kai
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

RE: Gereden: Alfa Brera (autoweek)

za nov 05, 2005 11:13

Nou Arjan ik ben het niet helemaal met je eens.

Ik vind de oude Multipla echt leuk !
Dat ding is ook werkelijk vernieuwend. Of voegt althans iets toe aan wat er verder te koop is. En dat uiterlijk is ook leuk eigenwijs. Dat pas FIAT net als de nieuwe(en oude) Panda.
De Croma is misschien overbodig maar alleen daarom een misser ?
Trouwens: Ik heb veel gereden in de oude Croma (Turbo) en dat was een leuke auto.

Dat waar jij FIAT van beschuldigt gebeurt juist ook bij Maserati. De eerste 3200 was geweldig mooi. Maar al latere die vreemde faceliftversies en andere vreemde varianten zijn grote FIAT puntos. De QuattroPorte is wel heel mooi en als Alfafist ben ik ook bere jalours dat Alfa niet met zulke prachtige slagschepen durft te komen.

Als Alfa zichzelf ziet tussen FIAT en Maserati gepositioneerd zullen ze echt beter hun best moeten doen.

Ik vind het echt leuk dat er door doorsnee autos te maken meer nieuwe (lease) klanten bij komen maar de oude willen toch ook wat ?

De beste referentie ben je altijd zelf. Stel je wint een dikke 50000 euro waarvoor je een auto MOET kopen. Wat kies je dan ?
Ik verklap alvast dat het voor mij geen Alfa zal zijn. En dat terwil ik nog tevreden in mn 3e rammelende 164V6 rond rijd en er daarnaast nooit minder dan 3 andere Alfa's tegelijkertijd op mn naam hebben gestaan. (Momenteel 6)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

za nov 05, 2005 12:12

Als niet-Fiat man moet ik toegeven dat 500,127, Uno, Panda en eerste Punto niet goede auto's waren maar meer dan dat zelfs. Erg goede auto's...

Maar Fiat heeft het moeilijk sinds de jaren 70. Met name op de thuismarkt en waar je vroeger op iedere 4 auto's 3 Fiat's kon verwachten tref je nu meer en meer Volkswagen, Peugeot, Citroen, Renault. Men heeft ook last van de Japanse en Koreanse invasie.
Sinds de jaren 70 wordt FIAT geplaagd door stakingen en soms weinig succesvolle
product design. Olie crises had ze kunnen helpen maar FIAT bouwde destijds ook auto's
als de Fiat Dino, 130 en wilde af van stempel enkel kleine auto's te kunnen maken.
Pas in de jaren 80 is FIAT weer teruggekomen met compleet geautomatiseerde productie
en Panda en Uno waren zeer efficient om te bouwen. Croma was beroemd omdat geen auto daarvoor uit zo weinig componenten kon worden gebouwd.

Men koos voor efficient bouwen en de kwaliteit werd verbeterd en de eerste Punto was prima maar 4 jaar later al wat oud. Men heeft gewoon nagelaten om auto up to date te houden en is daarvoor zwaar en terecht gestraft.

Bij Alfa Romeo heeft men zoveel mogelijkheden laten liggen. Net als BMW deelt men
platformen verticaal. Dus van onder naar boven; 147, 156, Spider, GTV en GT
Ondanks het uitbreiden van modellengamma zijn verkoopcijfers onveranderd gebleven
terwijl de markt voor deze auto's sinds 1995 enorm is gegroeid. Men heeft bij Alfa Romeo
nog een hoop werk te doen. Zo zijn de feiten en ik mag stellen dat het geweldige design
van de 156 niet heeft geleid tot een waar succes die het had moeten zijn. Men had
hier op basis van de looks eigenlijk met gemak 1.000.000 156's moeten verkopen.
Uiteindelijk verkoopcijfers stemmen tevreden maar men kan niet juichen. Bij de introductie
heeft men vast op veel meer gehoopt dankzij het unieke design en eerste met JTD.

