Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4838
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

zo aug 14, 2016 22:31

Gisteren het genoegen gehad om de nieuwe Giulia eens een ochtendje mee te krijgen, ik kan het denk ik het beste omschrijven als een kennismaking met gemengde gevoelens.
Wat ik meekreeg, een 2.2 diesel 180pk met handbak, als ik het goed heb een "Super" uitvoering welke behoorlijk volgehangen was. Dus het grotere scherm, xenon, keyless entry, 18" wielen en een fraai cognackleurig lederen interieur met dito afwerking op het dashboard.

Tsja, hoe kan ik het 't beste omschrijven. Ik denk dat de opmerking "een échte Alfa" nog het beste in de buurt komt....daarmee doel ik dan meteen op de plus en minpunten. Hij rijdt echt ontzettend fijn vind ik, lekker direct en lichtvoeting waarbij je totaal niet door hebt dat je met een zware, grote auto onderweg bent. (iets dat een 159 dus wel heeft) De lichte directe besturing deed me eigenlijk nog het meeste denken aan de stuurinrichting van de 147/156/916/GT, en dat is absoluut positief. In de N-stand vond ik hem wel érg overdreven licht sturen, dat zou ik zelf niet zo snel gebruiken. Maar de D-stand is precies goed, waarbij hij nu niet zoals bij de 1e serie Mito/Giulietta zo belachelijk nerveus op het gaspedaal wordt. Schakelen is ook prima, de pookknop iets te groot, maar wel een lekker trefzekere bak. Gek dat Dennis een andere ervaring had, wellicht ook weer het gedoe met voorserie-modellen? Qua motorisering kan ik weinig zeggen, gezien ik zeer weinig ervaring met diesels heb. Die 180pk en 450Nm zijn redelijk vlot, maar geen strepentrekker. (is ook een beetje wat je gewend bent, en op het geboed van koppel en vermogen ben ik nogal verwend de laatste jaren) Het is voldoende voor dagelijks gebruik en pakt prima op.
Infotainment? Er zat blijkbaar de meest uitgebreide variant op, maar heb me er werkelijk geen minuut mee bezig gehouden. Zijn niet echt zaken die mij interesseren en waarop ik de keuze van een auto zou laten afhangen.

Het interieur vind ik geweldig, lekker cleane boel. Ik zat van de week in een vrij recente Cayenne, dan is zo'n Giulia-interieur echt een oase van rust. Maar daar zit ook meteen het grootste minpunt: de afwerking. Vandaag ook mijn opmerking over een "echte Alfa". Het stuurt harstikke leuk, maar qua afwerking kan het gewoon niet tippen aan de concurrentie. Vooral de draaiknopjes op de middentunnel vond ik erg veel speling op zitten, beetje speelgoedachtig. Had iets stroever of meer weerstand op gemogen om het trefzekerder te maken. Ook de klepjes en vakjes, allemaal nét niet top. Ik weet niet of dit komt omdat al veel mensen met hun fikken er aan hadden gezeten, of dat het een voorloopmodelletje was, maar hoop dat ze dit nog wat kunnen verbeteren.
Toen ik in mijn 159 stapte vond ik zelfs dat die op bepaalde vlakken wat beter in elkaar zat. Voor mij is het stukje afwerking niet iets met een hele hoge prioriteit, het rijgedrag staat bij mij veel hoger, maar kan me wel voorstellen dat veel potentiële klanten die €€50K uit gaat geven hier wél over gaan vallen. Je merkt toch een beetje dat ze enkele onderdelen uit de bakken bij Chrysler en Fiat hebben getrokken omdat het allemaal nét wat minder verfijnd uitziet of aanvoelt (plastic enzo). De kofferklep is wellicht ook een goed voorbeeld hiervan, als je daar op klopt is het alsof je op een leeg olievat slaat. Vooral voor de op afwerking kickende Audi-brigade kan dit wel eens een afknapper zijn.

