Zit een nieuwe in, vin blijft wel contant draaien.
Dat je fan draait is logisch, ding zit vast op de waterpomp.
Tenzij je zelf een elektrische fan hebt ingebouwd.
Maar zou allemaal niet uit mogen maken als thermostaat goed werkt.
Thermostaat is enige voor de hand liggende, een nieuwe hoeft nog niet goed ze zijn. Helaas.
Je hebt verschillenden types, heb je gecontroleerd of hij daadwerkelijk afdicht tot de openingstemperatuur?
Gooi die nieuwe en oude thermostaat eens een pannetje water en langzaam opwarmen met thermometer erbij. Wel een fatsoenlijke thermometer. Maar als hij bij kokende water 100 aangeeft en omgevingstemperatuur als je begint zal het wel ok zijn,
En probeer de originele alfa info over openingstemp voor de thermostaat te vinden voor jouw type.
Koelfan verkeerd om zal hij eerder te warm gaan lopen.
Je hebt overigens verschillende koelfannen, grote (2000) en kleine (1600) Groot en klein in de zin van breedte van het blad. Niet de diameter van de fan. Nooit nagemeten, maar breedte blad is wat gelijk opvalt. Welke er origineel op een 1750 hoort weet ik eigenlijk niet.
Koelwatertemp meter en bijbehorende voeler lijken me goed aan de hand van genoemde temperaturen. Maar ook die kan je simpel testen dmv dompelen in bakje water en dan opwarmen met thermometer erbij. Kabeltje verlengen en massakabeltje maken van buitenkant voeler naar de carroesserie/accu min.
Als alles normaal werkt zou ik niet weten wat verband is tussen stand van luchtfilter en koelwatertemp. De winterstand zit op luchtfilter om te zorgen dat carb's niet bevriezen. Wat op een alfa sowieso niet snel gebeurd want 2 dubbele carb's, dus lagere luchtsnelheden. Bevriezen is meer enkele carburateur ding. Of het moet echt ijskoud zijn.
Ik heb nog nooit een luchtfilter om gezet op een alfa en ik heb ook nog wel eens met alfa's op carb's in de sneeuw gereden in NL. Dat is dus al even geleden.