Dit onderwerp en de reacties zijn heel interessant, die blijf ik volgen.
Statisch uitspoor is typisch iets des voorwielaandrijvers, toch niet voor een 75? Volgens mij horen die met iets toespoor of hooguit neutraal te worden uitgelijnd.
En waarom willen jullie allemaal maximaal caster hebben? Hoe meer caster hoe meer de auto rechtuit wil. je wilt toch een auto hebben die scherp stuurt dus zo min mogelijk caster.
Wat je wil, dat kan per persoon heel verschillend zijn. Wil je een auto die in korte bochtjes zo scherp stuurt als een scheermes, of wil je meer rechtuitstabiliteit zodat je zelfs bij 180 km/h het stuur nog los kunt laten?
Voor de meesten zal het ergens daar tussenin moeten liggen. Ik ben het met DJ eens dat een 75 in ruimere bochten het best tot zijn recht komt. Beter in langere snelle bochten dan bij het krappe bochtenwerk. Daar past een ruimer caster wel bij.
Al googelend vond ik dit. Een stukje tekst niet alleen met uitleg wat camber en caster en sporing betekenen, maar ook wat die voor een invloed hebben op elkaar:
KLIK.
Voorbanden die ernstig cuppen aan de binnenzijde, daar wil ik trouwens ook wel meer van weten. Hier heb ik een 75 die dat ook heeft. Die auto heeft ooit járenlang stilgestaan en ik ging er automatisch van uit dat de banden (Michelins) daardoor plat of vierkant waren geworden. Maar bij beter bestuderen heb ik gezien dat die niet plat zijn maar gecupt, ook alleen aan de binnenzijde. En alleen de voorbanden hebben dit, niet de achterbanden. Die 75 heb ik nog nooit laten uitlijnen en de eerste eigenaar waarschijnlijk ook niet. Dus de uitlijning is origineel af fabriek (met de afwijkingen die door rijgedrag daarna zijn ontstaan...)
Ik heb al andere velgen en banden staan om op die 75 te zetten. Dan is het probleem van gecupte banden meteen weg maar als de oorzaak in de uitlijning zit daar wil ik daar ook wat aan doen.... Tips en hints dus welkom.
.