Dat moest natuurlijk even vastgelegd worden. :lol:
https://youtu.be/GYal7wU2MlQ


Ruimte voorin en achterin is allemaal dikke prima, maar wat voor mij een belangrijk punt is, is de kofferruimte. 3 maanden terug hebben we een kindje gekregen en ik kreeg de kinderwagen er niet in. De bak paste niet eens door de opening. (hoewel ik die binnenkort niet meer nodig heb, moet ik alleen geen 2e meer maken :lol: ) Ook moet ik regelmatig een drumstel meesleuren, en ook dit was helaas niet mogelijk. Iets dat met mijn vorige sedans (75, 155, 164, 166 + 156SW en m'n vaders 15 jaar oude 3-serie) allemaal prima ging.
Het grootste probleem zat 'm in de smalle in lage kofferbak. Diepte is prima, dat mag ook wel met zo'n lange auto. Maar door het gebruik van die gekke beugels lever je enorme breedte in. Ook was de vloer meteen vlak vanaf de tildrempel. Van de ene kant handig, maar je hebt zodoende een heel laag plafond, alsof je een lade open trekt. Ik denk ook echt dat dit iets is waar mensen over kunnen gaan vallen, want de optie tot een SW komt er vooralsnog niet. (áls die al komt...) En kijk eens hoeveel stationversies je van de 3-serie, A4, V40, Passat en 508 ziet? Het lijkt toch echt alsof daar flink wat vraag naar is. :-?

Al met al een auto die ik best graag zou willen hebben, puur vanwege de rijeigenschappen. (Het is wel nog even afwachten hoe de benzinemotoren zijn.) Maar verder gewoon een mooie auto met mooi ontworpen interieur en hele goede rijeigenschappen, precies de dingen die ik belangrijk vind. Maar laat t.o.v. de concurrentie dus toch nog wat steekjes vallen op het gebied van afwerking en praktische bruikbaarheid...precies zoals alfa's dat vroeger ook hadden. 8)
Dat is dus ook precies het gemengde gevoel dat ik heb. De auto heeft, los van de kofferbak, precies wat ik wil. Ik zou 'm ook zeker overweg, want dat ruimteprobleem is wel op te lossen met een andere auto voor mijn vrouw :twisted: , Maar ik vind 't jammer dat Alfa na zo'n ontzettend lange aanlooptijd toch nog best wat steekjes laat vallen op de punten die belangrijk zijn om klanten weer weg te kapen bij de voornamelijk Duitse concurrenten. Ik probeer de Giulia dan ook een beetje anders te benaderen als ik zou willen. Niet als liefhebber, maar als objectieve klant zonder merkenliefde. Dat de auto mij een écht goede reden geeft om niet een BMW (of iets anders) te kopen. Daar slaagt hij wat mij betreft gedeeltelijk in, vooral op t gebied van rijden en design. (hij is écht veel mooier en specialer dan een 3-serie) Pluspunten ook dat Alfa het wel aandurft om een auto op de markt te zetten die ontzettend scherp instuurt, dat is iets wat niet iedereen fijn zal vinden, maar past wel bij de merkwaarden. Maar de mensen die ruimte of afwerking waarderen c.q. nodig hebben zullen hem denk ik laten staan, op dat vlak is denk ik veel winst te boeken met de komst van een SW en een opkrikken van het materiaalgebruik.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6746
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

ma aug 15, 2016 12:35

Duidelijk en eerlijk verhaal Rik. Met deze gemengde verhalen begin ik toch wel nieuwsgierig te worden. Binnenkort zelf maar eens plaats nemen :thumbs:
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18
GSX-S '22

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr aug 19, 2016 12:17

@Veloce: leuke beoordeling. Ik ben blij dat de kinderwagen er niet in pastte al zie ik hem op de foto er toch wel in, of is dat slechts een deel: Ben geen ervaringsdeskundige :P

Zou die wel passen zou ik direct van het merk af stappen, mag toch juist hopen dat de Giulia juist geen kiddy bak met stikkertjes op ruit gaat worden :thumbs:

Materiaal keuze ben ik het na mijn eigen rij ervaring ook met de diesel 180PK overigens wel mee eens. Wat kofferbak aangaat, het kan toch niet zo zijn dat je aan de onderzijde van de klep zo tegen het onafgewerkte blik aan kijkt? Vind dat echt beschamend in deze klasse. Het sturen vond ik overigens in alle standen te licht en ongevoelig met name: wellicht gewenning en welkom in de 2016 standaard? Daar stuurt mijn Brera-Spidertje en Giulietta toch echt beter. De diesel is wat rumoerig stationair helaas t.o.v. competetie, met het rijden overigens weer prima.

