Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

RE: alfa V6 motoren...

wo feb 22, 2006 10:39

Lijkt me wel dat de huidige V6 in de GT en 166 vervangen wordt door de nieuwe. Het zijn al beide 3.2 motoren en de overige delen zullen niet veel anders zijn (bak etc.) Bliljft alleen de vraag over of de motorsteunen passen. Bij de 164 is het ook gedaan met de TS modellen, waar de oude verdeler motor werd vervangen door de statische variant. Gezien de cyclus van beide modellen moeten ze wel heel veel motoren op de plank hebben om nog zo'n 4 jaar door te gaan.

Groet,

Rob

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 22, 2006 13:53

Alfa Romeo verkoopt erg weinig modellen uitgerust met een V6 dus men kan voorlopig nog wel even doorgaan met de productie van de GT 3.2 en de 166 3.2.

De GT JTD krijgt behoorlijk wat meer vermogen en deze 175 pk JTD versie is echt behoorlijk rap en deze versie zal waarschijnlijk de meest gewilde blijken.
Zonder enige twijfel, mocht Alfa Romeo mij een auto willen schenken en men mij laten kiezen, verkies is een GT/166 boven de 159/Brera. Het klinkt als een oude doos maar na een proefrit met een 159 2.2 bekeek ik de GT/166 modellen met een nostalgisch Alfa gevoel. Er is vaak geluld over het voldoende Alfa gehalte maar de nieuwe modellen zijn zo'n breuk met het verleden dat deze discussie zelfs niet meer kan worden gevoerd. Of dat goed is, moet ieder voor zich opmaken. Het is..in ieder geval anders.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 22, 2006 15:25

Ik weet bijna zeker dat Alfa zich de moeite niet op de hals wil halen van de GM-V6 in de 166 (einde cyclus) en GT (te kleine productiegetallen) te lepelen. Je moet die auto's dan wel weer helemaal EU-homologeren en weet ik wat allemaal, andere uitlaten ontwerpen, de air intake zit ook precies aan de andere kant geloof ik, en wellicht is dit blok toch hoger of langer, de transmissie zal wel niet bolt-on zijn... En dan moet je nog proefrijden/uren maken.

Ik denk dat Alfa 'gewoon' de V6-en die ze hebben opmaakt (als het die al op krijgt, ik weet niet hoeveel het er heeft.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Selespeed
Member
Member

Re: RE: alfa V6 motoren...

wo feb 22, 2006 19:07

Er liggen nu nog exemplaren op de plank, maar ik denk dat ze die gewoon opmaken in de 166 en GT (als dat milieutechnisch haalbaar is). Zodra de motoren opzijn verdwijnt de V6 uit het leveringspragramma van die modellen. Dat lijkt mij de logische oplossing als fabrikant. Onderdelen blijven natuurlijk nog wel een tijd leverbaar.

(... of zouden er zoveel motoren op de plank liggen dat deze de levenscyclus van de 166 en GT overleven??)
Dat laatste zou toch wel haast moeten... de GT zal nog wel een tijdje in het gamma blijven mag ik aannemen en hopen.... Als over een half jaar de V6 motoren ineens "op" zijn en er dus geen v6 meer besteld kan worden..... tja dat lijkt me niet echt bevorderend en klantvriendelijk... denk dat ze het met de voorraden misschien proberen te rekken tot een bepaalde datum dat er een facelift komt of nieuw modeljaar en dat op dat moment de GM V6 motoren ook in de GT en misschien de 166 komen.
De 2.5 V6 is al lang op en de 3.0 (zat tot voor kort nog in de 166 icm automaat) is ook niet meer leverbaar. De productie van de 147 GTA en 156 GTA zijn ook al een tijd gestopt (de 156 GTA was overigens nog op basis van Euro3 norm). Het is een kwestie van tijd voordat de 3.2 blokken ook op zijn en dat zal volgens mij het einde zijn van de GT 3.2 en van de 166 in zijn geheel. De 166 is tenslotte alleen nog maar leverbaar als 2.4 JTD 20V Mjet en als 3.2. En de 166 met slechts een motor aanbieden, zou mij verbazen.

