Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 09:20

Nu het plaatwerk van mijn 33 weer top is en er geen roest meer te bekennen is, is het tijd om de techniek aan te pakken. De synchro ringen van de 2e en 3e versnelling zijn op, dus die moeten sowieso vervangen. Nu heb ik een reserve 16V bak, dus is het makkelijker om die bak aan te pakken en te wisselen als ik die klaar heb. De koppelingsplaten, drukgroep en -lager vervang ik meteen als ik met mijn versnellingsbak bezig ben.

Dan de motor... mijn koppakking lekt ergens een beetje. Bij rustig rijden geen enkel probleem maar als ik eens goed gas geef (natuurlijk als de motor goed op temperatuur is) dan laat ik een mooi (wit) rookgordijn achter. Dat is eigenlijk al sinds ik deze 33 heb (proefrit was te kort om eens goed gas te geven) maar ik heb nog niet de tijd gehad om er wat aan te doen. Wat is de makkelijkste manier om de koppakking van een 16V te vervangen? Ik heb weinig ruimte aan de zijkanten dus ga ik ervan uit dat de motor een stukje moet zakken? En hoe gaat het verder in zijn werk?

Zijn er verder nog zaken die ik gemakkelijk meteen na kan kijken als ik toch bezig ben met de koppakking?

Ikzelf heb hier geen ervaring mee maar gelukkig wel goede hulp (automonteur in de VUT). Helaas voor mij heeft hij nooit bij Alfa gewerkt heeft en dus geen ervaring met de boxer motoren van Alfa.... alle tips zijn dus welkom!!

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 09:36

Zeker weten dat het je koppakking is? Meestal staat hij, bij doorslag van koelwaterkanaal naar verbrandingsruimte, juist te dampen bij stationair draaien en koude motor omdat dan de kop nog niet is uitgezet en het vacuum in de verbrandingsruimte het grootste is (gasklep gesloten) en niet bij rijden met warme motor.

Hoeveel koelvoeistof verbruik je? (Daarbij neem ik aan dat je het reservoir nooit boven max vult en geen uitwendige lekkages hebt). En loopt de temperatuur van de koelvloeistof abnormaal op?
Mijn 16V rookte ook bij volgas accelereren maar dat was onvolledige verbranding door verrijking. Grijze rook (sterk verdunde zwarte rook) wat je misschien ziet als witte rook?

Als het wel je koppakking is: gewoon motor uitbouwen bij een 16V. Verreweg het snelste en werkt ook zo prettig. Alleen 8V koppen doe ik bij ingebouwde motor.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 12:13

Als het wel je koppakking is: gewoon motor uitbouwen bij een 16V. Verreweg het snelste en werkt ook zo prettig. Alleen 8V koppen doe ik bij ingebouwde motor.
Helemaal mee eens. Zeker als je ook je versnellingsbak eronder vandaan wilt hebben en de koppeling wilt vervangen, laat je gewoon ff alles eronder zakken. Werkt een stuk relaxter.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 12:58

@Alfa4ever:

Hoeveel koelvoeistof verbruik je? (Daarbij neem ik aan dat je het reservoir nooit boven max vult en geen uitwendige lekkages hebt).
Ik verbruik niet zoveel. Maar ik rij dan ook 's morgen rustig tot ik op de snelweg ben, (koude motor) en als ik eenmaal op de snelweg ben heb ik geen file oid dus kan ik gewoon met gelijke snelheid doorrijden tot ik op het werk ben.... ik geef dus eigenlijk nooit volgas. Alleen 's avonds vlakbij huis na de rit van 60km snelweg wil ik weleens wat gas geven maar niet dagelijks ofzo.

En loopt de temperatuur van de koelvloeistof abnormaal op?
Afgelopen woensdag heb ik de thermostaat vervangen, daarvoor liep de temp helemaal niet op. Nu loopt de temp op tot zo'n 80 a 90 graden (koelvloeistof dan, olietemp is nog niet aangesloten) die temp heb ik bereikt als ik op de snelweg kom, dat is na een minuut of 10. Dan blijft de temp gelijk tot ik de motor stilzet bij het werk.

Mijn 16V rookte ook bij volgas accelereren maar dat was onvolledige verbranding door verrijking. Grijze rook (sterk verdunde zwarte rook) wat je misschien ziet als witte rook?
Hmm, dat zou ook kunnen, ikzelf kan niet goed in mijn achteruitkijkspiegel zien of het nu grijs of wit is. Zou best grijs kunnen zijn. Ik ging ervan uit dat het wit was. Als het door een slechte verbranding is, wat kan ik er dan aan doen? Of kan dat geen kwaad?(misschien alleen voor kat en benzineverbruik?)

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 17:16

bij een bokser kun je niet 1 kop vlakken.

als je het doet moeten ze alle twee.



:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 18:15

@reijnaje

Oké, dus je hebt wel wat koelvoeistofverbruik. Maar weet je zeker dat je geen kleine (soms slecht zichtbare) uitwendige lekkage hebt? Heb je hem al laten afpersen? Ik zou eerst maar een goede diagnose (laten) stellen voordat je de koppen gaat lichten.

Wat onvolledige verbranding onder vollast door iets te rijk mengsel is alleen maar goed (mbt vermogen dan). Dat wordt zelfs door het motormanagement bepaald (open-loop). Niets om je zorgen te maken dus. Non-stop onder vollast rijden zou de kat beschadigen, maar die situatie zal op de weg niet vaak voorkomen.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 19:22

bij een bokser kun je niet 1 kop vlakken.

als je het doet moeten ze alle twee.