Grootste minpunt is mijn inziens het veel en veels te laat aanpassen van de vering/demping
die mij te stoterig is, niet dat is niet sportief. Pas recent heeft men de 147 aangepakt.
Ook blijf ik erbij dat een Alfa voor het plezier wordt gekocht en voorwielaandrijving
niet daartoe bijdraagt aan waar Alfa voor staat: fun to drive.
Ook laat men na om regelmatige updates aan modellengamma toe te voegen of te laat.
Men presenteert JTS, GTA maar na de interesse al was afgenomen. GTA had in 2000
moeten komen.

(Fiat topman Cantarella mogen wij danken. Deze man was zo ontevreden met rijgedrag
van de Alfa's mid jaren 90 dat hij Fiat directie heeft kunnen overtuigen dat investeringen in double wishbone en multi-link essentieel en productie met een jaar heeft uitgesteld.
Dit is een gerucht maar geeft wel aan dat FIAT heeft zitten pitten in de jaren 90 en
juist de voorwielophanging,multi-link achteras en veranderde stuurhuis heeft de Alfa's
zeer veel goeds gedaan en is het veel meer een rijdersauto geworden. )

De 159 gaat het niet worden. Er is teveel autonomiteit opgegeven en qua basis is de
auto te groot,luxe van formaat (Opel Omega, Cadillac, Saab 9-5) en deze heeft men te heet
moeten wassen om als opvolger van de 156 te kunnen dienen. 159 heeft zeer goede eigenschappen maar bovenal eigenschappen die niet mistaan in segment van de Audi A6.

Een 90 V6 is starten met een GTV6 en dan wat zachter maken. 159 is starten met verkeerd
formaat en type auto en krampachtig geprobeerd sportiever maken. Met name in de styling
heeft men zich ietwat teveel vrijheden gegund. Er zijn ook mensen voor wie zo'n model
te opzichtig is en 159 trekt mijn inziens teveel de aandacht.

psillen
Guru
Guru

Re: RE: Gereden: Alfa Brera (autoweek)

zo nov 06, 2005 08:58

159 is starten met verkeerd formaat en type auto en krampachtig geprobeerd sportiever maken. Met name in de styling
heeft men zich ietwat teveel vrijheden gegund. Er zijn ook mensen voor wie zo'n model
te opzichtig is en 159 trekt mijn inziens teveel de aandacht.
Hier kan ik in het geheel niet mee instemmen. De 159 is idd. een zeer opvallende auto en wordt door
een groot aantal mensen die hem echt gezien hebben mooi gevonden.

Een anonieme auto in deze klasse zal voor Alfa nooit een succes worden. Mensen
die dat willen kopen een Toyota, Skoda of VW produkt (nieuw hoogtepunt: Jetta).
Het past ook in het geheel niet in de traditie van het merk, want ik zou de voorgangers
als een Giulia; Giulietta; 75 en 156 toch geen onopvallende auto's willen noemen.

Terug naar de Brera (topic). Aangezien ik in 1e instantie zowel de Alfa Gt, als de 159 op
foto's niet fraai vond en ze inmiddels mooi vind, nadat ik ze heb gezien, heb ik ook
goede hoop voor de Brera.
Toen de Alfa 75 uit kwam heeft het zelfs nog een jaar geduurd voordaat ik 'm echt mooi vond. :wink:
Alfetta Gt, 1975
Ooit gehad: Giulia Super 1.6 1971; 33 1.3 1988; 75 1.8 carb. 1989; 146 1.6 boxer 1995; 156 1.8TS 1999; 156 JTS Selespeed 2003; 159 SW 1.9JTDm16v, 2006; 159 SW 2.0JTDm16v, 2010

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

zo nov 06, 2005 10:55

Ik heb de 75 nimmer een mooie auto gevonden maar wel een auto die zich onderscheid.

