Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

Het is voor mij het mooiste model van Alfa
35%
42
De techniek van dit model/deze serie spreekt mij aan
26%
31
Ik liep toevallig tegen dit exemplaar aan
14%
17
Het was het maximaal haalbare binnen het budget
9%
11
Uit practische overwegingen
1%
1
anders (lees mijn posting)
14%
17

Totaal aantal stemmen: 119
kroehlur

RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

do okt 06, 2005 16:57

Ik had in een verre verleden eens foto's gezien in een blad van een Lancia Fulvia en een Bertone zamen. Ik was toen erg onder de indruk van de vormgeving, de lijnen en die mooie, grote, ronde koplampen. Dit was in een tijd waar alle auto's min of meer vierkante lampen hadden en de Bert en Fulvia al sort van klassieker's waren. Jaren 80 geloof ik.

Veel jaren later kocht ik een autoblad - een sort Autotrader zeg maar - en daarin was er een paar advertenties voor Bertjes en dat wekte mijn oude herinneringen en was ik gelijk vuur en vlam omdat ze toch enigzins binnen bereik waren. Ik had toen net mijn opleiding afgerond en had mijn eerste echte proffesionele baan. Ik ging op zoek op internet en boeken om zoveel mogelijk informatie bij elkaar te verzamelen en vond uiteindelijk de techniek van de Alfa een stuk mooier en ook de lijnen van de Bert wat meer vloeiend en elegant dan de Fulvia.

Naar veel overweging en een gesprek met de bank heb ik mijn Bert gekocht. Gelukkig vond mijn vriendin dat zij een juweeltje was en geen auto en zij is nog altijd dol op die wagen. Af en toe heb ik overwogen om haar toch weg te doen (de Bert dan, hé) maar Mathilde (mijn vriendin dan, hé) heeft altijd geweigerd en Rossolino (de Bert, hé) denk ik ook.

Dus zijn wij meer dan 10 jaar later nog altijd zamen allemaal en staat Rossolino in de garage te wachten op haar opknap beurt. Ik verheug mij al erg op het werk maar nog meer om haar weer uit te laten en het geluid van die prachtige motor te horen (in plaats van die V4 in de Fulvia gelukkig) en mijn dochter van net een jaar haar eerste rit in Rossolino te geven.

Danny
Guru
Guru
Contacteer: Website

do okt 06, 2005 17:11

Giulia,
Na het zien van een race van de toenmalige squadra bianca cup wist ik het zeker,zo een wil ik ook!!!!
Ben nu al 7 jaar in het bezit van een blue ollandaise giulia met een 2.1 motor en GB velgen,precies zoals ik haar wou hebben.
Alfa historie:sud 1.5ti, 33 1.5qv, 33 1.5ti, 33 1.7qv, 75 1.8 carb, 75 1.8ie, 75 indy, 33 imola, 33 1.7 16v sqv(Stef Visser getuned), 155 1.8ts,giulia 2.1 ltr 164 super nu 156SW en 159 sw
SCARB nr 697

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 06, 2005 17:55

2 dingen herken ik bij mezelf: Ray die zegt "opeens had ik er één", en delen van Dink's verhaal.
Alfa rijden doe ik al jaren, maar een klassieker behoorde niet tot de mogelijkheden. Wegens andere prioriteiten en geen technische kennis. De Bertone is al m'n droomalfa sinds jaar en dag. Met die kennis begon het inmiddels al een beetje te lukken en ik dacht eraan om bv een Giulietta of een Sud oid te kopen, had ik toch iets "ouds", want dat wilde ik echt wel. En plots stond er een mooie Bertone te koop. AL maaaanden, maar ik las daar over wegens "niks voor mij". Toen zakte ook de prijs nog en dacht ik alweer: "wat een mooie kans, maar nee, er moet nog een nieuwe keuken en dit en dat enzovoort". tot ik me plots realiseerde van: en morgen word ik overreden door een bus oid en heb ik nooit m'n droom kunnen waarmaken. Over gepraat met de vrouw enz...en ja, plots had ik er dus ook één ! En nog geen moment spijt van gehad. En bij leven en welzijn, gaat ie ook niet meer weg.