Gasresponse is ongechipt 'standaard' idd eindelijk ineens op orde t.o.v. mijn eerder genoemde eigen dagelijkse auto's die daar op aangepast zijn.
Verder idd erg mooi design en prima wegligging alfa waardig!
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Blackie
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: vr feb 27, 2009 21:20
Locatie: Oosterzele

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

vr aug 19, 2016 13:22

In de Autogids een gedetailleerde wegtest van de 2.2JTDm 180pk. De samenvatting is zeer lovend, met de afwerking als één van de mindere punten, alsook de prijs. Maar over weggedrag, remmen, stuur... alles wat met rijbeleving te maken heeft enkel positieve geluiden. "Eindelijk weer een echte Alfa" staat er letterlijk.

http://www.autogids.be/autotests/gedeta ... -jtdm.html
SCARB n° 5871

Nu: 147 1.9 JTDm 16v & Giulietta 1.6 JTDm
Vroeger: 145 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4838
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

di aug 23, 2016 20:20

@Veloce: leuke beoordeling. Ik ben blij dat de kinderwagen er niet in pastte al zie ik hem op de foto er toch wel in, of is dat slechts een deel: Ben geen ervaringsdeskundige :P


Zou die wel passen zou ik direct van het merk af stappen, mag toch juist hopen dat de Giulia juist geen kiddy bak met stikkertjes op ruit gaat worden :thumbs:
Dat is alleen het onderstel. :wink: Dus er komt nog een stoel of bak bij waar het kindje in zit/ligt. Die laatste kreeg ik niet eens door de opening.
Maar goed, dat is een tijdelijk probleem en valt voor mij op te lossen omdat we nog een 2e auto erbij hebben. Echter kijkend naar de markt en wat ik op straat zie rondrijden, dan valt me gewoon op dat van de concurentie enorm veel stationwagons rondrijden. Hoe vaak zie je zelfs een Volvo S40/60? Ik zie alleen maar SW's....3-serie/A4/C-klasse en Passat/Mondeo/Laguna/508 etc, ook héél erg veel SW's dus daar ligt toch wel zeker geld te verdienen. Alfa ziet dat helaas anders omdat de oude wereld niet meer hun prioriteiten heeft en sw's blijkbaar echt iets is wat vooral in West-Europa in trek is.

Die 2e opmerking vind ik maar een beetje raar, dus ik mocht geen kinderen in mijn 156GTA SW vervoeren? Of mijn huidige 159 1750TBi SW? Ik ben juist blij dat Alfa ooit een alternatief bood. Ik snap dat ook niet van veel "liefhebbers", als je ruimte nodig hebt mag je dus geen Alfa meer kopen? Ik heb helaas vaak ruimte nodig en kan gelukkig nog een redelijk recente Alfa rijden. Maar als die 159 ooit op raakt, dan wordt de keuze wel lastiger als er nog steeds geen Giulia SW is.




En nog even een ander onderwerp: in de onderdelencatalogus van de dealer staat nu per ongeluk al dat er ook een 350pk versie op benzine komt. 8) 8)

Afbeelding

Plaatje laten zien werkt niet goed, dus klik maar op onderstaande link:
https://scontent-amt2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5849E153
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo aug 24, 2016 10:19

@Veloce: leuke beoordeling. Ik ben blij dat de kinderwagen er niet in pastte al zie ik hem op de foto er toch wel in, of is dat slechts een deel: Ben geen ervaringsdeskundige :P


Zou die wel passen zou ik direct van het merk af stappen, mag toch juist hopen dat de Giulia juist geen kiddy bak met stikkertjes op ruit gaat worden :thumbs:
Die 2e opmerking vind ik maar een beetje raar, dus ik mocht geen kinderen in mijn 156GTA SW vervoeren?
Grapje natuurlijk Rik, snap best dat je met kinderen ruimte nodig hebt en je mag dan van mij zeker in Alfa's rijden. In Europa laat alfa dus idd zoals je zegt markt liggen, die helemaal schijnbaar niet interessant is momenteel.

