_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 12, 2006 17:23

Als ik de vraagbaak moet geloven zijn er idd 2 hoogtes, de 16v en QV uitvoeringen van bepaalde jaargangen en chassisnummers zouden 1 cm lager zijn.
Als dit zo is, ben ik er nu ook uit waarom ze mn 33 niet goed uitgelijnd krijgen.....zit 1 graad verschil tussen LV en RV en trekt ook iets...
Heb even gekeken en wat blijkt.....rechts staat idd 1 cm hoger dan links( gemeten band-wielkast). Links zal dan wel een QV poot onder zitten en rechts een niet QV poot.
Zal is vragen bij de uitlijning of dit daadwerkelijk het verschil kan zijn.....Ik dacht dat het met mn schuiver van vorig jaar te maken had (licht ontzette draagarm of fusee oid)

Zo leren we weer wat nuttigs :thumbs:
En wat dacht je wat dit doet met je wegligging en remweg?? #-o Net zo erg als met lekke schokbrekers rijden? (zie je eerdere post op dit topic :blue_lol: )
Als de wiedeweerga oplossen dit !

btw ik word vaak rechts ingehaald door andermans kennis :jumping:
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 12, 2006 17:44

Steven heeft de 33 toch al een tijdje neem ik aan? Als er dan nu ineens verschil is van het weggedrag komt dat niet omdat er verlagingsveren onderzitten lijkt mij, of iemand moet zijn oude veren eruit geschroefd hebben 's nachts en vervangen voor verlagingssetje :?

En verlaagde 33 is wel erg stuk. Mijn type 2 SW is ook verlaagd, en daarvan merk je eigenlijk nauwelijks veerweg. Hij deint ook totaal niet na, en op klinkertjes wordt je echt goed door elkaar geschut. Maar echt hard bonken... dat niet echt...
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 12, 2006 19:20

als het inderdaad zo is dat er 1 cm verschil zit tussen links en rechts zou ik toch maar eens naar je veerschotels kijken. Het zal dan wel zo zijn dat er en is doorgezakt, waardan die ene cm verschil wegkomt.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Gebruikersavatar
Gerrets
Guru
Guru
Berichten: 1800
Lid geworden op: zo jun 05, 2005 23:07
Locatie: Hengelo ov

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 12, 2006 19:43

Mijn alfa bonkt ook op een klinkerweg das vrij normaal, maar zodra ie het op een drempel een bonk maakt tsja dan zou ik me redelijk druk maken.


B. als je er met je gewicht op gaat hangen en loslaat, dan dempt hij gewoon.

en dit voorgaande zinnetje klopt helemaal, maar...................................een gare schokdemper komt heel langzaam omhoog en is heel gemakkelijk in te drukken.

gr Tom
Groeten Tom

33 1.7 I.E. type 3 1993 (dagelijkse driver)
Spider 1600 junior coda tronca 1978 (in restauratie traject)

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 12, 2006 21:10

@Maxtor:
Ik heb de 33 idd sinds april 2005, maar vond het gedrag toen nog niet zo storend. Een drempel in het woonerf kan ik gelukkig heel langzaam nemen, maar op de snelweg is dat anders :wink: Als ik bijv vanuit Den haag de brienenoord brug overrijd op de rechterstrook (daar rijd ik soms ja...), dan maakt die eauto een klap...pfoef...niet mis... maar ik ga de standaard hoogtes meten en dan weten we meer

....nog iemand een idee hoe ik die gewichten in de auto krijg.....zonder 4 mensen in de auto te zetten..?