Opzichtig is voor mij anders als onderscheidend. Ik heb bijzonder veel moeite met de convergente lijn aan de voorzijde. De auto is daarmee bijzonder agressief en voor mij teveel.
De grille is ook nog eens te groot bedacht. Ik noem het niet eens macho want
ik zie de zeer scherp gesneden lijnen,heftig uitgeklopte wielkasten voor enorme banden en de achterzijde heeft een soort heaviness en plompheid die ik niet thuis kan brengen. Het moet waarschijnlijk iets krachtigs suggereren maar het toont alsof iemand het mes in de achterzijde heeft gezet ofwel een afgesneden kont.

Maar ik ben daarmee waarschijnlijk een van de weinigen...journalisten en experts zijn erg onder de indruk. Ik vraag mij af of deze auto hoge ogen gooit bj het koperspubliek.
Citroen heeft in het verleden vaak gewaagde styling gebruikt en het omgekeerde kan worden gesteld. Het grootste partypiece van de 159 is zeker zijn vormgeving..moet men mooi vinden.
Ik ben niet onder de indruk van de nieuwe modellen en de modllen van de hand van Da Silva
(hetzij de Alfa's maar zelfs de Audi's spreken mij duidelijk aan.) Over en sluiten.
Laten wij maar kijken of het aanslaat.

Afbeelding

berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice

ma nov 07, 2005 10:13

ik stel mezelf de vraag: Wat voegt de Brera TOE? Echt mooi is ie niet itt het prototype. Die wel. Wat me het meeste stoort is dat er nog steeds een OVERDWARSE V6 in zit. Het is een 4 wheel drive, omdat ze vast zaten aan het concept motor dwars. Hadden ze nou gewoon de motor in lengte richting gedaan, en er een pure RWD van gebouwd, dan had ik gezegd: het voegt wat toe aan het gamma van Alfa Romeo.
Zo is het gewoon een upmarket GT.... (met een 2.2 zelfs een downmarket GT met een ander jasje...)
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

LC
Member
Member

ma nov 07, 2005 22:55

ik stel mezelf de vraag: Wat voegt de Brera TOE? Echt mooi is ie niet itt het prototype. Die wel. Wat me het meeste stoort is dat er nog steeds een OVERDWARSE V6 in zit. Het is een 4 wheel drive, omdat ze vast zaten aan het concept motor dwars. Hadden ze nou gewoon de motor in lengte richting gedaan, en er een pure RWD van gebouwd, dan had ik gezegd: het voegt wat toe aan het gamma van Alfa Romeo.
Zo is het gewoon een upmarket GT.... (met een 2.2 zelfs een downmarket GT met een ander jasje...)
Vind ik ook, lees ook de rij-impressie van Autovisie: De 3.2 V6 is niet erg agiel, niet erg sportief. De 2.2 JTS (ook van Opel!!##***!!!) klinkt net zo "goed"... Wat een aanfluiting! We hebben het wèl over een Alfa, niet over de zoveelste Koreaan. Het zou een trendsetter of op z'n minst een referentie moeten zijn, maar het is een slap aftreksel! De meest sportieve Alfa van het moment kan niet in de schaduw staan van notabene een Nissan!!! Schande!
Liever een èchte Alfa met karakter en af en toe een electrisch probleempje of een rammeltje dan een rammelvrije pseudo-Opel! :evil:
Hier komt Alfa niet mee weg vrees ik: De èchte liefhebbers laten het straks massaal afweten, de meeste Brera's gaan naar impuls-kopers die als volgende auto net zo gemakkelijk een lekker smoelende Jap, Koreaan of Mercedes SLK kopen. Dit is een slechte investering in de toekomst van het merk, het vervreemdt de Alfa-adepten van hun merk en voegt geen nieuwe merktrouwe klanten toe! Dit geldt naar mijn mening in mindere mate ook voor de 159.

