Op een ander forum las ik een aantal interessante antwoorden:
Bij mijn Alfa Spider 2.0 TS uit 1999 (andere bak) was het kunststof kogelgewricht versleten, wat vastzit aan de versnellingspook. Makkelijk vast te stellen omdat de hele versnellingspook een paar mm opgetild kon worden.
Deze vervangen door een tweedehands exemplaar zonder speling, en het schakelen ging weer als nieuw.
Om bij dat ding te komen is nog een hele toer: uitlaat moet je laten zakken, dan middenconsole bekleding verwijderen, handremmechanisme lossen en pas dan kan de plaat (bodemdeel) los, waar het schakelmechaniek op zit.
Uurtje of 4 klooien op een brug (heb het zelf gedaan). Een profi zal iets sneller zijn.
Je hebt een hulpje nodig voor een deel van het demonteren en een deel van het monteren.
Dat lijkt inderdaad op versleten bussen / kabels.
Heel vaak zijn dit niet de fijnste klussen om zelf te doen. Aan de ene kant zit je te knutselen aan de meest smerige stukken van de auto en aan de andere kant moet je in jouw (toch enigszins) schone interieur zijn.
Ik was voor mijn Camry (kabels in een overvolle motorruimte) 200 euro kwijt. Daarvoor wil jij niet met lichtbruine stoelen met zwarte vlekken zitten....
gewoon even langs alfa dealer gaan, vaak zijn hiervoor gewoon revisie sets voor, wat bekend is bij de dealer, hij zal dan zelf wel bepalen of je dit zelf kan, door wat aan je te vragen, en daarop je een eigen keus te stelen, laten doen of niet.
Ik concludeer hieruit dat het de bussen (en evt. kabels) kunnen zijn? Akkoord, maar enig idee waar ik aan zo'n revisieset kan komen?