Bedoel je deze?
Dat is de nokkenaspositiesensor, deze geeft een exact signaal aan het motormanagement op welk punt de motor zich bevind in het arbeidsproces, maw, hiermee kan het motormanagement bepalen welke cilinder aan de beurt is voor brandstofinspuiting. Dit hoort bij het common-railprincipe, waarbij niet de brandstofpomp bepaalt wanneer en in welke cilinder brandstof moet worden ingespoten, dat doet nu het motormanagement. Voor het common-rail gebeuren moest de hoge-drukbrandstofpomp, die via de distributie werd aangedreven, altijd precies op tijd staan omdat dit synchroon loopt met de timing van de motor. Bij common-rail dient de hoge-drukbrandstofpomp alleen maar voor het op druk zetten van de brandstof in de inspuitgalerij, die dikke stalen leiding bovenop de injectoren, en hoewel deze pomp nog steeds door de distributie word aangedreven maakt timing tov de motor voor de pomp niets meer uit.
Om dan wel op het juiste moment, in de juiste cilinder, brandstof te spuiten heeft het motormanagement de beschikking over zowel een nokkenaspositiesensor als een bdp-sensor (op de krukas dus) om de stand van de motor te bepalen. Als één van deze sensoren echt stuk is dan doet de motor het volgens mij niet meer, of zal deze in ieder geval niet meer aanslaan. Als de motor draait en je trekt één van de stekkers van deze sensoren los blijft de motor wel draaien, dacht ik, op een noodloopprogramma (bepaalt het MM positie van motor door terug te kijken/rekenen), als je de motor vervolgens uitzet en je wilt hem weer starten zal deze niet meer aanslaan omdat deze gegevens dan verloren zijn gegaan.. meen ik.. zo was het volgens mij wel bij de Twin Sparks, maar das een tijd geleden dat ik daaraan werkte... Hopelijk heb ik je wat wijzer kunnen maken?