Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jun 09, 2021 15:06

Ik opteer momenteel voor de laatste optie. De recipro in de pijp van de eerste demper, vlak achter de koppeling aan het spruitstuk. Die bouten zitten namelijk ook vast gerot en zijn vrijwel onbereikbaar om fatsoenlijk kracht te zetten.
Giulia Nuova Super 1600

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 849
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jun 09, 2021 15:26

Recipro FTW! :thumbs:

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

za jul 03, 2021 10:27

Het bleek allemaal reuze mee te vallen met het uitlaatspruitstuk. Na het doorhalen van de pijp van de voorste demper kwamen ze zonder probleem los.

Inmiddels staat het blok vrijwel los in de wagen. Baksteun, cardanas as etc. kwamen allemaal zonder moeite los.

Nu wil ik de motor + bak in zijn geheel uit de wagen takelen. Hoe dit het beste aan te pakken? Ik lees iets over het opkrikken van de achterzijde van de wagen om zo meer ruimte te creëren om de bak in de cardantunnel te steken?

En wat is bij het inbouwen de makkelijkste werkwijze? Wederom motor & bak in zijn geheel of eerst motor en vervolgens bak van onderaf? Hoe kom je in hemelsnaam bij de bouten waarmee spruitstuk en voordemper aan elkaar zitten?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

za jul 03, 2021 11:17

Inderdaad kont omhoog, voor stabi laten zakken en de stuurstang onderlangs los (1 kogel los voldoet geloof ik)

Radiator is eruit neem ik aan?

Een motortakel met evenaar gebruiken zodat je wat makkelijker kan spelen met de hoek waarin motor en bak hangen.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

za jul 03, 2021 11:22

Bouten tussen spruitstuk en voordemper kunnen vervelend vast zitten inderdaad.
Veel wd40, laten staan en van onderaf met ratel en wat verlengstukken en een kniestuk combineren tot je erbij komt.
Aanhouder wint.

Laat evt boven iemand mee kijken of het niet meedraait, evt laten tegenhouden van bovenaf met dop, ringsleutel of een schroevendraaier tussen bout en spruitstuk (risico)
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

zo jul 04, 2021 09:54

Inderdaad kont omhoog, voor stabi laten zakken en de stuurstang onderlangs los (1 kogel los voldoet geloof ik)

Radiator is eruit neem ik aan?

Een motortakel met evenaar gebruiken zodat je wat makkelijker kan spelen met de hoek waarin motor en bak hangen.
Stabi hangt nog los, stuurstang is los, radiator is er uit. Tot zover goed dus.

Hoeveel zou de kont idealiter ophoog moeten?

En zo’n evenaar; welke ophangpunten aan het blok gebruik je dan? Ik ken nu alleen het ‘hijsoog’ wat tussen cilinder 2 en 3 zit gemonteerd? Daar heeft een evenaar dan geen nut bij?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

zo jul 04, 2021 10:27

Zeker heeft de evenaar wel nut in de lengte richting kan je het zwaarte punt veranderen, dus de hoek.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma jul 05, 2021 12:25

Zeker heeft de evenaar wel nut in de lengte richting kan je het zwaarte punt veranderen, dus de hoek.
Ik vermoed dat mijn natuurkundig inzicht mij in de steek laat..

Een evenaar zal je toch op twee punten als op het blok moeten bevestigen wanneer ik naar bijvoorbeeld onderstaande afbeelding kijk?

Afbeelding

Daarvoor zouden de bouten van de clinderkop dan los moeten? Maar daar wil ik eigenlijk niet aan beginnen. Of kan dat zonder risico / noodzaak om alle bouten weer op gelijk torque vast te draaien?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

ma jul 05, 2021 13:20

Hmmmm je zou wel eens gelijk kunnen hebben. Ik heb het toen gedaan zonder evenaar en bedacht toen dat het makkelijker leek met.

Met bak hangt het ding al aardig onder een hoek.
Bij het terugplaatsen krik onder de bak.

Oja: vergeet niet de versnellingspook vrij te maken voor demontage....
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jul 14, 2021 09:23

Miss Nord staat inmiddels veilig thuis in garage.

Afbeelding

De elektrische lier op rail aan het plafond in de garage; die heeft alvast haar meerwaarde bewezen gisteravond.
Ideaal om zonder enige vorm van inspanning met het blok & bak te kunnen manoeuvreren.

Wie kan me antwoord geven op de volgende vraag; het blok heeft motor nummer AR00526A*SV...* en is gedemonteerd uit een donor type 105.26 Nuova 1600. Kan dit wel een origineel blok uit de Nuova zijn? Zo ver ik lees zou daar een AR00526AS blok in horen?

