Motornummer lijkt te kloppen toch?
Italianen en administratie....
Je zal inderdaad gelijk hebben. Het S'je staat achter de ster, daar zit mijn verwarring.
Inmiddels het nodige 'elbow-grease' in het schoonmaken van het motorblok zitten. 46 jaar aan vuil laat zich niet zo maar verwijderen maar het gaat best voorspoedig. Al met al valt het me niets tegen wat ik tegen kom. Waterpomp is in keurige staat, boegies zijn mooi los, alle boutjes en moertjes komen zonder enig probleem los. Nog geen tegenslagen zo ver.
Inmiddels ben ik zo ver dat ik ook iets dieper 'in' de motor kijken. Middels een USB endoscope camera met lampje (dank aan de vrienden van Action) inmiddels de nodige inwendige delen kunnen bekijken.
* Koelwaterkanalen zijn prachtig schoon en voor zover ik nu kan zien geen sprake van corrosie.
* Via de bougie gaten / inlaat & uitlaat poorten de zuigers, cilinderbussen en kleppen kunnen bekijken. Ik kom daar behoorlijk wat roetaanslag tegen maar bijvoorbeeld de randen van de kleppen zijn schoon. Vooralsnog geen directe reden het blok geheel open te trekken volgens mij.
Ook de kleppendeksel gelicht; ook daar geen gekkigheid. olie op de peilstok lijkt keurig schoon, onder de nokkenassen zie ik toch wel donkere olie resten staan. Ook op de assen en ketting zit wat aanslag van oude olie.
Ik ben voornemens om de olie af te tappen en de deksel van de oliepan los te halen om schoon te maken / oud bezinksel te verwijderen,
Is het aan te raden het blok te spoelen qua olie oid? Dus afvullen (eventueel met een additioneel reinigingsmiddel), laten draaien en vervolgens aftappen en opnieuw vullen?
Verder heb ik geconstateerd dat de versnellingsbak lekt op de primair ingaande as. Vermoedelijk de olie keerring op die as? Is dat iets wat eenvoudig zelf te vervangen is of moet de bak dan open?