Om critici voor te zijn: Dit is niet dezelfde discussie als in de 70-er en 80-er jaren waarin Alfetta- en Giulietta-eigenaren door de Bertone- en Giulia-rijders als tweederangs Alfisten werden beschouwd en wat toch is goedgekomen. :(

ChickenBoy
Member
Member

di nov 08, 2005 12:42

De meest sportieve Alfa van het moment kan niet in de schaduw staan van notabene een Nissan!!! Schande!
Liever een èchte Alfa met karakter en af en toe een electrisch probleempje of een rammeltje dan een rammelvrije pseudo-Opel! :evil:
Hier komt Alfa niet mee weg vrees ik: De èchte liefhebbers laten het straks massaal afweten, de meeste Brera's gaan naar impuls-kopers die als volgende auto net zo gemakkelijk een lekker smoelende Jap, Koreaan of Mercedes SLK kopen. Dit is een slechte investering in de toekomst van het merk, het vervreemdt de Alfa-adepten van hun merk en voegt geen nieuwe merktrouwe klanten toe! Dit geldt naar mijn mening in mindere mate ook voor de 159.
:(
De echte Alfa-adepten zullen waarschijnlijk wel een iets langere adem hebben en niet meteen na de 159 en Brera afhaken.
(Ben ook nog niet zo onder de indruk van de produktie-Brera, maar oordeel pas na het model live te hebben gezien).

Voor Alfa is het nu juist van belang een leuk aantal van die impulskopers te trekken, die anders hun geld naar de concurrentie zouden brengen. De winstmarge op een Brera is ongetwijfeld de gunstigste van alle Alfa's.
Wanneer Alfa weer wat geld te besteden heeft, kan men weer serieus investeren in R&D en zich mooiere en duurdere technieken permitteren. Hoop ik toch, tenminste :?

Zonder 159 en Brera inkomsten IS er geen toekomst voor het merk!
1995 Alfa 155, 2011 Fiat 500, 2010 Mitsubishi ASX
(Ooit: 1976 X-1/9, 1985 Uno, 1988 Celica, 1990 Uno, 1994 MR2, 1996 Bravo, 1997 V70, 2001 Cherokee, 2001 barchetta, 2003 Alfa 147, 2006 Panda, 2007 Colt, 2008 Grande Punto, 2008 Mazda 5)

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 08, 2005 12:59

http://www.alfisti.net/alfa-forum/news/ ... mappe.html

Zijn niet de enigen die menen dat de Alfa Romeo 159 veel aan karakter heeft verloren met een accent teveel op comfort/stylering. Alfa Romeo heeft zich duidelijk gericht op een
geheel andere doelgroep en ik meen dat voor deze doelgroep(en) ook andere merken bestaan. Het doet mij Z3 aan. Zogenaamd een sportieve auto maar....is het gewoon niet.

Dat een Z3 wel goed verkocht is, kan ik nog steeds niet begrijpen. Misschien juist leuk voor de oudjes.

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

di nov 08, 2005 14:22

Om critici voor te zijn: Dit is niet dezelfde discussie als in de 70-er en 80-er jaren waarin Alfetta- en Giulietta-eigenaren door de Bertone- en Giulia-rijders als tweederangs Alfisten werden beschouwd en wat toch is goedgekomen. :(
Nee, maar wel die van begin jaren negentig bij het afscheid van de 75 en de introductie van de 156. ;)
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Claasen

di nov 08, 2005 15:58

Tjessis wat heeft deze discussie een baard zeg, worden jullie hier nou nooit moe van?

Voor het gemak vergeten we dat Alfa op sterven na dood was met al die gave achterwiel aangedreven auto's. Om nog maar niet te spreken van de werkelijk bedroevende kwaliteit van de producten uit Milaan (ik heb een Guilietta gehad en heb nog steeds een GTV6 en de eerlijkheid gebied te zeggen dat dit kwalitatief gezien echt geen hoogstaande producten zijn)

Als de alfa ontwerpers en ingenieurs hun oor bij jullie te luister zouden leggen dan hadden we het nu over die goeie ouwe tijd toen alfa nog bestond.

De meerderheid van de huidige achterwiel aangedreven alfa rijders hebben hun auto niet nieuw gekocht......conclusie alfa romeo heeft geen rooie rotcent aan jullie verdiend. En dat is toch wel een economische voorwaarde om te blijven bestaan.