@Kristal: in jouw verhaal herken ik helaas niets, Manu is een supertoffe kerel, maar helaas m'n type niet ! :lol: :mrgreen:
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

SPIDERVELOCE1750

Re: RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

do okt 06, 2005 18:13

@Kristal: in jouw verhaal herken ik helaas niets, Manu is een supertoffe kerel, maar helaas m'n type niet ! :lol: :mrgreen:
:blue_lol: Gelukkig maar ...want het type man waar jij voor valt is nu ook niet echt mijn smaak :shock: :mrgreen:

Kristal

Andretti Molletti

do okt 06, 2005 18:43

Ach, een bertone...
Ooit gestart in een Peugeot, bmw... Alfetta...
Op zekerte dag werd ik ingehaald door een Bertone met een snelheid die niet kon... Net voor een bocht?! En tuurlijk ging dat wel goed (twas een Alfa tenslotte).. Dat deed me terugdenken aan de tourwagens en Toine Hezemans.. aan de superioriteit van Alfa op de circuits.. Ik was werkeloos en ging voor de opknapper.. ik vond na lang zoeken en wikken en wegen een zilvergrijze 1300GTj met 2 litertechniek... Aardig verrot, maar ach wat, ik woonde toen boven een spuiterij :lol:
Die bert werd opgeknapt en er werd mee gereden als dagelijkse auto...een aantal jaar. Toen moest i weer in de restauratie :shock: ...een winterauto werd ineens gekocht... een heuse Alfetta GTV 2.0 en die werd tussendoor effe opgeknapt.. en gespoten natuurlijk ;)... ach van t een kwam het ander en ik bouwde ondertussen ook aan mijn Guilia 1300TI.. met een supersnel 2000 blok... beetje experimenteren en prutsen...low budget natuurlijk... en zowaar daar haalde ik op een SS de allereerste keer dat ik er mee reed een heuse beker in de sprint races...2e!! Ik had de smaak te pakken en alles moest sneller gemaakt worden.. Ik heb heel wat motoren gebouwd in de tussen liggende tijd en met steeds meer succes... Ik heb niet specifiek één model, ik val meer voor de geweldige Nord motor.. maar 10 jaar geleden kreeg ik bij puur toeval de kans mijn Giallo Ocra Bertone te kopen in Italia... Zelf gehaald en helemaal in orde gemaakt etc etc.. Ik rij nog steeds met de reserve motor die ik ooit heb gebouwd... niks HC, gewoon standaard straat blokkie... Ooit komt de dag dat ik daarvoor een snel blok bouw... Low Budget natuurlijk, want dat is het leukst... Ik heb wat met die gele want ik zal hem nooit meer weg doen... die kleur is uniek en de historie voor mij ook.. Ik heb onwijs veel circuit kilometers gemaakt met Giallo en dat is (afkloppen!) altijd goed en altijd snel gegaan..
Eigenlijk zijn we in de loop der tijd dikke maatjes geworden en dat wil ik zo houden.. ooit ..ooit zal ik hem weer terug naar concours brengen... maar tot die tijd maar even genieten van het betere scheur werk.. Die bert is alles voor mij!!!

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do okt 06, 2005 19:45

Na mijn eerste auto ( Slopel Rakett :shock: ) heb ik niet meer in andere auto`s gereden dan Alfa Romeo. Nu alweer zo`n 21 jaar. Hoewel,... tijdens de restauratie van mijn Sprint heb ik nog een 2 jaar oude Seat Ibiza gehad. Gekocht met schade. Zo`n ding met een VW Polo blok. Model 1994. Mijn vader had het niet zo met Alfa. Roestbakken. Toen de Sprint klaar was heeft mijn vader de Ibiza overgekocht. Gelukkig. Na een jaar begonnen de problemen. Roest, roest en nog eens roest. :mrgreen: Overal. Niet te zuinig. Reed ik in een roestvrije Sprint, zat hij in een verroeste Ibiza. Made by Volkswagen. :whistle:
Nu ik mijn 75 verkocht heb rijd ik in de Alfetta. Die moet mij de komende winter doorhelpen. :? s`Kijken hoe dat afloopt.
Een echte voorkeur voor een model heb ik niet. Ik vind meerdere mooi, maar de Alfasud heeft mijn aandacht altijd al wat meer getrokken. En ooit komt er een Bertone. Of een GTV6. Of een Giulia Super. Of een ........................

Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo

do okt 06, 2005 20:42

Ruim zeven jaar lang in een 33 16V gereden, de laatste jaren op zoek geweest naar een mooie Bertone GTV voor erbij. Maar opeens realiseerde ik mij (mede onder invloed van vrienden met Spider en MX5) dat je wanneer je met je hobby-auto gaat rijden, het meestal goed weer is en dan wil je natuurlijk open rijden... Dus Bertone-wens laten varen
Eerst op zoek geweest naar een nieuw type Spider en uiteindelijk een type IV gekocht (ook mooi!). En nu op zoek naar een 75!
Hoewel, de Bertone blijft jeuken, misschien dat ik een keer het zakie verkoop en een Bertone en een 916 Spider koop...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

ciclista
Guru
Guru

do okt 06, 2005 21:22

Dat zijn leuke verhalen, veel punten van herkenning: 20 jaar over gedaan (Ree), langtwijfelen over een Bertone of een Fulvia Coupe (Kroehlur), of toch een Giulia. Verder was ik helemaal niet zo’n Alfa-gek.
Met de komst van de Bertone (vormgeving) ben ik me er veel meer in gaan verdiepen en is het verlanglijstje van leuke Alfa’s uitgebreid (Giulietta SS, onbereikbaar, Alfasud sprint 1e serie, wie weet).
En toen natuurlijk het hele belachelijke, (toen had ik er opeens 1,Michel), toen had ik er opeens 2. Ze zijn wel heel verschillend trouwens.
'74 2000GTV foto '69 1750GTV foto

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

do okt 06, 2005 21:27

Transaxle's. =D>

Bijna alles gehad, 90's, 75's, Alfetta's en Giulietta's.

Ook een Sprintje, Super en andere Italianen, met als hoogtepunt de Thema 3.5.
Allemaal leuk maar toen ik weer in de 75 van Joris stapte wist ik het weer, dit had ik gemist.

Ik heb nu de 75 én de 90 en die doe ik nooit meer weg.
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

cor
Guru
Guru

do okt 06, 2005 21:29

Als 17 jarig jochie reed ik veel op m'n Puchie :D :D door Groningen. Op de Vismarkt stond destijds s'avonds vaak een 2 liter Blu Olandese GTV, daar moest ik dus vaak even langs. Kortom ik was gelijk verslingerd aan dat model en de liefde voor de bertoontjes was daar.... In 1977 kochten we onze eerste auto, gelijk maar een 1750 GTV 2e serie. De proefrit was eigenlijk niet meer nodig :? :? :? .....Zo kwam het dat er, twee bertones later, ook een Blu Olandese 2 liter hiernaast in de garage staat :wink:

En de liefde duurt voort... :blue_cool:
--2000-- Bertone Blu Olandese (1974)
159 SW Tbi TI Bianco Ghiaccio (2010)

jolinos

do okt 06, 2005 22:31

Haden al wat jaren in jongere type's alfa gereden maar zeiden steeds ooit komt er een oudje bij voor de ritten want wij dachten met jongere alfa kun je niet deelnemen aan een rit waren al jaren lid van de club maar meer in de zin van steunend lid.

Na in houten te zijn geweest 5 jaar terug even langs van lingen gewoon kijken.
En daar stond ie de gtv6 het eerste wat ik zei die wil ik hebben hij is er gekomen de 155 werd ingeruild en vet geld erbij .
We wilden er dagelijks mee gaan rijden maar dat werd ons toch wel afgeraden ivm pekel,regen enz. zodat we er halsoverkop even een slopel bij kochten en op ons gemak uit gekeken naar een alfa erbij en dat werd de 75 waar rob nu dagelijks in rijdt.

