yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Gereden: Alfa Brera (autoweek)

di nov 08, 2005 20:16

P'cies. TVR is ook zo'n merk, geweldige, bijzondere auto's allemaal, maar wie ze KAN betalen, koopt TOCH weer een 911. Want: iedere dag bruikbaar, je kunt er de vrouw (m/v) mee wegsturen, bewezen waardevast... en nog belangrijker: iedereen gelooft het wel, je hebt niks meer te bewijzen. Niemand wil met je racen. Wel zo veilig, toch?

Detail: vroeger was dat met een 911 (doet u mij maar een 930, aub) wel even anders.... een van de weinige liefhebbersauto's die tot moneymaker is geëvolueerd :!:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Claasen

Re: RE: Gereden: Alfa Brera (autoweek)

di nov 08, 2005 20:28

Aan een liefhebbersauto valt geen droog brood te verdienen, tenzij je zo extreem wordt als Lotus (en dan nog... ik zou in elk geval geen Lotus-aandelen willen). Want, wederom eerlijk zijn: als Alfa morgen een scherp sturende RWD-sedan brengt voor 30.000 euro, wie trekt hier dan de portemonnee? Want dan klagen we wel dat er tractiecontrole op zit, of ABS, of ESP (ik zelf voorop)... Wij zijn hier net als wat je vaak in de muziek ziet, zogenaamde fans van het eerste uur die vinden dat een band uitverkoopt op het moment dat ze eindelijk een platencontract hebben en ze dan de rug toekeren... Maar nogmaals: ikzelf voorop, ik zie de teloorgang van alles waar Alfa wat mij betreft voor staat met lede ogen aan. En ik ben pas 27, dus ik weet nada van die zogenaamde hoogtijdagen :!:

Stelling: een liefhebbersauto is een technisch of optisch bijzondere auto waar een merk zwaar op had gegokt, maar die te weinig mainstream was of te weinig betrouwbaar. Achteraf, als het merk op sterven na dood is wordt er ineens waardering bij een selecte groep gevonden, die de 'artistieke' waarde van de auto ziet. Maar daar koop je als merk niks voor, 'tweedehandsliefhebbers'.

yuri
Kijk dat bedoel ik nou, in ieder geval nog iemand met realiteitszin. Ik vind trouwens dat die band van jou zwaar aan het uitverkopen is, Yuri. Ik heb een mp3 gedownload, bah wat een commerciele rommel (zeker net een contract getekend)

LOL

Claasen

di nov 08, 2005 20:30

P'cies. TVR is ook zo'n merk, geweldige, bijzondere auto's allemaal, maar wie ze KAN betalen, koopt TOCH weer een 911. Want: iedere dag bruikbaar, je kunt er de vrouw (m/v) mee wegsturen, bewezen waardevast... en nog belangrijker: iedereen gelooft het wel, je hebt niks meer te bewijzen. Niemand wil met je racen. Wel zo veilig, toch?

Detail: vroeger was dat met een 911 (doet u mij maar een 930, aub) wel even anders.... een van de weinige liefhebbersauto's die tot moneymaker is geëvolueerd :!:
Ik heb laatst in een TVR gezeten, daar geef je dus echt je geld niet aan uit. De looks zijn een kwestie van smaak maar het is wel allemaal een beetje net niet hoor, met name die kunststof carrosserie houdt zich niet mooi.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 08, 2005 20:30

Zelfs de duivel zelve stuurde ons conceptcontract ongetekend terug :cry:
Mijn ziel was 'overhandelbaar'of zoiets...

En wbt TVR: Zie je wel, je zou er je geld niet aan uitgeven. Maar toch rave reviews zodra de pers erin rijdt! Ook die fabriek verdient geen cent, ondanks een hele hardcore liefhebbersschare.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Claasen

di nov 08, 2005 20:34

Zelfs de duivel zelve stuurde ons conceptcontract ongetekend terug :cry:
Mijn ziel was 'overhandelbaar'of zoiets...
WTF, zelf hij ziet er geen brood in??? Dan zijn jullie dus echt KVLT!!!!

Claasen

di nov 08, 2005 20:36

En wbt TVR: Zie je wel, je zou er je geld niet aan uitgeven. Maar toch rave reviews zodra de pers erin rijdt! Ook die fabriek verdient geen cent, ondanks een hele hardcore liefhebbersschare.
Als Alfa Romeo een rijke rus tegen lijf loopt komt alles goed.