Het is gewoon simpel, er is niet genoeg geld om zelf de hele auto te ontwikkelen dus moet er gesjopt worden. Koop allemaal een nieuwe alfa en misschien is het bij de volgende generatie beter!

kai
Advanced Member
Advanced Member

di nov 08, 2005 17:49

Kijk dit is de hoek vanwaaruit je de Brera moet bekijken.
En dan niet eromheen lopen of afstand nemen hoor !

Afbeelding

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

di nov 08, 2005 18:33

Dat een Z3 wel goed verkocht is, kan ik nog steeds niet begrijpen. Misschien juist leuk voor de oudjes.
Of de vrouwtjes :mrgreen:

Maar eerlijk is eerlijk, een Z3 Coupé vind ik schitterend, en dan vooral de M-versie:

Afbeelding

Dat die NIET goed verkocht is, snap IK dan weer niet. Retesnel, en nog ruimte voor 2 Rottweilers ook :twisted:

Maar terug naar Alfa... wij als 'liefhebbers' kunnen inderdaad wel kritiek leveren, maar wij zijn ook niet de doelgroep. Alfa wil in de zakelijke markt scoren, want daar zit het geld (laten we wel wezen: wie van ons kan de showroom binnenstappen en van zijn eigen geld een Brara KOPEN?). En in de zakelijke markt is een sportief imago (check!) goed te verkopen, doet er niet toe of de auto dat dan ook is. Iedere sales rep wil graag jong en dynamisch lijken, ook al rijdt-ie als een dweil. Sterker nog: een auto die echt sportief is, is niet te verkopen/verleasen op grote schaal. Want als je 40.000 km per jaar af moet leggen, wil je dat toch het liefst in alle comfort en rust doen lijkt me. En zonder storingen. Een stuurgevoel zoals de Focus RS had, met dat Quaife-diff, da's leuk en wel, behalve als je er iedere dag 200 km aan vastzit, serieus.

Aan een liefhebbersauto valt geen droog brood te verdienen, tenzij je zo extreem wordt als Lotus (en dan nog... ik zou in elk geval geen Lotus-aandelen willen). Want, wederom eerlijk zijn: als Alfa morgen een scherp sturende RWD-sedan brengt voor 30.000 euro, wie trekt hier dan de portemonnee? Want dan klagen we wel dat er tractiecontrole op zit, of ABS, of ESP (ik zelf voorop)... Wij zijn hier net als wat je vaak in de muziek ziet, zogenaamde fans van het eerste uur die vinden dat een band uitverkoopt op het moment dat ze eindelijk een platencontract hebben en ze dan de rug toekeren... Maar nogmaals: ikzelf voorop, ik zie de teloorgang van alles waar Alfa wat mij betreft voor staat met lede ogen aan. En ik ben pas 27, dus ik weet nada van die zogenaamde hoogtijdagen :!:

Stelling: een liefhebbersauto is een technisch of optisch bijzondere auto waar een merk zwaar op had gegokt, maar die te weinig mainstream was of te weinig betrouwbaar. Achteraf, als het merk op sterven na dood is wordt er ineens waardering bij een selecte groep gevonden, die de 'artistieke' waarde van de auto ziet. Maar daar koop je als merk niks voor, 'tweedehandsliefhebbers'.

yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dellorto
Junior Member
Junior Member

di nov 08, 2005 19:27

Ik vind de Brera eerlijk gezegd een beetje type 'hothatch' en geen coupe....

Met de korte gedrongen kont, vind ik hem meer weghebben van een (lagere)147....

Maar goed: laten we hopen dat deze nieuwe telgen (Brera en 159) genoeg centjes opleveren zodat ons merk kan blijven bestaan, want de handel opdoeken willen we niet!
Alfa Romeo: Inclusief exclusiviteit!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 08, 2005 20:00

Zo op die foto van Kai en in die kleur.... =P~

bert
Guru Duplice
Guru Duplice

di nov 08, 2005 20:09

@Yuri

Top!!! Eigenlijk klopt het helemaal wat je zegt en zou mijn idee voor een Brera vermoedelijk ontaarden in een auto a la TVR Tuscan met ietsje minder haar op zijn borst.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”