Herken je verhaal niet Jeroen;
Ja een turbo is een slijtagedeel, die geeft een keer de geest en net afhankelijk van hoe de vorige eigenaren er mee omgesprongen zijn pikt ie t eerder of later af (auto even een half minuutje stationair laten lopen na een snelwegrit voor je m stillegt bv, regelmatig -max 20K maar liever 15K km- olie verversen met kwalitatief goede olie, dat soort werk, maar dat geldt eigenlijk voor alle TD auto's en is zeker niet Alfa specifiek, ik zou zeggen vraag een focus of peugeot rijder eens...)
Dat een 4 cilinder jtdm betrouwbaarder zou zijn dan een 5 lijkt me ook een fabel, nooit gehoord tot op heden. Zijn beiden motoren die makkelijk 4/5 ton mee kunnen mi. Onderhoudskosten van 4 vs 5 cilinder lijken me verwaarloosbaar, dr moet bij allebei een D-riem en een waterpomp op, olie in en filters vervangen worden tenslotte...Brandstofverbruik is bij een 5 cilinder wat hoger, daarentegen de fun factor ook...
De problemen die je bij een 159 vaker hoort zijn defecte stuurhuizen, jankende versnellingsbak (diff lagers met te veel voorspanning gemonteerd in de fabriek, ook de opel en saab gebruikers van de M32 (?) bak hebben hier last van) en roest aan het subframe.
Subframe onder de motor is langs onder beplaat met zo'n kunststof beschermplaat, deze verzameld zand en straatvuil waar dan weer veel regenwater in blijft hangen wat er eigenlijk niet uit kan, dus das daar altijd vochtig. Aangezien t subframe affabriek alleen zo'n minuscuul velletje transportlak heeft gekregen gaat die lekker liggen roesten...
Je hebt gezien dat mijn 159ti te koop staat neem ik aan?
Grtz,fRank