Stef33
Guru
Guru

159, vet op subframe

ma aug 26, 2019 23:40

Vrijdag ontdekte wat vet op het subframe van mijn 159 1750 TBi uit 2010.

Aan de rechterkant, net onder de rand van de binnenste homokineet, zie foto.

Afbeelding

De hoes en klemmen van de homokineet lijken in orde en het lijkt ook niet op het vet dat ik ken van homokineten. Het is bruin van kleur en erg dun, haast dikke olie. Kan dit uit het tussenlager gekomen zijn? En is dat iets dat vaker voorkomt? Versnellingsbak is er een paar weken geleden af geweest i.v.m. krukaskeerring en vliegwiel.

Vet is aardig rond gespettert en zit ook op oliefilter en multiriem. En bij het kijken naar die riem viel mij tussen 2 wielen van de riem een soort bevestigingspunt op, zie foto:

Afbeelding

Aangezien het zo schoon is, lijkt het me niet dat dit al 9 jaar zo open ligt. Waar is dit punt voor en wat heeft er op gezeten?
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Macaco
Full Member
Full Member

Re: 159, vet op subframe

di aug 27, 2019 21:32

Wat kan: Olieresten van na het vervangen van het oliefilter (misschien niet van 1 keer). Ik had gelezen dat mensen het een smeerklus vonden om het oliefilter te vervangen van de TBI en heb geprobeerd de homokineet af te schermen. Uiteindelijk kwam er wel wat olie op, wat ik zo goed als kan verwijderd heb. Er blijft toch een beetje tussen hier en daar en dit slingert eraf, op het subframe (naar boven is het bij mij wel schoon gebleven).

Toen ik na demontage meer zicht kreeg zag ik een buisje bij het filter. Volgens mij is het zo dat bij filter vervangen: Slangetje op buisje -> filter beetje los schroeven -> klepje opent (plasticje met veertje dat aangeduwd was door het filter) -> olie via slangetje in bak en geen gesmeer -> filter eraf.
Voor mij dit de volgende keer :)

Het lager van de tussenas is gesloten (uiteraard), normaal geen vettigheid aan de buitenzijde.

Het tapgat zit bij mij ook niets in. Misschien een voorziening voor een ander model met dezelfde motor.
GT 1300 Junior '66

Jobo75
Member
Member

di aug 27, 2019 22:28

De verontreiniging op het subframe lijkt sterk op Tutela Grease Star 700 dat in de tripode koppelingen aan de versnellingsbakzijde moet zitten en i.d.d. bruin van kleur is. De dikte van dit vet wordt omschreven als 'semifluid'.

Het donkere vet dat je waarschijnlijk bedoeld, wordt gebruikt in de buitenste/wielzijde homokinetische koppelingen. Dat is af fabriek Tutela Grease All Star en is zwart.

Check voor de zekerheid toch je harmonicahoes nog eens goed. Of is er bijvoorbeeld extra (lees teveel) vet bij deze koppeling gepompt dat er nu uit komt?

Is wel een dingetje om alert op te zijn, want de tripode, of eigenlijk meer de geleidebus waar de tripode zelf in heen en weer kan bewegen is een best kwetsbaar onderdeel in de aandrijflijn van de 159. Verminderde smering maakt het in ieder geval niet beter.

Stef33
Guru
Guru

di aug 27, 2019 23:23

Vet waar ik aan dacht is inderdaad die grijze smurrie (molybdeenvet?) die in homokineten zit.

Dit bruine vet blijkt inderdaad uit de tripodekoppeling te komen, alleen nog geen lek in de hoes kunnen ontdekken. Bij mijn weten is er aan de assen nooit iets gedaan, dus dat er nu ineens een teveel uit komt lijkt niet zo waarschijnlijk. Morgen gaat de as er af en wordt er verder gekeken.

Moet ik nog maar een dagje in de Bertone blijven rijden. :)

Lager tussenas zit een stukje verder dus dat kan alleen daarom al niet kwam ik vanmiddag achter.
Maar is dat tapgat bij jou (Macaco) ook zo schoon? Verbaast mij dat het er zo uit ziet na 9 jaar open liggen.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Macaco
Full Member
Full Member

wo aug 28, 2019 21:41

Tripode vet klinkt in jouw geval veel logischer inderdaad, zal toch wel iets uit komen.

Het tapgat was schoon, maar bij mij was alles daar vrij schoon. Ik heb het hele ding van binnen en buiten schoongemaakt, was toch los. Het is een afdekkap voor de distributieriem, aan de bovenkant zit hier de motorsteun aan vast en er zit ook nog een geleiderol voor de multiriem in.
GT 1300 Junior '66

Terug naar “Algemene Technische vragen”