di jan 10, 2006 18:25
Ik heb er geen gegevens over, maar van wat ik hoor en weet kan ik een "educated guess" doen.
Ik denk dat er in Nederland ongeveer een stuk of 60 Sei op naam staan, waarvan een kleine 10 tot 15 in goede conditie en ook nog regelmatig bereden.
Het totale aantal in Europa schat ik op 600 (al dan niet rijdbaar)
Ik weet dat er in Amerika een is (illegale import) in Zuid-Afrika rijden er een paar rond, ik heb ooit eens contact gehad met een eigenaar in Kaliningrad (dat is een klein stukje Rusland tussen Polen en Litouwen ingeklemd) en in Hong Kong schijnt de voorzitter van de Alfaclub aldaar er een te hebben. In Schotland weet ik er twee en je op fotos van de National Alfa Day van de AROC-UK zie je af en toe een Sei voorbijkomen (rechts gestuurd, jawel)
Tevens ben ik in Zwitserland eens op bezoek geweest bij twee broers, die een hele verzameling Alfa Romeos hebben waaronder 4 Sei, een daarvan hebben ze omgebouwd naar Amerikaanse staat (er zijn ooit drie Sei naar Amerika verscheept om daar gekeurd te worden, ondanks dat ze werden goedgekeurd voor de Amerikaanse markt heeft Alfa Romeo ervan afgezien ze daar te verkopen, tsja 1980, begin FIAT tijdperk hè)
En ieder jaar op de oldtimer-grandprix op de Nürburgring staan wel een stuk of drie Sei.
Het doet me trouwens deugd te zien dat de auto eindelijk eens wat meer aandacht krijgt, zal ook wel komen omdat de eerste lichting tegenwoordig belastingvrij is.
Al met al zijn er van de ca. 12000 niet veel meer over. Niet alleen door de roestduivel, maar ook omdat veel Sei gewoonweg "geslacht" worden enkel om de aandrijflijn, de rest wordt weggegooid.
Groetjes,
Chris
Wijsheid komt met de jaren, maar vaak komen alleen de jaren.