Nicola Nero Fuoco

Siliconen in autowas?

vr feb 03, 2006 08:30

Waaom is het niet goed ? om siliconenwas te gebruiken op je alfa lak ?

Groeten [/b]

Robert 75 V6

RE: Siliconen in autowas?

vr feb 03, 2006 09:12

Ik zie niet in waarom het niet goed zou zijn, die siliconen zorgen er niet alleen voor dat vrouwelijke vormen veranderen maar ook dat je lak er heel erg van gaat glimmen. Zij het niet voor al te lange duur maar voor een regelmatig onderhoud zeer wel aan te bevelen! Ikzelf heb een vaatje met professionele Siliconen was in mijn garage staan. Na elke wasbeurt ff oppoetsen en een half uurtje later staat er een nieuwe auto :lol:

Indien je het dicht bij een auto spuiterij doet of zelfs onder een dak met een spuiterij worden de heeren spuiters helemaal gek omdat je dan hun werk bijna onmogelijk maakt. Misschien dat er daarom een autospuiter tegen je gezegd heeft dat siliconen troep zijn maar dat heeft niets met de waxkwaliteit te maken. Siliconen zitten overigens tegenwoordig in bijna alle autowaxen. Omdat je het dan makkelijker aanbrengt. Bovendien werken alle profi- poetsers ermee

succes met poetsen :wink:

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

vr feb 03, 2006 10:29

het nadeel van silicone is dat het heel veel vocht aantrekt, ookal lijkt het niet zo op je lak ;-)
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Nicola Nero Fuoco

vr feb 03, 2006 11:01

Maar wat is dan het verhaal, dat je bij schade je lak nooit meer goed krijgt, omdat de spuiter dit er niet meer af krijgt.
Hij bewerkt je lak toch, met , schuurmiddelen om de boel op te ruwen?
Of kost het hun teveel werk?

elio
Guru
Guru

vr feb 03, 2006 11:23

Kost inderdaad meer werk omdat ze moeten garanderen dat alles siliconenvrij is alvorens te kunnen beginnen te lakken.
Bovendien geven siliconen een extra glans die veel tijdelijker is dan een grondige polijstbeurt, vandaar dat ze in "het carrossiersmilieu" soms als minderwaardig worden beschouwd...
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

ARGTV3V6TB
Guru
Guru
Contacteer: Yahoo! Messenger

vr feb 03, 2006 13:39

maakt siliconen in dit geval het oppervlak niet gewoon gladder, zodat het er mooier uit "lijkt" te zien??
Afbeelding
De flaterfoon, net als een alfa klinkt heel bruut :D (speciaal voor dink ;-) )

Graffiaturo
Guru Duplice
Guru Duplice

vr feb 03, 2006 14:59

siliconen zorgt er idd wel voor dat het makkelijker te verwerken is, al is het resultaat maar erg tijdelijk
een goede professionele autowax zonder siliconen is lastiger aan te brengen, maar werkt wel veeeeeeeeeeeeeel langer.
en persoonlijk vind ik het resultaat met een siliconenwax wat goedkoop en oplapperig aandoen.
de glans ligt erop ipv een diepe glans in de lak zeg maar

siliconenwax is voor watjes :wink:
na een grondige poetsbeurt moet je een natte rug hebben, anders heb je je auto niet gepoetst, maar geaaid :wink:

siliconen trekken in de lak, zweven door de lucht, en je krijgt ze bijna niet weg.
er is al van alles "uitgevonden" om siliconen tegen te gaan, maar het werkt allemaal zeer matig
er is speciale siliconen ontvetter, antisiliconentoevoeging aan de verf etc etc etc
bovendien, door die gladde vullis, is een auto bijna niet meer af te plakken omdat het tape niet blijft plakken
http://www.graffiaturo.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

ciclista
Guru
Guru

vr feb 03, 2006 15:20

@Graffi, wat zijn dan bijvoorbeeld goede produkten zonder siliconen?
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

Nicola Nero Fuoco

vr feb 03, 2006 15:31

Ik gebruik nu autoglym . www.autoglym.nl niet overal te verkrijgen.
Maar ik wilde siliconeglaze van amway gaan gebruiken.

Ben trouwens erg tevreden over autoglym. Mijn 156 glimt als een spiegel. En eigenlijk nog meer over de autoshampoo van amway die is wel perfect, geen siliconen erin.

164 Q4

Re: RE: Siliconen in autowas?

vr feb 03, 2006 15:44

Maar wat is dan het verhaal, dat je bij schade je lak nooit meer goed krijgt, omdat de spuiter dit er niet meer af krijgt.
Hij bewerkt je lak toch, met , schuurmiddelen om de boel op te ruwen?
Of kost het hun teveel werk?
Dat valt allemaal behoorlijk tegen. Als jij er eerst flink royaal met siliconenspul overheen hebt zitten rossen en 'm vervolgens langs de spuiter brengt weet ik wel zeker dat hij je het liefst de nek omdraaien wil als hij aan het spuiten toe is :lol: .