OF was Alfa destijds niet zo nauwkeurig met de combi modelreek / motornummer?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jul 14, 2021 11:15

Motornummer lijkt te kloppen toch?

Italianen en administratie....
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Jamesz
Junior Member
Junior Member
Berichten: 75
Lid geworden op: zo apr 22, 2018 04:35

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di jul 27, 2021 11:56

Motornummer lijkt te kloppen toch?
Italianen en administratie....
Je zal inderdaad gelijk hebben. Het S'je staat achter de ster, daar zit mijn verwarring.

Inmiddels het nodige 'elbow-grease' in het schoonmaken van het motorblok zitten. 46 jaar aan vuil laat zich niet zo maar verwijderen maar het gaat best voorspoedig. Al met al valt het me niets tegen wat ik tegen kom. Waterpomp is in keurige staat, boegies zijn mooi los, alle boutjes en moertjes komen zonder enig probleem los. Nog geen tegenslagen zo ver.

Inmiddels ben ik zo ver dat ik ook iets dieper 'in' de motor kijken. Middels een USB endoscope camera met lampje (dank aan de vrienden van Action) inmiddels de nodige inwendige delen kunnen bekijken.
* Koelwaterkanalen zijn prachtig schoon en voor zover ik nu kan zien geen sprake van corrosie.
* Via de bougie gaten / inlaat & uitlaat poorten de zuigers, cilinderbussen en kleppen kunnen bekijken. Ik kom daar behoorlijk wat roetaanslag tegen maar bijvoorbeeld de randen van de kleppen zijn schoon. Vooralsnog geen directe reden het blok geheel open te trekken volgens mij.

Ook de kleppendeksel gelicht; ook daar geen gekkigheid. olie op de peilstok lijkt keurig schoon, onder de nokkenassen zie ik toch wel donkere olie resten staan. Ook op de assen en ketting zit wat aanslag van oude olie.

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben voornemens om de olie af te tappen en de deksel van de oliepan los te halen om schoon te maken / oud bezinksel te verwijderen,

Is het aan te raden het blok te spoelen qua olie oid? Dus afvullen (eventueel met een additioneel reinigingsmiddel), laten draaien en vervolgens aftappen en opnieuw vullen?

Verder heb ik geconstateerd dat de versnellingsbak lekt op de primair ingaande as. Vermoedelijk de olie keerring op die as? Is dat iets wat eenvoudig zelf te vervangen is of moet de bak dan open?
Giulia Nuova Super 1600

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2060
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di jul 27, 2021 19:11

Keerring zit in het koppelingshuis, dus als je die er af haalt, kun je de keerring vervangen. Wel goed schoonmaken en vloeibare pakking gebruiken bij terug monteren van het huis.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 849
Lid geworden op: wo jan 24, 2007 19:53
Locatie: Veen, NB

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

di jul 27, 2021 19:42

Als je de pan eraf haalt (en da's een goed idee) meteen even:

Twee extra gaatjes boren om het aftappen te bespoedigen. Even zoeken op dit forum of alfabb waar en hoe precies. Niet moeilijk, maar helpt zeker met:

Spoelen: goedkope minerale olie erin, en na 250km (ish) verversen. Naar smaak nogmaals herhalen.

Voor de pan terug gaat: drijfstang lagers checken en eventueel vervangen. Achterste krukas keerring vervangen, let op de "sigaretten" naast de hoofdlagerkap.

Voorste keering eventueel ook, maar die kan ook met de motor in de auto (wel de radiateur even eruit).

Vers koppelingsplaatje kan ook geen kwaad als je het toch los hebt liggen. En een druklager.

Succes!

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

Re: Jamesz' Giulia Nuova Super '75

wo jul 28, 2021 10:22

Wat weet je verder van het blok?
Compressie gemeten? Alleen obv optische inspectie oordelen lijkt me niet voldoende.

De kop lichten is uitgebouwd weinig moeite. Kleppen demonteren en de speling in de geleiders checken. Als je ze echt voelt wiebelen, geleiders laten vervangen, zittingen slijpen, samen met de klepseals. Meteen even checken of de kleppen recht zijn en voldoende dikke stelen hebben.
Foute boel: https://flic.kr/p/WMgGSE

Scheelt een hoop kopzorgen :mrgreen:

Meer inspiratie:
https://www.flickr.com/gp/83899565@N08/18L6u3
Ik krijg er nu al weet zin in 8)
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Projecten”