Mischien dat we er weer eens een jonger type bij te kopen maar de 75 bevalt zo goed dat het een te luxe zou zijn om 3 italianen in de garage te stallen.
Maar wie weet volgende week is er weer een trekking :wink: :wink:

Giulia555

vr okt 07, 2005 08:44

.....er was eens een hele lieve vader die op een zaterdag ochtend (1988) belde vanuit Mitsubishi dealer (hele goede vriend van vaders) met de mededeling of ik daar heen wilde komen op de fiets....Naief als ik toen was ik erheen en daar stond ie...lichtblauw, mooie ronde vormen, boxermoter uit 1973.....een Kever.....

Weggebracht, op laten knappen met veel plezier in gereden (student) en toen na 2 jaar ingeruild op...een Kever...maar in dusdanige staat dat ik besloot er een zogenaamde Calllook van te maken; verlaagd verchroomd wat maar kon, knock-offs, Empi wielen en ga maar door.....echter na ophalen bij bedrijf in Zeeland besloot mijn linker achterwiel een eigen leven te gaan leiden en liep er in de buurt van Rotterdam af...einde...

Toen een 3 jaar oude 33 type 2 gekocht en met veel plezier in gereden tot ik de beroemde reportage zag in de Auto Visie over Arese en de "nieuwe" Giulia die ze maakten voor de lease (je weet wel die rode 1300 TI met groene bekleding.....)Ik stond perplex en besloot ook zoiets te kopen. Het werd een rode, verlaagd met GB's en rap 1300 torretje erin. voor de lieve som van 10.000 guldentjes (1993).

Dat was het begin van de verzameling Alfa's (tot heden 25 stuks, met een MGB GT en Porsche 912 als zijstapje)) die ik heb gereden, jullie hebben ondertussen wel gemerkt dat ik nogal snel wissel....heb daarom de oneerbiedige bijnaam "autohoer" (sorrry dames)

ronald
Guru Duplice
Guru Duplice

vr okt 07, 2005 08:49

Die reportage kan ik me nog herinneren! Was die auto niet geprepereerd voor een reclameman ofzo? Wat een schitterend ding was dat! =D>
Is het bekend waar die Super nu is, en heeft iemand dat artikel nog? [-o<
75 3.0 V6 QV, Fiorino 1.3 Multijet, Giulietta 1.8, Thema 3.0 V6 LS, Thema turbo 16v SW, 90 2.5 V6 QO, Fiat 128 1100 1971

Sinus 2600 Spider
Guru
Guru

vr okt 07, 2005 08:57

Ik had een (mooie knalgele) bertone en die was toe aan een restauratie. Maar ik wilde eigenlijk niet teveel tijd in een simpele GTJ1600 (sorry hoor) uit 1976 steken dus toen ben ik op zoek gegaan naar iets anders. Het moest Alfa zijn, absoluut een cabrio en toch iets aparts. Dus geen gewone spider. Op het SS zag ik twee 2600 spiders staan en ik wist het meteen: die moet het worden. En twee maanden later kwam ik bij toeval op het internet een mooie ivoorkleurige 2600 spider tegen. Gaan kijken, twee minuten getwijfeld en gekocht.
En ik heb er nog steeds geen spijt van :wink:
SCARB-Lid: 1719
BMW 520d M
AR Spider 3.2 V6 Q4 Q-tronic (2007)

Giulia555

Re: RE: Waarom werd nou dat ene type Alfa 'jouw' klassieker?

vr okt 07, 2005 09:20

Die reportage kan ik me nog herinneren! Was die auto niet geprepereerd voor een reclameman ofzo? Wat een schitterend ding was dat! =D>
Is het bekend waar die Super nu is, en heeft iemand dat artikel nog? [-o<
Yep, was geprepareed voor iemand met een reklame bureau in Amsterdam......die auto is totaal verrot en bestaat al lang niet meer.......

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”