijdig met krukas!). Je kunt nu de verdeler controleren of deze naar cilinder 1 wijst. Cilinder 1 is rechtsvoor (vanuit de auto gezien). In dezelfde bank zit cilinder 3. 2 en 4 zitten tegenover 1 en 3.

Succes,

Rob

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: 33 QV wil niet starten... :?:

di apr 18, 2006 11:10

Je kunt nu de verdeler controleren of deze naar cilinder 1 wijst.
Opletten hier (ik ging er zelf ook ooit de mist mee in)
De rotor wijst niet fysisch naar cilinder 1, maar naar het schutbord richting accu. DAAR is de aansluiting voor cilinder 1 en daar moet de rotor heenwijzen als cilinder 1 einde compressie staat.
Het klopt dat de verdeler fout gemonteerd kan zijn, precies 180° mis.

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

di apr 18, 2006 11:17

Sorry voor de verwarring. Ik bedoel inderdaad dat de rotor dan op de positie staat dat cilinder 1 vonk krijgt. Dus de kabel voor cilinder 1 moet dan op de overeenkomstige aansluiting zitten. De overige kabels volgen dan in de aangegeven ontstekingsvolgorde. Check wel even de draairichting van de verdeler.

Succes,

Rob

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di apr 18, 2006 11:27

Met mijn beste tekentalent..... :mrgreen:

Afbeelding

om alle vervarring te vermijden :wink:

Martinos
Full Member
Full Member

di apr 18, 2006 14:50

De volgorde van aansluiten is ok.
Ook het 180 graden gedraait verhaal gaat hier niet op mijns inzien, op het merktteken op het vliegwiel (en nokkenassen) staat de rotor richting bougiekabel van cilinder 1. Zou goed moeten zijn dus. ook hebben we nog wat gespeeld met het tijdstip van ontsteking, iets vroeger, iets later...allemaal geen effect.

Ik heb het idee dat de verdeler niet goed genoeg werkt of anders de bougie kabels verkeerd zijn (verkeerd type, teveel weerstand?) omdat de vonk die er komt maar zwak is. De vonk uit de bobine zelf is wel normaal. Overigens hebben we wel voor de zekerheid toch nog even een andere bobine, verdelerkap en rotor geprobeerd, just in case. Een andere verdeler of bougie kabels lijken mij dus een logische volgende stap om te proberen...

En o ja, Paulus geen dank he jonge :wink: 8)
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

Non alfa: Citroen Mehari

ALFAQV

di apr 18, 2006 21:55

Ik heb exaxct hetzelfde gehad toen ik mijn P4 aan het opbouwen was ,met stroboscoop en veel speurwerk bleek het de stekkerverbinding te zijn welke achter op je dynamo zit (zag het echt per toeval).
Er zit een rechthoekige stekker op met als ik het me goed herinner 3 stekkers erin , ik kon de stekker op de dynamo aansluiten maar dan werd 1 stekkerverbinding teruggedrukt zodat deze dus geen contact maakte .
Nu komt het vreemde ik ben het schema na gaan lopen en zag dat deze naar het dashboardlampje "laadstroom "ging ,kanme nog steeds niet indenken hoe dat het probleem kan veroorzaken ,maar goed nadat ik deze dus aansloot starte de motor direkt.

Martinos
Full Member
Full Member

di apr 18, 2006 22:05

Ik heb exaxct hetzelfde gehad toen ik mijn P4 aan het opbouwen was ,met stroboscoop en veel speurwerk bleek het de stekkerverbinding te zijn welke achter op je dynamo zit (zag het echt per toeval).
Er zit een rechthoekige stekker op met als ik het me goed herinner 3 stekkers erin , ik kon de stekker op de dynamo aansluiten maar dan werd 1 stekkerverbinding teruggedrukt zodat deze dus geen contact maakte .
Nu komt het vreemde ik ben het schema na gaan lopen en zag dat deze naar het dashboardlampje "laadstroom "ging ,kanme nog steeds niet indenken hoe dat het probleem kan veroorzaken ,maar goed nadat ik deze dus aansloot starte de motor direkt.
hmm...ik zal morgen eens even gaan kijken voor paul. (de auto staat bij mij in de loods) Wie weet is het dit!! Het zou een hele opluchting zijn

Overigens heb ik vandaag nog even andere bougie-kabels geprobeerd, dit maakte ook geen verschil...
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

di apr 18, 2006 23:12

misschien is de bobine toch niet krachtig genoeg om onder
compressie een goede vonk te produceren
dit kwam voorheen wel eens voor
als je nog een reserve hebt misschien even testen?

grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Martinos
Full Member
Full Member

di apr 18, 2006 23:13

Een andere bobine hebben we reeds geprobeerd, tenzij ze natuurlijk allebei kapot zijn, maar dat zou wel toevallig zijn
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

AG
Full Member
Full Member

wo apr 19, 2006 05:55

Staan je nokkenassen wel op tijd? Even de kleppendeksel losmaken en kijken of de 1 cilinder op bdp ( is de T)wel diicht is dan de onsteking erin op het goede merkteken de op het vliegwiel. Dit Is tien minuten werk en dan weet je dat je hier niet meer naar hoeft te kijken.

AG

Martinos
Full Member
Full Member

wo apr 19, 2006 09:08

Staan je nokkenassen wel op tijd? Even de kleppendeksel losmaken en kijken of de 1 cilinder op bdp ( is de T)wel diicht is dan de onsteking erin op het goede merkteken de op het vliegwiel. Dit Is tien minuten werk en dan weet je dat je hier niet meer naar hoeft te kijken.

AG
Een 33 QV heeft geen kleppendeksel, deze hebben al hydraulische stoters.
In dit geval is het te controleren door de merktekens op de poelie's en het teken op de krukas.

Helaas gaat het verhaal hier ook niet op, ik weet 100% zeker dat ie op tijd staat.
75 1.8 Carb '86
33 1.7 QV '88
164 3.0 24V automaat '94
GTV6 3.0 V6 24V '83

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 19, 2006 10:57

Hen je wel de juiste verderer? Het kan zijn dat deze teveel vooronsteking heeftt en de startmotor bij koude start
deze niet door de compressie wil trekken.

Het is altijd lastig om motor na lange tijd van stilstand aan de praat te krijgen. Probeer het eens met startspray (of hoe het ook mag worden genoemd)....
kijk eens of hij aanslaat.

Floor
Guru
Guru

wo apr 19, 2006 11:15

Hen je wel de juiste verderer? Het kan zijn dat deze teveel vooronsteking heeftt en de startmotor bij koude start
deze niet door de compressie wil trekken.

Het is altijd lastig om motor na lange tijd van stilstand aan de praat te krijgen. Probeer het eens met startspray (of hoe het ook mag worden genoemd)....
kijk eens of hij aanslaat.
Inderdaad, zo ben ik ook bezig geweest met verkeerde voorontsteking en een bobine die het haast niet meer deed. Met startpilot gaf dat af en toe een plofje. Gaandeweg alles controleren, je zult zien dat het dan weer werkt. Hoe oud is trouwens die benzine? Als die er al lang in zit wil het ook niet meer vlot starten.
Oo==v==oO

Terug naar “Algemene Technische vragen”