Lancelot
Guru
Guru

Standaard afstelling Dello's

vr dec 11, 2015 14:16

Korte vraag. Fabio moet door de APK, maar een van de punten is dat de CO uitstootte hoog is. Nu zijn de carbjes eraf geweest en heb ik veel moeite moeten doen om de CO schroeven los te krijgen. Deze zijn nu allemaal gangbaar en ik heb ze op ongeveer dezelfde setting gezet als daarvoor. Behalve die ene die heul vast zat, dat wist ik niet meer.

Is er een startpunt waar ik vanuit kan gaan als basisafstelling? Ik las ergens tussen de 2.5 en 3.5 slagen, maar kan dat niet meer terugvinden. De finetuning komt uiteraard later nog, maar nu zou ik graag de CO uitstoot naar een acceptabel niveau krijgen...
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

Lancelot
Guru
Guru

Re: Standaard afstelling Dello's

vr dec 11, 2015 14:40

:? Ik wil niet eigenwijs zijn, maar ben dat natuurlijk wel.
1) De carb's moeten natuurlijk wel synchroon staan (dat regel je met schroef 4 en een setje vacuümmeters)
2) De basis afstelling voor schroef 6 is 4 hele (!) slagen open. M.a.w. Als je (alle) schroef(en) 6 eens dichtdraait -niet te hard!- en dan vdus vier hele slagen linksom draait moeit de motor heeeeel behoorlijk lopen. Zo niet, dan is er vast ook aan scroef 4 geprutst. :roll:

je hebt nu een goede (basis)afstelling. Voor de gevorderden: draai nu één schroef 6 langzaam terug in. Op het moment, dat de motor duidelijk merkbaar minder begint te lopen, draai je de schroef 2 hele (!) slagen linksom. Doe dit bij alle 4 en je motor loopt top.

Toch nog even verder moeten zoeken dus :mrgreen: . Ik ga dit eerst eens proberen. Kan ik als de apk boer moeilijk doet de co uitstoot bij de keuring terugbrengen door tijdelijk alle CO schroeven een slag dichter te draaien? Is dat zo simpel? Of onderschat ik alles weer. Zou niet de eerste keer zijn overigens, maar dit terzijde.
Je moet dwarsliggen in het leven, want dan ben je lekker moeilijk te begraven.

HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

za dec 12, 2015 13:47

Hoe oud is fabio? Alles voor een bepaald bouwjaar hoeft co niet gemeten. Dacht 1 januari 1975. Is te checken op de rdw site.

@PM
Guru Triplo
Guru Triplo

za dec 12, 2015 14:02

Fabio is van '82, dus die komt er niet onderuit ;)
Alfa Romeo Alfetta GT 2.0
Alfa Romeo GT 3.2 V6
Ford Mondeo 1.6 TDCI Zetec
Škoda Octavia combi D 110 kW
SCARB 4835

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za dec 12, 2015 15:26

Kan ik als de apk boer moeilijk doet de co uitstoot bij de keuring terugbrengen door tijdelijk alle CO schroeven een slag dichter te draaien? Is dat zo simpel?
Ja, dat is echt zo simpel, alleen is een hele slag waarschijnlijk veel te veel! Begin maar met allemaal een kwart slag, dat zal waarschijnlijk al genoeg zijn. ;)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

za dec 12, 2015 18:59

Afhankelijk van welke stelschroeven je hebt varieert het aantal slagen...

Met grove draad minder dan met fijne draad...

Aangezien alles uit elkaar is geweest heeft het weinig zin om te trachten de oude status te achterhalen...

Gezien het feit dat Fraaiblio fijnbesnaard is (als ik me het goed herinner tenminste).. begin eens met ze allemaal helemaal in te draaien.. totdat je nét aan voelt dat ze helemaal ingedraaid zijn... (rustig aan want je wilt niks beschadigen) en dan 4 hele slagen uit...

Hoever je dan moet gaan fine tunen om op het gewenste co gehalte te halen is zo niet te zeggen (want van teveel factoren afhankelijk) maar een welwillende APK-Agrariër zal je zeker laten draaien terwijl er gemeten wordt... ff rekening mee houden dat het meetgeval tijd nodig heeft om het veranderde % daadwerkelijk te meten...

Half slagje indraaien per keer op alle 4... even gas geven om de keel te schrapen... even tijd geven... meten... etc. Is geen raketwetenschap...

Mooi laten lopen gaan we daarna wel proberen... eerst die stickerd op z'n reet...
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

AR823
Full Member
Full Member

za dec 12, 2015 22:41

Het is heel simpel, als de carbs niet synchroon staan krijg je de rest nooit goed afgesteld, maw.zal hij nooit mooi gaan lopen.
Luchtfilter eraf en met een stuk plastic slang van ong. 8mm doorsnee met het ene eind in je oor, en het andere eind in de
inlaat. Zo ga je langs alle 4 de gaskleppen en luister je of de tuf-tuf precies dezelfde toonhoogte heeft, zonodig met de betreffende stelschroef bijregelen. Het beste resultaat krijg je als ook de in- en uitlaatklepspeling juist afgesteld zijn.
Daarna kun je de mengselschroeven uitdraaien tot de motor op zijn mooist loopt en een kwartslag terug.
Dus per schroef uit en een kwartslag terug, zo ga je ze een keer of 3-4 langs. Mijn ervaring is dat hij dan beter loopt
als afstellen met vacuummeters. Mocht de APK-boer niet tevreden zijn, kun je ze alle 4 tijdelijk een kwartslag verder
indraaien.

JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice

di dec 15, 2015 13:43

ik heb eens een mooie manual gemaakt hiervoor. en natuurlijk zijn er meerdere mogelijkheden.

die manual is ook hierin terecht gekomen:
http://www.marketservices.nl/onderdelen ... eed_Manual(V.DEC12" onclick="window.open(this.href);return false;).pdf
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Terug naar “Algemene Technische vragen”