Tja weet het niet hoor. Ik weet dat ik met deze opmerking weer veel puristen tegen de schenen ga schoppen, maar wat een negativisme heren...
Weet dat velen van jullie van mening zijn dat er na de 75 geen echte Alfa's meer zijn gemaakt en alles wat daarna kwam is een FIAT.
Maar laten we wel wezen, ondanks dat Alfa begin jaren '90 van het heilige huisje "RWD" is afgestapt kan je echt nog wel concluderen dat de latere modellen echte Alfa's zijn. Zelf rij ik een 155 2.0 8 kleppert en ik blijf van mening dat het een van de mooiste motoren in een auto is van de laatste jaren. Veel kracht, lekker te rijden zowel hoog als laag in toeren en practisch onverwoestbaar.
En als ik nu kijk naar de specs van een 159 en ook het ontwerp even meeneem is de belangrijkste doelstelling toch wel gehaald. Een mooie (oke, achterkant is minder, maar voorkant maakt HEEL veel goed, m.i.) en vlotte auto neerzetten die de directe concurrentie met BMW aankan. En als je alleen al de verkoopcijfers van de 155 in Europa vergelijkt met de 156, dan kan je er haast vergif op innemen dat de stijgende lijn voor voortgezet door de 159.
Mijnsinziens is er wel degelijk hoop voor Alfa Romeo. De samenwerking met Maserati kan zeer veel belovend worden, aangezien Maserati de laatste jaren ook lekker heeft kunnen meeliften met Ferrari. Tuurlijk zal Alfa nooit meer zo exclusief worden als Porsche of Ferrari, maar ja... In die tijd waren auto's ueberhaupt al exclusief.
Neen heren, komt wel goed met ons mooie merk, ik zie de toekomst erg rooskleurig in.

155 2.0 8v '94 | 156 2.0 16v '99 | 156 SW 2.0 16v '01 | 145 1.9 JTD '01 | GT 1.8 16v '05 | 156 SW 1.9 JTD 8v '05
159 SW 1.7 TBi '09