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 08, 2005 20:43

New Cars

Times Online November 06, 2005
Alfa Romeo Brera
By Andrew Frankel of The Sunday Times
A whiff of the old magic

After so many decades of poor, patchy and often pathetic product, we should have all long since forgotten that there was a time when Alfa Romeo was the envy of the automotive world. There are many middle-aged car enthusiasts who cannot remember the launch of the last all-new, world-beating Alfa Romeo. I know, I’m one of them.
And yet, somewhat astonishingly, we still care about Alfa Romeo. There is an entire army of enthusiasts still looking for that excuse to opt out of BMW ownership, walk past the Audi showroom and into the arms of a proper Italian thoroughbred. All they need is the right car.
If looks and build quality were the only arbiters, I’d say this new Brera was it. Its aim is to build on the reputation of the new and reasonably impressive 159 saloon by using its raw material but turning it to a more sporting end. It’s shorter than the 159, stiffer and more rakish. It goes on sale with a 2.2 litre four-cylinder petrol engine, a 2.4 litre five-cylinder diesel and a 3.2 litre V6 motor next spring, with prices ranging from about £25,000 for the 185bhp 2.2 to around £30,000 for the 260bhp V6.
Alfa Romeo hopes this car will deliver the marque back to the sunlit uplands of the 1960s when it appeared it could do no wrong. Yes, the Brera is beautiful, but a day at the wheel of the 2.2 revealed a car that simply doesn’t perform in the way you’d hope of a £25,000 Alfa. For a start it’s quite heavy at 3,240lb and with just 185bhp it needs 8.6sec to reach 62mph, a time more commonly found among lukewarm hatches costing 10 grand less. Flat out, it will do a decidedly average 138mph. The engine is smooth and willing but it is stifled by the sheer weight of the car it has to carry.
Once it has overcome its initial inertia it’s a decent drive, so long as you make good use of its excellent six-speed gearbox to ensure the engine is always singing its heart out. Neverthless, Japanese rivals like the Mazda RX-8 and Nissan 350Z have an explosive punch that the Brera cannot match.
Even European rivals such as the Audi TT 1.8T quattro and the Mercedes C230 SE sport coupé have no problem outperforming the Brera. Shame.
It was with a slighly heavy heart, then, that I took the Brera onto the test track and really started to kick it about. And to my surprise and delight it did rather well, displaying an agility, precision and level of driver feedback that has been lost to Alfas for many years.
Suitably encouraged, I swapped it for the 3.2 litre version, which comes complete not only with much more convincing figures (0-62mph in 6.8sec, top speed 150mph) but also four-wheel drive in place of the 2.2’s front-drive arrangement. And while I revelled in its extra speed and the snarl from under the bonnet, so I could also detect the extra weight of the Brera’s nose in its increased reluctance to change direction.
So it’s safe to say that neither car will recapture Alfa’s sporting glory: one is too slow in a straight line, the other too compromised on corners. But they are nevertheless the best — and the best-looking — Alfas I’ve driven in a very long time.
Yet the most encouraging thing about the Brera is the aspect in which it is least like a traditional Alfa: if the two I drove are any guide, the Brera seems pretty well built. Anyone who has Alfa’s best interests at heart will recognise this as by far the most important component of putting the company back where it belongs. In the modern market, the best conceived car in the world will die a thousand deaths if it is not properly put together.
But now there are two former BMW employees on Alfa’s books, one of whom is in charge of quality, the other in charge of the entire company, so it is hoped this hurdle that has seen Alfa languishing towards the bottom of customer satisfaction surveys for so long has finally been overcome.
We shall see. In the meantime the Brera is an attractive, distinctive alternative to the mainstream norm, with just a faint hint of Alfa magic about it. It’s expensive and far from the best in class, but it is tentative evidence that the marque is steaming steadily in the right direction. And for that we should all be grateful.
Vital statistics
Model     Alfa Romeo Brera 2.2 JTS
Engine type   2198cc, four cylinders
Power/Torque  185bhp @ 6500rpm / 169 lb ft @ 4500rpm
Transmission  Six-speed manual
Fuel/CO2    30.1mpg (combined cycle) / 221g/km
Performance   0-62mph: 8.6sec / Top speed: 138mph
Price     £25,000
Verdict    Likeable, but expensive and too slow
Rating     3/5

Claasen

di nov 08, 2005 20:51

New Cars

Times Online November 06, 2005
Alfa Romeo Brera
By Andrew Frankel of The Sunday Times
A whiff of the old magic [...]

vital statistics
Model     Alfa Romeo Brera 2.2 JTS
Engine type   2198cc, four cylinders
Power/Torque  185bhp @ 6500rpm / 169 lb ft @ 4500rpm
Transmission  Six-speed manual
Fuel/CO2    30.1mpg (combined cycle) / 221g/km
Performance   0-62mph: 8.6sec / Top speed: 138mph
Price     £25,000
Verdict    Likeable, but expensive and too slow
Rating     3/5
Tja een mooi staaltje proza van een slecht geïnformeerde journalist uit een land dat bekent staat om zijn objectieve autojournalistiek. Ik herhaal mijn eerdere stelling nog maals. Als iedereen die hier, en op andere fora (all over the world) die zo hoog opgeeft over de goeie oude tijd nu naar de dealer loopt en een nieuwe alfa besteld zal de nieuwe generatie er ongetwijfeld anders uitzien.