Hoe zie je eigenlijk of de schotels nu goed zijn en op de goede plek zitten? :roll:

Gebruikersavatar
Luc33
Guru
Guru
Berichten: 1151
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 21:04
Locatie: Groningen

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

do jan 12, 2006 21:18

[quote="Steven 33Hoe zie je eigenlijk of de schotels nu goed zijn en op de goede plek zitten? :roll:[/quote]

Ze kunnen maar op 1 manier gemonteerd worden. Zit een uitsparing in de veerpoot en een inkeping in de schotel ( of andersom..... :roll: )
Luc
33 1.7 16v
146 JTD

Gebruikersavatar
Alfa33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 728
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 14:30
Locatie: Amsterdam

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

za jan 14, 2006 11:59

En wat dacht je wat dit doet met je wegligging en remweg?? #-o Net zo erg als met lekke schokbrekers rijden? (zie je eerdere post op dit topic :blue_lol: )
Als de wiedeweerga oplossen dit !

btw ik word vaak rechts ingehaald door andermans kennis :jumping:
Nou dat valt dus reuze mee...Heb nu ook een standaard 16v, niet verlaagd, geen veerpootbrug. De wegligging van mijn 8v is ondanks het veerpootverschil wel ff een stuk beter en strakker dan van de 16v. Maar ik zal het in ieder geval verhelpen. :wink:
Overigens met de wegligging van de 16v is niks mis hoor...Maar met verlagen wordt het echt een heel stuk strakker..
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Gebruikersavatar
Canguro
Member
Member
Berichten: 154
Lid geworden op: zo dec 18, 2005 04:39
Locatie: Groningen

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

za jan 14, 2006 21:14

Tja een juiste diagnose stellen is moeilijk als ik deze topic zo lees is mijn demper ook lek maar ook weer niet, en
is mijn rechter schotellager aan gort maar ook weer niet.

Een monteur die mijn auto even inspecteerde op de brug zei dat rechtsvoor de demper aan vervanging toe is.
Maar hij veert snel terug als ik op de auto leun.

Afentoe vooral op klinker wegen hoor ik een bonk. Nu zegt Gerrets dat dat vrij normaal is?
Ook bij plots van het gas afgaan kan ie wel eens een bonkje maken.

Voor iemand die niet zo heel veel verstand van auto's heeft is dit erg verwarrend.

diagnose? ik weet t nog steeds niet... :roll:

iig gooi ik er gewoon een tweedehandss poot onder en es kijken of het ophoudt.. : =P~
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Gebruikersavatar
MarcoSprint
Full Member
Full Member
Berichten: 338
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Vlissingen

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

zo jan 15, 2006 11:08

Ik heb dit probleem ook bij mijn linkerveerpoot. Hij bonkt vaak als ik over drempels ga, en als ik een stoeprand op moet rijden hoor je echt een schurend geluid. Mijn schokdemper lijkt goed te zijn, en op de brug is er ook niets raars te zien. Alleen dat mijn veerpootschotel aardig roestig is, en dus ga ik er nieuwe poten opzetten(met dank aan Remco S. :wink: ) Je bent in ieder geval niet de enige met dat probleem. Ik heb overigens wel veerpoten met drie bouts bevestiging. Succes ermee in ieder geval!
In bezit van Alfa 156 1.8 ts 16v SW uit 2004. Eerder een 33 1.5 QV uit 1986 ,een Alfasud Sprint 1.5 Veloce uit 1983, een 33 1.7 16v uit 1994 en een 146 1.6ts 16v uit 2000 gehad

Gebruikersavatar
Canguro
Member
Member
Berichten: 154
Lid geworden op: zo dec 18, 2005 04:39
Locatie: Groningen

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

zo jan 15, 2006 14:45

ja dat bonken kan volgens mij ook gewoon de demper zijn die terug knalt, hoeft niet persee het lager te zijn.
na een poosje rijden houdt t bonken op wat er volgens mij op duidt dat die demper een beetje 'warm' is geworden
en niet meer klemt.

genoeg gelul van mij..

vraagje:
Kan je een 3 bouts veerpoot vervangen door een 4 bouts? ik heb 5 gaten in de carroserie dus dat moet toch kunnen?
groeten
Patrizio

33 1.7IE 8v
33 1.7IE 16v

Afbeelding

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

zo jan 15, 2006 15:34

Heb de meetlat gepakt voor de standaard hoogtes. Ik heb de meting uitgevoerd zonder de voorgeschreven gewichten in de auto. De gewichten komen overeen met een coureur, navigator en een stewardess achterin :biggrin: Hou hier dus rekening mee als je de meetwaarden beoordeeltl, ze wegen allemaal 75 kg.

