KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

APK veranderingen

do apr 13, 2006 21:02

De Periodieke autokeuring gaat veranderen hoorde ik vandaag. Nieuwe auto`s moeten na 4 jaar gekeurd worden ipv 3 jaar en de andere auto`s om de 2 jaar. Dus je hoeft niet ieder jaar meer naar de keuring. Wanneer de regels ingaan weet ik niet, want ik kon er nog niets over vinden bij de RDW site. Of dat nu ook goed nieuws is? Voor diegene die alleen maar met zijn oude barrel van APK naar APK rijdt wel. Ik heb mijn twijfels. :?
Wordt vervolgd.

prosper
Full Member
Full Member

RE: APK veranderingen

do apr 13, 2006 21:03

Gaat in per 1 januari 2007.

pop
Member
Member

do apr 13, 2006 21:04

dat hebben ze er alleen door gekregen nadat de uitlaatgas eisen verzwaard zijn!
Bertone 2000GTV 1971
alfetta 2000GTV 1977

ducati 750s
ducati 900ss
ducati 650 indiana

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

do apr 13, 2006 21:11

Gevonden op http://www.nu.nl

APK eens in twee jaar

Uitgegeven: 13 april 2006 16:28
Laatst gewijzigd: 13 april 2006 20:33

DEN HAAG - De frequentie van de APK voor personenauto's wordt verlaagd. De keuring hoeft nog maar eens in de twee jaar te worden uitgevoerd en geldt ook pas als auto's vier jaar oud zijn. Nu moeten auto's nog vanaf hun derde levensjaar elk jaar gekeurd worden. Dat heeft het kabinet donderdag besloten.

De Bovag en de RAI vereniging hebben geen goed woord over voor het besluit van het kabinet. De belangenorganisaties omschrijven de plannen als "onzalig" en "heel slecht voor de verkeersveiligheid en voor het milieu".

De ANWB is daarentegen zeer enthousiast. "Dit is precies wat de ANWB al veel langer wil: een minder rigide APK-regime", aldus een woordvoerder van de bond. "De maatschappelijke kosten dalen fors, want een APK-keuring kost al snel 45 euro. Voor de verkeersveiligheid en het milieu zijn er nauwelijks gevolgen".

Rompslomp

De versoepeling van de APK-keuring is een van de maatregelen die onderdeel uitmaken van het kabinetsbeleid om de lasten van administratieve verplichtingen, bureaucratie en rompslomp voor bedrijven en burgers te verlichten. In totaal wil het kabinet met het versimpelen van regels bedrijven een besparing bieden van 4 miljard euro in 2007.

Andere versimpelingen zijn dat het voor ondernemers voortaan voldoende is als ze hun boekhouding elektronisch bewaren. Verder krijgen alle gemeenten dezelfde brandvoorschriften, wordt de Arbowet vereenvoudigd en krijgen bedrijven eens in de zoveel tijd vrijaf van de verplichting om allerlei statistische gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) te leveren. Kleine ondernemers als bijvoorbeeld een banketbakker met een klein terras hebben nog maar een vergunning nodig: alleen voor hun hoofdactiviteit.

Het kabinet ligt op schema met het doel om in 2007 een kwart van alle overbodige regels te hebben afgeschaft. De besparing is nu al 1,9 miljard euro van de oorspronkelijke 16 miljard die bedrijven bij het begin van deze kabinetsperiode kwijt waren aan administratieve lasten. Volgend jaar moet een besparing van 4 miljard gehaald zijn.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

do apr 13, 2006 21:38

Mooi voor ons :D
Minder mooi voor de jaar-APK rijders :?

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: APK veranderingen

do apr 13, 2006 21:44

Mooi voor ons :D
Minder mooi voor de jaar-APK rijders :?
wel mooi, kan ik tenminste weer 2 jaar voorruit, en niet elke jaar die wassen neus moeten doen :wink:
156

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 13, 2006 22:35

Veiligheidstechnisch gezien vind ik het niet goed. :!:
Eerlijk is eerlijk, hoe minder vaak hoe goedkoper, dus beter voor mij. Dus ik ben wel voor. :lol: :wink:

Maar zou het er echt van komen denk je??? Ik geloof dat gewooon niet! [-(
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do apr 13, 2006 22:40

Maar zou het er echt van komen denk je??? Ik geloof dat gewooon niet! [-(
Het lijkt er toch echt op. Er was al eerder sprake van maar nu gaat het toch echt gebeuren. In Duitsland hebben ze zoiets al veel langer. Een ietsje strenger, dat dan weer wel. we zien wel hoe het uitpakt.

