bertone1600
Member
Member

75 Twinspark conversie bertone vraagjes

vr dec 25, 2015 09:56

Hallo Allemaal,

Het TS motorblok ligt inmiddels in mijn Bertone. ligt er mooi vrij in en de motorkap past ook nog. Maar ik heb nog een paar vragen.

Er loopt een warm water kanaal door de gasklep van de 75. Deze loopt vanaf de inlaat door de gasklep naar het expansievat. Nu sleutel ik ook aan peugeots en hierbij zorgt het warme water in de inlaat voor de afstelling van de choke. Maar moet ik dit waterkanaal per se aansluiten? ik heb toch electronische injectie...

De verdelerkap aan de voorkant van het motorblok waarbij de aansluiting 90 graden in gedraaid. Komt origineel van een fiat af heb ik wel eens gelezen.. kan iemand mij vertellen welke fiat precies? dat zoekt wat makkelijker bij de brezan..

De poulie heeft ruimte voor 3 extra v-snaren. Deze laat ik afdraaien maar moet ik hem hierna ook weer laten balanceren? ik heb trouwens een orginele motor uit een 75ts. geen sportief gentuned blok ofzo

de uitlaat.. Deze vraag is wel vaker voorbij gekomen. maar heeft er iemand een idee om aan een betaalbaar uitlaatspruitstuk voor deze conversie te komen? het enige verschil met een standaard 105 kop is de hoek van de kop toch?
zijn er ook alfa's die een stalen spuitstuk hebben waaraan ik een beetje kan buigen en lassen? het gaat voor nu niet om de beste performance of looks maar een werkende oplossing.

alvast bedankt en nog goede feestdagen allemaal.

Jelle

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: 75 Twinspark conversie bertone vraagjes

vr dec 25, 2015 19:01

als de rest niet gebalanceerd is heeft een ongebalanceerde poelie weinig tot geen effect. Wordt toch al lichter dan nu het geval.

Wat betreft spruitstuk: er zijn bij mijn weten geen stalen spruitstukken gebruikt af fabriek noch voor TS modellen, noch voor 105 serie. Een 105 serie spruitstuk is neem ik aan met wat laswerk aan te passen. Goedkoopste die je kan krijgen is van PS schulze denk ik. Alleen die zit qua prijs dan weer zo dicht bij een CSC voor TS conversie dat ik mij afvraag of het alle werk waard is.
Idee wat ik had werkt dus niet , want ook dat spruitstuk is gietijzer en komt verkeerd uit met stuurhuis.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr dec 25, 2015 20:51

164 ts heeft een gelast stalen spruitstuk meen ik. Zou je bij cmva hier op het forum eens kunnen vragen.

Peugeot heeft ook van die verdelerkappen met zijdelingse aansluitingen. Bv 205 gti.

Koelaansluiting op gasklep kun je zonder problemen afdoppen.

De poelie is op 0 gebalanceerd origineel. Als je rondom evenveel afdraait verander je daar niet zoveel aan.alleen als je nu net het gedeelte met die balanceergaten wegdraait dan zou je hem beter opnieuw kunnen laten balanceren.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bertone1600
Member
Member

za dec 26, 2015 19:53

Bedankt allemaal zo kan ik weer verder!

Gr jelle

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo dec 27, 2015 10:15

164TS , tenminste de super, heeft gietijzer (ik vermoed de eerste serie dus ook). Ik dacht ook dat dat staal was maar op mijn oude blok zit toch echt gietijzer...
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

DJ
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

zo dec 27, 2015 17:15

Gasklepverwarming lekker weglaten.
Poulie gewoon afsteken.
Haakse verdeler kap van Fiat, type weet ik niet uit mijn hoofd, maar heb er nog eentje op de plank liggen die over is.
Uitlaatspruitstuk, tenzij je goede vriend oid hebt die echt goed is in buizen lassen gaat het gewoon links om of rechtsom geld kosten.
Heb zelf uitsluitspruitstuk van autocomponenti gebruikt uit de states. Erg fraai, goede passing, sluit aan op originele uitlaat.
Alleen euro dollar koers helpt niet mee op het moment.

http://www.autocomponenti.com/performan ... _parts.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Sowieso interessante site om eens door te nemen. Leuke en nuttige info.

Gr DJ

boessie
Member
Member
Contacteer: Facebook

zo dec 27, 2015 23:00

Ik heb er 10 jaar geleden zelf één gemaakt van verwarmingsbuis van 5/4" (wist toen niet dat er één kant en klaar
te koop was) maar zou het niemand aanraden gezien de uren werk die er insteken.
Afbeelding
Hij past en is dicht maar daar is dan ook alles mee gezegd.

Groeten Gunther

MiaGiulia
Advanced Member
Advanced Member

di dec 29, 2015 11:14

De vraag mbt gasklep koeling gewoon afdoppen.
Vwb de verdelerkap is dat er een van een Fiat Tempra.
En mbt uitlaat spruitstuk zou ik al ik het er weer een zou inbouwen er een zelf lassen. Ik heb zo'n 10 jaar terug een CSS demper welke bij OKP vandaan kwam gebruikt. Echter deze paste niet al te best , en met name ter hoogte van het stuurhuis heb ik toch wel eea moeten pasmaken.

Succes verder met het project en alle opstakels die je moet oplossen gaande weg het project. Maar is al met al niet zo heel lastig.
Arthur
GT 1300 Junior '67
Nuova Super 1.3 Twin Spark '77
166 TS "Pekel racer"

Terug naar “Algemene Technische vragen”