Hoi, ik denk eerder aan een defect van de ABS-sensoren/sensorringen(geïntegreerd in wiellager).. Ieder wiel heeft namelijk in het fusee, bij het lager, een sensor zitten waarmee de omwentelingssnelheid van het betreffende wiel word gemeten; aan de hand hiervan kan het ABS bepalen of er een wiel tijdens het remmen blokkeert, danwel dreigt te blokkeren, het ASR gebruikt de info van deze sensoren dan weer om vast te stellen of er een (aangedreven) wiel, of beide wielen, doorslipt aan de hand van het verschil in omwentelingssnelheid tussen aangedreven en niet-aangedreven wiel..
Zeker de ringen waar de sensoren op gericht staan, dit zijn kunststof ringen met metalen nokjes erin gegoten, staan er bij bijv. de 147 om bekend dat ze nog wel eens kapot gaan.. vaak is dit een gevolg van een ander defect, zoals een kapot wiellager of een vastzittende/klemmende rem, waardoor de wielnaaf en het wiellager sterk kunnen verhitten. Dit gaat uitzetten waardoor de kunststof sensorring die hierom heen zit openbarst en er een afwijking in gemeten wielsnelheid optreed.
Wat ook nogal eens gebeurt is dat deze ringen en sensoren vervuilen met metaalgruis dat vrijkomt bij het remmen.. dit geeft echter zelden problemen, ik zou het eerder in bovenstaande zoeken. Lijkt mij een goed idee om de auto bij een dealer te laten uitlezen op storingsgeheugen, én die kan evt. ook een proefrit met testkast maken om de actuele sensorwaarden (wielsnelheden) uit te lezen om te zien of er fluctuaties zijn. Suc6