Persoonlijk echter heb ik die 'Europeese bestelwagen' rage nooit begrepen, ik vind ze gewoon ook vaak niet mooi. In die zin snap ik de Amerikanen beter, hatchback rijden is daar voor de 'poor', stationwagon als je bakker o.i.d. bent en sedan voor de zakenman of als je netjes wil voorrijden.

Dat hadden wij vroeger ook, mijn vader kocht voor zijn bakkerij in de 80's een bestelwagen zoals die toen gewoon genoemd werden (lees nu marketing technisch SW of sportback oid), maar wilde daar zondags toch echt niet in gezien worden :P Met ons gezin van 5 reden we rond in een Ford Escort sedan en later zelf een kleine Starlet (poor man arme bakker haha): hoe deden we dan toen dan toch... :jumping:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2074
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo aug 24, 2016 10:34

Misschien dan toch maar de giulia ute(pickup) maken waarvan op een gegeven moment een rendering circuleerde? Smijt je zo je kinderwagen achterin. :lol:

Overigens waren in het verleden stations in de vs ook best wel populair volgens mij. Van die grote sloepen, waar je in het weekend mee naar het bos kon rijden met al je spullen.

Sw's kunnen best mooi zijn, mits getekend als sw en niet als sedan met een bagagebak er op (herinnert u zich nog de polo station of de 1e megane?)

Gebruikersavatar
dirk stegeman
Full Member
Full Member
Berichten: 303
Lid geworden op: wo mei 23, 2012 22:46
Locatie: NL-AMSTERDAM-Gaasperdam

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

wo aug 24, 2016 18:28

In de jaren '50 en '60 kwam er in de U.S.A. bijna elk jaar een nieuw model uit.
Daarvan was ook een stationcar leverbaar, zoals deze Chevrolet Brookwood uit 1960.
Met neergeklapte achterbank past de hele Giulia hier misschien wel in.

Afbeelding
ALFA ROMEO Club S.C.A.R.B. 00375 (Since 1978)
ALFA ROMEO 166 Register 008
ALFA ROMEO 166 Club Nederland 044

ALFA ROMEO 166 - 2.0 TS 16V Distinctive - 472/B Blu Odissea - Classico V

ALFA ROMEO 166 - EVERYDAY THE PLEASURE OF DRIVING AN EMOTION

Gebruikersavatar
ebbr
Guru
Guru
Berichten: 1243
Lid geworden op: do dec 06, 2007 11:00
Locatie: Azewijn

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do aug 25, 2016 09:44

Giga apparaat :D

Ik heb ook niet gesteld dat er geen bestelwagens bestonden vroeger in de states, echter hoe daar tegen hatchbacks, stations en sedans werd en wordt aangekeken. De bestel vorm heeft daar nooit grote verkoopaantallen gehaald vroeger was dat in Europa ook zo, een gezin of zakenman met aanzien kocht een sedan als de Classic Giulia, de blits maakten de groot verdieners of kinderlozen in de coupé (Bertone).

Mijn stelling niets mis met de amerikaanse marketing van Alfa (FCA), alleen zijn die verrekte kinderwagens gewoon veels te groot geworden :jumping: Die van mij pastte vroeger met spullen van mijn zus en broer opgeklapt makkelijk in de mini kofferbak van de Dyane en later Escort....


Stiekum vind ik een Giulia SW ook wel handig hoor, speel in een band maar los dit zo op met mijn poor mans hatch:
Afbeelding
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do aug 25, 2016 10:10

Giga apparaat :D

Ik heb ook niet gesteld dat er geen bestelwagens bestonden vroeger in de states, echter hoe daar tegen hatchbacks, stations en sedans werd en wordt aangekeken. De bestel vorm heeft daar nooit grote verkoopaantallen gehaald vroeger was dat in Europa ook zo, een gezin of zakenman met aanzien kocht een sedan als de Classic Giulia, de blits maakten de groot verdieners of kinderlozen in de coupé (Bertone).