SPIDERVELOCE1750

vr feb 03, 2006 15:55

Het is geen doe-het-zelf methode , maar wij zijn er alvast tevreden over . Zowel de Spider als de 155 zijn ermee behandeld en het is echt geen gezever wat ze allemaal op hun site vertellen . Klik :wink:

En ...
N.B. Overspuiten is geen probleem en wordt in de meeste gevallen zelfs vergoed door de verzekeringsmaatschappij.
Kristal

elio
Guru
Guru

vr feb 03, 2006 17:01

Het verschil tussen met en zonder siliconen, is dat je met siliconen glans krijgt doordat de krasjes worden gevuld met siliconen (die er ook vrij snel weer uitlopen, bv bij een wasbeurt). Snel maar weinig duurzaam dus. In de gewone doe-het-zelfzaak ga je alleen maar producten vinden met siliconen.
Bij de vakhandel ga je een heel gamma aan siliconenvrije wax vinden, met ook verschillende korrels (zoals bij schuurpapier begin je met een groffe korrel, dan met een fijnere en dan met een afwerkkorrel). Tijdens het waxen schraap je dus de gehavende, doffe laklaag weg, en kom je op de laag eronder terecht die nog wel intact is.
Je kan dat waxen met de hand doen (spaart je meteen een fitnessabonnement uit 8) , je bent gemakkelijk een hele dag zoet met een auto), je brengt een paar druppels op het koetswerk aan en wrijft ze uit met een zachte katoenen doek. Belangrijk is dat je eerst trage draaibewegingen maakt, en dan sneller en sneller. Blijven wrijven totdat alle wax weg is. Indien nodig herhaal je dit proces, liefst telkens met een fijnere korrel. Op die manier krijg je zelfs de meest matte lak (roze 130 :) en dergelijke) weer aan het glimmen.
Machinaal kan ook, maar probeer dan wel een toestel te vinden / lenen waarbij je de snelheid kan regelen (traag beginnen, dan sneller en sneller). Pas ook op dat je niet te lang op eenzelfde deel blijft schuren, de laklaag is nl niet oneindig dik :wink:
Ik heb dit afgelopen najaar mogen uitproberen bij een ervaren oldtimerrestaurateur (avondcursus carrosserie voor oldtimers), en het is werkelijk ongelooflijk wat voor resultaat je daarmee kan behalen.

Qua merken heb ik zelf een paar flesjes Body Magic aangeschaft (ongeveer 30 euro per liter), zie ook www.bodymagic.com (in België verdeeld door Metovan uit Roeselare en te koop bij Autovak)
166 3.2 v6 '04 - Spider 2.0 '91 - 75 1.8 ie '91 - gt 1300 junior '75 - fiat 500l '72 - grand espace 2.0 dci aut '10 - fiat 500 twin air '13

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr feb 03, 2006 17:21

Ik ga iets heel ongenuanceerd zeggen : :oops: :oops: :oops: Bij voorbaat sorry.

Protech is Bucht !!!

na 3 wasbeurten is het er echt af. evenals "Flon" en dulon. :(
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Siliconen in autowas?

vr feb 03, 2006 17:49

Protech is Bucht !!!

na 3 wasbeurten is het er echt af. evenals "Flon" en dulon. :(
:shock: Ik weet niet op welke illegale manier het er dan opgebracht was bij de wagens waar jij ervaring mee hebt . Of misschien heb je ze iets teveel door de wasstraat gehaald :biggrin:

Maar die Teflon laag ligt er bij de Spider al bijna een jaar op en bij de 155 ook al een geruime tijd . En het is nog altijd zalig om beiden een wasbeurt te geven . Met de juiste bijgeleverde produktjes uiteraard . En ze zijn beiden nog steeds shining as ever .

Mogen wij ook weten waar je je commentaar op baseerd Peterken ? :wink:

Want ik weet natuurlijk ook graag als ik in 't zak gezet ben . :shock:

Kristal

diele
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

vr feb 03, 2006 18:39

Nou ik hoor op een week ongeveer op 1 week 40 x het verhaal van de meest geweldige waxen die er 2 3 4 5 jaar op zouden zitten. terwijl het ongeveer 2 3 4 5 maanden is. :wink:
Hoe komt dit nu hoor ik in het hentse ? Onze ouders en voorrouders maakten hun hele hebben en houden schoon met SODA .
soda maakt bijna alles schoon !! enne ttaaaannnnnnnnaaaa wat gooit onze lieve regering voor onze veiligheid op Desheeren wegen?? SODA.!!
Soda reinigt ook de meest Fabeltastische waxen van je auto !
Nu is Kristal niet opgelicht omdat de spider ver van de Soda blijft ! En Waarschijnlijk ben je ook de enige persoon ter wereld die naar de fabrikant heeft geluisterd,en de bijgeleverde flesjes werkelijk gebruikt. :D
75 1.8 ie

Landcruiser
MB 320 CR Diele-Tech Reesert
W211 200 cdi
MB 300 CE Reesert.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”