Of we nog één week of nog een halfjaar vooruit kunnen met de V6 blokken weet ik niet: als je nog twijfelt: neem geen risico en bestel er morgen nog een!
Afbeelding

cmva
Advanced Member
Advanced Member

do feb 23, 2006 01:40

Bel Alfist voor grote voorraad 3.0 12v en 24v motoren,(ook 166)
Alfist

psillen
Guru
Guru

do feb 23, 2006 20:21

Ik weet bijna zeker dat Alfa zich de moeite niet op de hals wil halen van de GM-V6 in de 166 (einde cyclus) en GT (te kleine productiegetallen) te lepelen. Je moet die auto's dan wel weer helemaal EU-homologeren en weet ik wat allemaal, andere uitlaten ontwerpen, de air intake zit ook precies aan de andere kant geloof ik, en wellicht is dit blok toch hoger of langer, de transmissie zal wel niet bolt-on zijn... En dan moet je nog proefrijden/uren maken.

Ik denk dat Alfa 'gewoon' de V6-en die ze hebben opmaakt (als het die al op krijgt, ik weet niet hoeveel het er heeft.
Jij zegt het. Ik denk idd. dat het precies zo het geval is.
Wat men met de 166 van plan is, daar ben ik wel benieuwd naar. Als ik eens naar buitenlandse AR websites kijk, dan heb ik de indruk dat de
automaatversies momenteel al uit produktie zijn.
Toch is er voorlopig nog geen vervanger voor de 166, dus men zal dit model toch niet helemaal gaan schrappen. Echter, verreweg de meesten
worden in Italië verkocht en vrijwel uitsluitend als diesel. Dus ik verwacht hier in elk geval de nieuwe MultiJet met 200 pk en waarschijnlijk ook
i.c.m. de nieuwe 6-traps automaat. De handgeschakelde 6-bak in de 166 JTD was reeds een GM-bak zo heb ik in een Italiaans autoblad gelezen.
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

Selespeed
Member
Member

do feb 23, 2006 21:29

.. als ik eens naar buitenlandse AR websites kijk, dan heb ik de indruk dat de automaatversies momenteel al uit produktie zijn.
De 3.0 V6 met automaat is zoals ik al schreef inderdaad uit productie. Met enige moeite heeft alfa de V6 in de 166 aan de sinds 1 januari 2006 verplichte norm Euro4 kunnen laten voldoen. Het lukte echter niet om de V6 in combinatie met automaat ook te laten voldoen aan de Euro4 norm, hetgeen een einde betekende van deze combinatie.
Afbeelding

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

vr feb 24, 2006 12:51

.. als ik eens naar buitenlandse AR websites kijk, dan heb ik de indruk dat de automaatversies momenteel al uit produktie zijn.
De 3.0 V6 met automaat is zoals ik al schreef inderdaad uit productie. Met enige moeite heeft alfa de V6 in de 166 aan de sinds 1 januari 2006 verplichte norm Euro4 kunnen laten voldoen. Het lukte echter niet om de V6 in combinatie met automaat ook te laten voldoen aan de Euro4 norm, hetgeen een einde betekende van deze combinatie.
dat betekend dus wel dat er weer meer v6-en op de plank blijven liggen ;-)

maar als ik het zo is lees dan wordt het blok erg schaars zo :cry:
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Ron

vr feb 24, 2006 21:41

De oer alfa V6 zal heel binnenkort stoppen met bestaan.
Normaal zou iedere rechtgeaarde "Alfist" een overlijdensbericht moeten ontvangen, want dat was nou echt het
allerlaatste wat nog de naam Alfa Romeo verdiende.
Wie is er trouwens al op de hoogte gebracht van het overlijden van Ing. Giuseppe Busso.
Deze man was ook de laatste Alfagrootheid die ons verlaten heeft.
Amen.

Ron

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

za feb 25, 2006 03:12

De oer alfa V6 zal heel binnenkort stoppen met bestaan.
Normaal zou iedere rechtgeaarde "Alfist" een overlijdensbericht moeten ontvangen, want dat was nou echt het
allerlaatste wat nog de naam Alfa Romeo verdiende.
Wie is er trouwens al op de hoogte gebracht van het overlijden van Ing. Giuseppe Busso.
Deze man was ook de laatste Alfagrootheid die ons verlaten heeft.
Amen.

Ron
ik heb he stukkie ergens hiero nog gelezen... of was het nou op italiaspeed... nou goed ik heb het gelezen en ff stil gestaan :?

maar laten we wel wezen,als toekomstige alfist... er zijn nieuwe inginiuers op komst en er zijn er al ;-)
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Ron

za feb 25, 2006 09:11

Duitse ingenieurs mogen van mijn part koelkasten, vaatwassers, TV's, enz... maken
maar laat ze aub geen Alfa's ontwikkelen!!!!!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”