Mark1803
Newbie
Newbie

"Knoeken" achterkant MiTo en "tokken" bij remmen

di sep 30, 2014 08:26

Hallo allemaal,

Begin september kwam ik erachter dat mijn veerpootlagers versleten waren. Deze bij dealer vervangen. Rond deze periode hoorde ik de auto ook deed tokken bij het remmen. Gelaten voor wat het was, omdat ik dacht dat het met de versleten lagers te maken had.

Afgelopen weekend reed ik een trottoirheuvel op bij de supermarkt, toen de auto enorm knoekte aan de achterkant. Gisteren besloten om dit bij de dealer te laten checken. Na twee uur verder zijn ze er niet achter gekomen. Alles is los geweest, ingespoten etc. Van as tot rem... Ze vermoeden dat ergens wrijving ontstaat.

Weet iemand van jullie wat dit kan zijn? Overigens zijn de veren, de schokdempers, de remmen en de lagers allemaal nog in orde.

MiTo 1.4 multiair, 56000 km, 2010.

Alvast bedankt!
Mark

mark156
Advanced Member
Advanced Member

Re: "Knoeken" achterkant MiTo en "tokken" bij remmen

di sep 30, 2014 10:10

Misschien remblokjes achter die een beetje droog op de geleidevlakken zitten, dan gaan ze vaak vastzitten in het juk.. ik heb het geluid natuurlijk niet gehoord, maar weet uit het verleden dat dit zo'n soort geluid kan geven bij korte stevige drempels, is een soort van knarsen wat diep doordreunt in de auto? Handremkabels die ergens wat losjes in hun ophanging zitten en ergens tegenaan rammelen, zoals de brandstoftank? Silent-blocks van de achteras aan de carrosserie tóch uitgeslagen, waardoor bij piekbelastingen zoals korte drempels de as te ver in de rubbers doorslaat? Intern defect aan de schokdempers, de werking/demping hoeft hierdoor niet persé te worden beinvloed, heb dit zelf al eens bij andere auto's meegemaakt dat de schokdempers gewoon goed werken maar op een keienweg enorm rammelen? Misschien zit het niet in de wielophanging, maar is het bijv. een wielkuip waarvan de bevestiging wat los is geraakt, dit kan ook een behoorlijke herrie geven zonder dat het ding er zowat onderuit valt? Ik weet ook niet hoe de leuning van de achterbank bij een Mito vergrendeld zit, maar als deze in opgeklapte stand in een soort haken grijpt kan dit ook geluid maken als het droog word.. kun je simpel checken door even de bank neer te klappen en te kijken of het geluid weg is. Zelfde geld voor de vanghaak van het achterklepslot, kan ook herrie geven.. Ligt er misschien iets los bij je reservewiel, en zit het gereedschap nog vast in de krikhouder?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”