LC
Member
Member

di nov 08, 2005 22:45

Als iedereen die hier, en op andere fora (all over the world) die zo hoog opgeeft over de goeie oude tijd nu naar de dealer loopt en een nieuwe alfa besteld zal de nieuwe generatie er ongetwijfeld anders uitzien.
Ik ben dus in de markt voor een opvolger van m'n GTV. Wordt zeker géén nieuwe Alfa, maar wsch. een Lotus Elise (of evt een Z4-coupé). Echte liefhebber-auto's worden wel degelijk nog gemaakt, helaas alleen niet meer door Alfa :(

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di nov 08, 2005 23:11

Als iedereen die hier, en op andere fora (all over the world) die zo hoog opgeeft over de goeie oude tijd nu naar de dealer loopt en een nieuwe alfa besteld zal de nieuwe generatie er ongetwijfeld anders uitzien.
Heel kwalijk.
Waarom zou je tegen je zin in iets gaan rijden wat je niet bevalt? Alleen om Alfa Romeo te redden? Dan doe ik nog liever (anoniem) een donatie.

Ja ik voel me aangesproken als je het hebt over tweedehandsrijders. En om mij straks van voldoende keuze te kunnen voorzien moeten er nu veel mooie, snelle Alfa's verkocht worden. En dat zie ik nu helemaal fout gaan. Mischien worden er wel wat verkocht maar ik moet ze niet, straks, als ik ze kan betalen.
In die Engelse recentie wordt precies verwoordt waarom niet.

We zijn nederlanders. Wees eens eerlijk en beantwoord mijn vraag van eerder. Geef jezelf 40-50 duizend euro om verplicht een auto van te kopen. Gewoon een die je zelf echt leuk vindt. Dus niet die waarin je dochtertje achterin samen met haar vriendinnetjes leuk DVDtjes kan kijken of die waarin je vrouw graag boodschappen gaat doen. Nee een auto voor jou!
Dat is waar Alfa Romeo goed in was.

Kosta
Guru
Guru

di nov 08, 2005 23:19

@ LC. En je huidige Gtv is wel zo'n liefhebbersauto? Veel peekaas op de voorwielen en toch ook niet echt licht te noemen ? Persoonlijk vind ik de Gt een mooiere auto dan de Gtv en het stuurt ook nog eens beter. Kijk, bij mij stroomt er Alfa door m'n bloed, geen ander merk voor mij ! Blijkbaar hoor ik bij de uitstervende,maar ik respect heb voor ieders keuze.

@ Kai, nou zeg het maar, wat zou je kopen voor die 40-50 duizend euro. ?

Maarten bedankt . :D
Laatst gewijzigd door Kosta op di nov 08, 2005 23:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

di nov 08, 2005 23:22

O ja inmiddels heb ik het licht gezien.
Hoepel toch op met die twee ton wegende Brera of 159.
Ontwerpers, weest een vent en durft tegen alle trends in te gaan.
Ja, IK ben FAN van Volvo geworden!!
(En voor die 40 a 50K zou ik gaan voor een [natuurlijk] tweedehands 911)

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door kai op di nov 08, 2005 23:24, 1 keer totaal gewijzigd.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 08, 2005 23:23

Kosta, je bedoelt LC denk ik ?

Martin116
Advanced Member
Advanced Member

di nov 08, 2005 23:23

@ Kosta
Aangenaam bloedverwant :wink:

Maar toch hebben ze bij ons de eerste Brera al mogen opschrijven terwijl hij nog niet eens te bestellen is :D
2005 GT 2.0 Twin Spark Racer

Kosta
Guru
Guru

di nov 08, 2005 23:26

:blue_lol: :blue_lol: :blue_lol: :blue_lol: Zeker Kai, hier is de Brera echt een lelijke auto bij vergeleken. [-X :^o

En ik heb m'n eerste bloedverwant gevonden ! \:D/
Laatst gewijzigd door Kosta op di nov 08, 2005 23:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Nu: 147 Gta / Gehad: Sud 1.3 SC / Sud Ti 'Qv / Sprint QV / Alfetta QO / Gtv 6 3.0 / 75 1.8 / 146 Ti / 75 Ts / 156 1.8 ts / 156 Selespeed / 155 2,5 v6 / 166 2.5 v6 / 33 16v /155 2.0 8v / Gtv 6 / 145 QV / 156 2,5 v6

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”