Goedemorgen!
Mijn Bertone (GT junior 1300 uit '75) heeft een ruitenwisserschakeling die compleet doet waar hij zelf zin in heeft.
1. Schakelaar omhoog: er gebeurt niets
2. Schakelaar middenstand: er gebeurt niets
3. Schakelaar omlaag: Ruitenwisser begint met ontzettend veel tegenzin te bewegen. Als de ruit ook maar iets droog is, gaat hij zelfs niet eens door.
Maar dan duw je op de voetpomp, en begint de ruitenwisser te gaan alsof hij net een adrenaline infuus gekregen heeft. Ik kan me voorstellen dat dit de snelste stand zou moeten zijn, die je ook moet kunnen genereren net de normale ruitenwisserschakelaar.
Wat ik tot nu toe onderzocht heb:
- Voetpomp doorgemeten. Er zit een doorlus op de pomp en een schakeling die reageert op het moment dat de pomp ingedrukt wordt. Deze heb ik doorgemeten en werkt. Doorlus heeft geen weerstand, schakeklaar\
- schakelaar doorgemeten. Ik heb met de weerstand op verschillende contacten gemeten bij verschillende standen.
Mijn vermoeden: De ruitenwissermoter verwerkt de commando's niet juist. Maar voordat ik dat ding eruit ga halen (wat zo te zien echt een behoorlijke klus is) ben ik benieuwd of jullie andere scenario's kunnen bedenken die dit wispelturige gedrag kan verklaren)
Heeft er iemand een elektrisch schema van deze auto? Het is het type met de dubbele koplampen en van binnen het 2000GTV interieur.
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Groeten,
Koen