:twisted:
Volgens mij hebben we deze discussie al eens gevoerd. Wat je zegt lijkt me niet waar. Pas als je ze gaat vlakken met de bedoeling de compressieverhouding te verhogen (en er dus serieus wat vanaf haalt) moet je aan beide kanten hetzelfde doen.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 19:26

Klopt, Huib, daar is over geschreven op 't oude forum. Ook over 't al dan niet vervangen van de andere kant (zelfde topic zelfs dacht ik)
Fabriekshandleiding schrijft zelfs voor (of is het auto data of kluwer ?) dat je niet mag vlakken bij een boxer !
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 19:28

Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Raimon
Guru
Guru
Berichten: 1316
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:14
Locatie: Nieuwegein

Re: RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 19:32

bij een bokser kun je niet 1 kop vlakken.

als je het doet moeten ze alle twee.



:twisted:
De garage waar ik de lekke koppakking van mijn 33 heb laten fixen, heeft ook maar één kop gevlakt... No problemo!

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 21:58

Oke, een hoop oneenigheid.

De 8V heeft de verbrandingsruimte in de zuiger. Vlakken van de kop heeft dus nauwelijks invloed op de compressieverhouding (afgezien van een gewijzigde klepzetel). M.b.t. het netjes rond lopen mag je bij een 8V dus 1 kop vlakken. Wel is het zo dat als de ene koppakking doorgeslagen is, de andere waarschijnlijk binnenkort ook wel volgt. Gevolg: advies beide koppakkingen vervangen en liefst beide koppen vlakken.

Bij de 16V ligt het anders. Hier bevindt de verbrandingsruimte zich in de cilinderkop. Vlakken, ook vlakken voor een mooi pasvlak, heeft invloed op de compressieverhouding. Of je het zult voelen als er maar 1 kop licht gevlakt wordt? Sommigen wel, sommigen niet. Wordt de rondloop beinvloed? Ja. Gevolg: altijd 2 koppen doen.
Laatst gewijzigd door Alfa4ever op di jan 25, 2005 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 22:11

@Alfa4ever:

Zo, weer wat geleerd en dat zomaar op een dinsdagavond :D

Bedankt Sep!

Ik zal dan eerst eens iemand achter mij aan laten rijden om te zien wat voor kleur de rook nu precies heeft. Als de rook grijs is, zal ik mijn koelsysteem eens onder druk laten zetten om te zien of er ergens een lek zit. Zien ze dan ook precies waar het lek zit of alleen dat er er ergens een lek zit?

Nog wel een vraagje, je zegt :"Wat onvolledige verbranding onder vollast door iets te rijk mengsel is alleen maar goed " Ik trek nu een behoorlijk rookgordijn achter me op... versta je dat nog onder "Wat onvolledige verbranding" of is dat toch "Serieus onvolledige verbranding" dus het nakijken/afstellen waard?

Gebruikersavatar
Alfa4ever
Full Member
Full Member
Berichten: 294
Lid geworden op: di dec 28, 2004 11:37
Locatie: Drachten
Contacteer: Website

Re: RE: Vervangen koppakking 33 16V

di jan 25, 2005 22:26

Ik trek nu een behoorlijk rookgordijn achter me op... versta je dat nog onder "Wat onvolledige verbranding" of is dat toch "Serieus onvolledige verbranding" dus het nakijken/afstellen waard?
Hoi Jeroen,

Dit is het nadeel van internet. Jij vraagt mij wat ik versta onder serieus onvolledige verbranding, ik vraag jou wat je verstaat onder een rookgordijn ](*,) ;)
Daar kan ik zo op afstand dus niets zinnigs over zeggen. Zou ik echt moeten zien.

Wat betreft afpersen: elke uitwendige lekkage is te zien. Wel lekkage maar niet te zien betekent bij een 33 inwendige lekkage, dus cilinderkop of koppakking. Of een kachelradiateur als inwendig of uitwendig opgevat moet worden blijft een twistpunt. Ik zeg uitwendig...
GTV 3.0 24V '00, 147 JTD 16V '05, GTV6 3.0 '83 totaalrestauratie, 33 1.3 S '89
gehad:
145 JTD Squadra Massimo '00, 75 3.0 V6 America '90, Sud 1,5 Ti QV, Sprint 1.5 QV, 33 1.7 16V '87, 33 1.7 16V '90

Gebruikersavatar
reijnaje
Guru
Guru
Berichten: 1922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:17
Locatie: Prinsenbeek

RE: Vervangen koppakking 33 16V

wo jan 26, 2005 07:50

Haha, inderdaad ja.

Is dan toch lastig, ik denk niet dat ik binnenkort in Purmerend ben en met internet kun je veel versturen maar auto's das toch nog net niet gelukt :D dus dat is ook al geen optie.

Aangezien mijn benzineverbruik nog steeds goed is voor een 16V (1 op 12,5 in de winter) hou ik het voorlopig toch even op een "Wat onvolledige verbranding"...

Ik zal bij de garage waar ik het koelsysteem ga laten testen ook maar eens vragen om mee te kijken naar die rookpluim en of dat binnen de grenzen valt....

Wordt vervolgd...

Gebruikersavatar
KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6020
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:16
Locatie: Drenthe

RE: Vervangen koppakking 33 16V

wo jan 26, 2005 10:20

Hoeveel is het koelvloeistofgebruik dan? In de winter is het niet zo heel vreemd dat de auto iets rookt. Condens. Zit er veel mayonaise aan de olievuldop? En zit er water aan de oliepeistok?

Terug naar “Algemene Technische vragen”