Mijn stelling niets mis met de amerikaanse marketing van Alfa (FCA), alleen zijn die verrekte kinderwagens gewoon veels te groot geworden :jumping: Die van mij pastte vroeger met spullen van mijn zus en broer opgeklapt makkelijk in de mini kofferbak van de Dyane en later Escort....


Stiekum vind ik een Giulia SW ook wel handig hoor, speel in een band maar los dit zo op met mijn poor mans hatch:
Afbeelding
Afgezien van het feit dat wandelwagens veel minder lomp waren toen, heb je de kofferbakruimte van die auto's wel eens goed bekeken?
Ze zijn rechthoekig(er), grotere opening van de kofferbak, minder materiaal/ruimte tussen de buitenkant van de auto en de binnenbekleding, geen vlakke laadvloer/zijkanten, etc.
Daarom kan er met de bank plat meer mee genomen worden in een Dyane dan in mijn (bijna) 5 meter lange Kappa SW. Laatst heb ik een compleet Kappa interieur zien verdwijnen in een GS, met gigantisch veel ruimte over. Terwijl het in mijn auto passen en meten was en die is (in theorie) groter.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Blackie
Full Member
Full Member
Berichten: 251
Lid geworden op: vr feb 27, 2009 21:20
Locatie: Oosterzele

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do sep 01, 2016 12:41

Stukje uit een korte test van de 2.2JTDm 180pk manual in Autogids

"Na de versie met automaat (zie de Vijfkamp) konden we ook een weekje rijden met de Giulia 2.2 JTDM 180 met manuele versnellingsbak. En dat deden we met veel plezier. Want hoewel onze initiële kritiek op bepaalde aspecten van de afwerking overeind blijft, vallen die kleine onvolmaaktheden ten opzichte van de Duitse concurrentie in het niet bij de glimlach die deze rasechte achterwielaangedreven Alfa zelfs tijdens de meest doordeweekse pendelrit op je gelaat weet te toveren. "
SCARB n° 5871

Nu: 147 1.9 JTDm 16v & Giulietta 1.6 JTDm
Vroeger: 145 1.9 JTD

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1265
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do sep 01, 2016 21:38

Heb op het SS 2-3 tal rondjes zandvoort in de giulia quadrifoglio mogen rijden. "Wagen is veel te snel voor mijn kunnen en stuurt super direct, toch wil ik er een" zover mijn review. Zou er een carriere als autojournalist voor mij in de wieg gelegd zijn?

Ik wacht trouwens op een lijstje van kinderwagens die wel in een Giulia passen. Als het zover is koop ik liever de juiste buggy dan naar een ander merk te gaan.
Een Alfa SportWagon mag je niet bekijken als een ruim praktisch alternatief. De verlengde daklijn en afgekapte achterkant (kamm tail) is juist een aerodynamisch hulpmiddel.
En niet zomaar een bakkerswagen maar ook gewoon een signaal naar de buitenwereld dat jou broodje gebakken is.
Afbeelding
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do sep 08, 2016 13:40

Giulia in handen van Fabio Francia op de Ring:

http://www.autojunk.nl/2016/09/alfa-giu ... in-732-min
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8944
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do sep 08, 2016 15:45

Dat rondje heb ik nou al een keer of wat bekeken. Poe hee, dat is geen kattenpis. :shock:
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Dirk-33
Guru
Guru
Berichten: 1837
Lid geworden op: za mar 15, 2014 17:51
Locatie: Beugen

Re: De nieuwe Alfa Romeo Giulia

do sep 08, 2016 18:44

:shock:

Die kan een potje sturen zeg. En wat een machine, dat is echt vreselijk snel.

Leuk ook om te zien hoe die auto wel lekker zn kont om wil gooien, dat is wel mooi om te zien op iets met een alfa logo.

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”