Afbeelding

Linksvoor -- Rechtsvoor
a=17 cm -- 16 cm
b= 20 cm -- 20 cm
F= 30 mm -- 40 mm (F=b-a)

De referentiewaarde van de olving baak is F= 22 +10/-5 mm. Linksvoor is zit ik dus aan de maximale speling en Rechtsvoor zit ik er 10mm overeen. Als ik het goed heb, dan wordt in mijn geval de waarde F alleen maar groter als ik de auto met drie mensen belast? Ik heb ook even de afstand gemeten vanaf de grond tot aan de bumper precies in het midden van het mistlicht aan de voorkant van de auto. Links 18,5 cm Rechts: 17,5 cm. Kan iemand dit bij zijn 33 type 3 1.7 IE nameten?

Aan de achterkant kan ik er niet goed bij, vandaar heb ik afstand gemeten vanaf de grond tot het hoogste horizontale stukje van de wielkast (precies onder de tankdop).
Links: 62cm en rechts 64 cm. Rechts verbaast mij niets, ik heb altijd al vermoed dat die kant hoger ligt.

Kan bovenstaande alleen door veerpoten worden veroorzaakt, of zijn er nog andere mogelijkheden?

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

zo jan 15, 2006 22:25

ja dat bonken kan volgens mij ook gewoon de demper zijn die terug knalt, hoeft niet persee het lager te zijn.
na een poosje rijden houdt t bonken op wat er volgens mij op duidt dat die demper een beetje 'warm' is geworden
en niet meer klemt.
Zo'n bonk is idd meestal een demper. Maar een bonk betekent niet per sé dat je demper aan gort is. Ik hoor ook wel eens een bonkje linksvoor bij bepaalde drempels, en hij kraakt een beetje als ik de auto opkrik. Maar de demper werkt nog goed zat, en de schotels zijn nog goed. (Wel ligt er al een reserve poot klaar)
Als je bij iedere hobbel een bonk hoort zou ik wel gaan vervangen.
vraagje:
Kan je een 3 bouts veerpoot vervangen door een 4 bouts? ik heb 5 gaten in de carroserie dus dat moet toch kunnen?
Ben ik ook heel benieuwd naar!
SCARB # 4710

Gebruikersavatar
Remco S
Guru
Guru
Berichten: 1417
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 19:08
Locatie: Dronten

Re: RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

zo jan 15, 2006 23:14

vraagje:
Kan je een 3 bouts veerpoot vervangen door een 4 bouts? ik heb 5 gaten in de carroserie dus dat moet toch kunnen?
Jij hebt dus een 3 bouts veerpoot.

De gaten die over blijven hebben te maken met wat voor een stuurhuis op de auto zit gemonteerd.
met of zonder stuurbekrachting. (2 standen voor de veerpoot)


hier past ook geen vier bouts veerpoot in.
__________
Alfa 156 1.9 JTD 16V 175 pk Squadra
Alfa Giulietta 2.0. 1984

Gebruikersavatar
Steven 33
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 895
Lid geworden op: di apr 19, 2005 16:50
Locatie: Utrecht

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

ma jan 16, 2006 14:23

Kan niemand even de maten uit mijn laatste post nameten?

pleazzze...?

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Conditie veerpoten 33 1.7 uit '92 (4-gaats)

vr jan 20, 2006 09:36

Even een zijweggetje (wel 100% on-topic):

Ik heb een paar 2e hands veerpoten gekocht met gele koni's erin. Echter, de schotels zijn roestig.
In de huidige toestand zou ik ze niet onder mijn auto zetten, echter ga ik eens met de haakse staalborstel los om te kijken of er nog voldoende ijzer is. Zo ja, hoe bescherm ik ze het beste tegen roest? Het moet een keiharde, goed hechtende laag zijn die een hoop te verduren kan krijgen.

Graag jullie advies over welke producten geschikt zijn!

Groeten, Pieter

PS als iemand de koni veerpoot constructie wil zien, ik kan er wat plaatjes van schieten zodat je het ook zelf kan maken!
SCARB # 4710

Terug naar “Algemene Technische vragen”