Het verschil tussen met en zonder siliconen, is dat je met siliconen glans krijgt doordat de krasjes worden gevuld met siliconen (die er ook vrij snel weer uitlopen, bv bij een wasbeurt). Snel maar weinig duurzaam dus. In de gewone doe-het-zelfzaak ga je alleen maar producten vinden met siliconen.
Bij de vakhandel ga je een heel gamma aan siliconenvrije wax vinden, met ook verschillende korrels (zoals bij schuurpapier begin je met een groffe korrel, dan met een fijnere en dan met een afwerkkorrel). Tijdens het waxen schraap je dus de gehavende, doffe laklaag weg, en kom je op de laag eronder terecht die nog wel intact is.
Je kan dat waxen met de hand doen (spaart je meteen een fitnessabonnement uit

, je bent gemakkelijk een hele dag zoet met een auto), je brengt een paar druppels op het koetswerk aan en wrijft ze uit met een zachte katoenen doek. Belangrijk is dat je eerst trage draaibewegingen maakt, en dan sneller en sneller. Blijven wrijven totdat alle wax weg is. Indien nodig herhaal je dit proces, liefst telkens met een fijnere korrel. Op die manier krijg je zelfs de meest matte lak (roze 130

en dergelijke) weer aan het glimmen.
Machinaal kan ook, maar probeer dan wel een toestel te vinden / lenen waarbij je de snelheid kan regelen (traag beginnen, dan sneller en sneller). Pas ook op dat je niet te lang op eenzelfde deel blijft schuren, de laklaag is nl niet oneindig dik
Ik heb dit afgelopen najaar mogen uitproberen bij een ervaren oldtimerrestaurateur (avondcursus carrosserie voor oldtimers), en het is werkelijk ongelooflijk wat voor resultaat je daarmee kan behalen.
Qua merken heb ik zelf een paar flesjes Body Magic aangeschaft (ongeveer 30 euro per liter), zie ook
www.bodymagic.com (in België verdeeld door Metovan uit Roeselare en te koop bij Autovak)
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13