Rob75
Guru
Guru

vr apr 14, 2006 08:58

In eerste instantie dacht ik nog even dat dit niet ging lukken in Europees verband. Maar even googlen (schrijf je dat zo?) leert dat in Frankrijk en Duitsland dezelfde methode gebruikt wordt. Ik vermoed dus dat deze regeling er wel eens heel makkelijk doorheen zou kunnen komen. Is trouwens politiek gezien ook leuk zo'n makkelijk succesje vlak voor de verkiezingen :!:

Groet,

Rob

MightyMarcel

vr apr 14, 2006 09:36

die regeling is er al door.

ik ben blij; de veiligheid hou ik in principe zonder apk ook wel in het oog, maar mijn handtekening op een apk-formuliertje is simpelweg niet geldig.

maar ik vrees toch voor de veiligheid, sommige mensen rijden echt in barrels, die anders dus een jaar eerder afgekeurd zouden zijn.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 14, 2006 09:41

die regeling is er al door.

ik ben blij; de veiligheid hou ik in principe zonder apk ook wel in het oog, maar mijn handtekening op een apk-formuliertje is simpelweg niet geldig.

maar ik vrees toch voor de veiligheid, sommige mensen rijden echt in barrels, die anders dus een jaar eerder afgekeurd zouden zijn.

Eindelijk een beroep op eigen verantwoordelijkheid ?!? Rij je in een barrel, dan horen daar ook bepaalde verwachtingen bij. Veiligheid is niet de belangrijkste overweging daarbij! Eigen keuze toch?
Dirk - Giulia2000TS

MightyMarcel

vr apr 14, 2006 09:46

een beroep op de verantwoordelijkheid, prima, maar ik wordt liever niet aangereden door iemand met een te kleine portemonnee voor zn auto. Het gaat niet alleen om de veiligheid van de eigenaar, maar ook om de veiligheid van de rest van het verkeer.

stel, bij een keuring zouden de remblokken vervangen worden, maar omdat die keuring nu eens in de 2 jaar is, duurt dat een jaar langer als anders. Dan rijdt er dus iemand rond met een remweg die langer is dan nodig is, en dat lijkt me niet echt prettig.

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice

vr apr 14, 2006 09:58

Klopt wat je zegt en dat is ook meteen het probleem..... Een ander wordt er vaak in betrokken als slachtoffer of degene die de rommel op moet ruimen........... Maar toch begint het bij eigen verantwoordelijkheid!
Dirk - Giulia2000TS

Kurp
Advanced Member
Advanced Member

vr apr 14, 2006 10:26

Er is ook sprake geweest dat auto's van voor 1960 helemaal niet meer gekeurd hoeven worden, weet iemand of dat nog doorgaat :?:
(Lijkt me trouwens helemaal een verkeerde maatregel)

Ik heb dit op http://www.fehac.nl/ gevonden:

Er is overeenkomst over een lichter APK-regime voor klassiekers.
Voertuigen van vóór 1960 hoeven na het van kracht worden van de nieuwe wetgeving niet meer APK gekeurd te worden.
Voertuigen ouder dan 30 jaar, maar van ná 1960, moeten vanaf dat moment nog maar eens in de twee jaar gekeurd te worden.

GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo

vr apr 14, 2006 10:51

Er is ook sprake geweest dat auto's van voor 1960 helemaal niet meer gekeurd hoeven worden, weet iemand of dat nog doorgaat :?:
(Lijkt me trouwens helemaal een verkeerde maatregel)

Ik heb dit op http://www.fehac.nl/ gevonden:

Er is overeenkomst over een lichter APK-regime voor klassiekers.
Voertuigen van vóór 1960 hoeven na het van kracht worden van de nieuwe wetgeving niet meer APK gekeurd te worden.
Voertuigen ouder dan 30 jaar, maar van ná 1960, moeten vanaf dat moment nog maar eens in de twee jaar gekeurd te worden.
Lijkt mij ook een belachelijke regeling, er mag best een andere apparte lichtere regeling voor oldtimers komen. Maar helemaal afschaffen nee.

Ik heb ook mn twijfels bij het veranderen van de regels om maar 1 keer per 2 jaar APK te keuren, ik denk dat de auto's idd onveiliger worden, met als gevolg dat de verzekeringspremies omhoog gaan en dat de APK keuringen steeds strenger gaan worden, om er voor te zorgen dat de kwaliteit van het nederlandse wagenpark op hetzelfde nivo blijft als nu.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”