Even een hele oude post afstoffen... ik heb deze kit van de week voor het eerst goed open gemaakt. Ik had wel al de zakjes onderdelen eruit gehaald om te kijken, maar ik heb nu voor het eerst die zakjes geopend. Helaas, nieuwe teleurstellingen:De kit is binnen. Ik betere kits gezien, met name de voorruit is inderdaad echt veel te klein, zoals ook op onderstaande (gespiegelde ?!?) foto van het origineel wel erg duidelijk blijkt. Maar goed, als je een Scighera GT wilt heb je weinig keuze. Ban Seng heeft bij mijn weten alleen de normale Scighera ooit gemaakt (die op veel meer punten afwijkt dan alleen de kleur en stickers). De GT-versie werd destijds op aandringen van Fer Akkermans in overweging genomen, maar het is al lang geleden stil geworden daaromheen. En verder is er niets.Op de site van Yow Itoh, in zijn 'diary' zijn vaak foto's te zien van zijn modellen of zijn recente aankopen van andere merken in diverse stadia van montage. Behalve van miniaturen en (meest) Italiaanse auto's is de man duidelijk liefhebber van goed verzorgd eten en van zijn hond. Uit dat dagboek valt o.a. op te maken dat de Scighera GT opnieuw is uitgebracht, met verbeterde fotoëts-delen. De kit is te bestellen via de webshop (kleine oplage) en kost omgerekend €67.
De Scighera GT is de fantasie-racer op basis van het prototype dat Fabrizio Giugiaro (inderdaad: de zoon ván) ontwikkelde in 1997. De Scighera (wat 'allesverhullende mist' betekent) had een 400 pk leverende twin turbo 3 liter V6 en de vierwielaandrijving van de 155.
Blij dus, ik heb een Scighera GT, of althans de mogelijkheid om er een te bouwen. Maar dan valt me iets op: het volledige intereur ontbreekt. Niet alleen is de bodemplaat gewoon een plat plaatje zonder stoelen en motor, maar ook het stuurtje en het dashboard ontbreekt. Tegelijk even de site gecheckt en daar stond nog steeds de foto uit Dink z'n aankondiging van de kit mét interieur. Ik zit nu met een wat merkwaardig dilemma. De ruiten van de "echte" GT zaten helemaal dicht, net zoals bij de foto's van de gebouwde kit. De "echte" GT was volgens mij ook niet meer dan een lege huls, een ontwerpstudie. Je hebt het interieur dus eigenlijk helemaal niet nodig. Maar toch voel ik me ergens bekocht, want ik heb minder gekregen dan me is beloofd. En waar Yow Modelli kits sowieso al niet goedkoop zijn, zijn ze al helemaal duur wanneer het alleen om een buitenkantje gaat. Gisteravond tegelijk maar eens een mailtje gestuurd met de vraag hoe het nou zit. Ik had vanochtend al een heel beleefd antwoord, waarin excuses werden aangeboden voor de verwarring. Kennelijk stond er een verkeerde foto op de website en inderdaad is die nou vervangen door deze foto:
Nou, goed dan. Het feit dat de foto tegelijk is vervangen is voor mij wel een signaal dat het om een oprecht misverstand gaat en ook de gedachte die inmiddels een plek heeft gekregen, dat ik de kit sowieso met zwarte ruiten zou bouwen omdat het origineel er ook zo uitzag, helpt om deze tegenvaller te relativeren en weer gewoon blij te kunnen zijn met m'n nieuwe aanwinst.
De Yow Modelli kit wordt inmiddels trouwens ook aangeboden door ABC Brianza en wel voor (schrik niet) 109 Euro. Maar dat is ongeveer evenveel als ik er zelf in totaal aan kwijt was. Bovenop de genoemde 67 Euro kwamen nog verzendkosten en BTW en inklaringskosten. In dat laatste zijn ze tegenwoordig zeer fanatiek, maar ik had er gelukkig al rekening mee gehouden. Wie plannen heeft voor aankopen van buiten de EU van meer dan 22 Euro (inclusief verzenden!), doet er goed aan dit mee te nemen in de berekening van de prijs. Een gewaarschuwd mens telt voor twee!
In 2003 zijn we met SCARB bij ItalDesign geweest. In de receptie hal stond deze 'race' Scighera no7.De Scighera GT is de fantasie-racer op basis van het prototype dat Fabrizio Giugiaro (inderdaad: de zoon ván) ontwikkelde in 1997. De Scighera (wat 'allesverhullende mist' betekent) had een 400 pk leverende twin turbo 3 liter V6 en de vierwielaandrijving van de 155.
Vanavond even een testje gedaan en het blijkt dat ik iets te snel heb gesproken. Er zit wel degelijk een transparante film over de decals heen, maar omdat die over het hele velletje loopt, ultradun is en niet glanst had ik die niet als zodanig herkend. Blijft staan dat de decals kwalitatief gezien onder de maat zijn, maar in ieder geval kunnen ze gewoon op de normale manier worden aangebracht en dat is het belangrijkste.Even een hele oude post afstoffen... ik heb deze kit van de week voor het eerst goed open gemaakt. Ik had wel al de zakjes onderdelen eruit gehaald om te kijken, maar ik heb nu voor het eerst die zakjes geopend. Helaas, nieuwe teleurstellingen:
- (echt) slecht passende vacuform ruitjes
- een blokje resin en wat 'rommel' dat aan een van de uiteinden van de geïntegreerde spoiler vast zit. Dit gaat het zo te zien lastig maken om dat uiteinde netjes te krijgen en aangezien het op de body moet aansluiten is dat toch wel belangrijk
- en vooral: homeprinted decals, die dus ook van homeprinted kwaliteit zijn. Het wit is nog wel te doen, maar de gekleurde delen, wat een drama zeg. En het ergste is nog dat ze het 'decallaagje' missen, dus het transparante laagje dat alles bij elkaar moet houden.
Die eerste twee, tja jammer, maar dat zie je helaas wel vaker. Maar dat laatste, kom op Yow, dat kan écht niet op zo'n dure kit.
Ik heb gelukkig wel een goedje staan waarmee je zelf dat laagje kan aanbrengen, dus dat ga ik maar eens proberen. Ik heb er alleen geen ervaring mee, dus ik houd m'n hart een beetje vast. Zonder decals is dit model volledig waardeloos.
Nu is dit wel een usa blog-post. En ik zie nog wel 1:18 skylines langs gaan op ebay. Maar dit lijkt te betekenen dat er geen nieuwe modellen meer gaan komen.Announcement of Precision Cast Model Car Division Withdrawal
Dear Customer,
First and foremost we would like to thank you for your support over the last 8 years. HPI has decided to withdraw from the Die-cast and Resin model car market. Global factors, including economic downturn and cost increases, have helped create a business atmosphere that is no longer financially lucrative. Our passion kept us driving through the challenges of the global market over the years, but the time has come where we must withdraw from the Die-cast and Resin car market. For this reason, we will not be making any new batches of product and will need to cancel all pre-orders for all un-released product. We apologize for any inconvenience this may cause you. Please see the attached spreadsheet for all canceled products.
We hope that you have enjoyed our products and sense our reluctance to move on, as our passion for these model cars is something gained over many years in the business. HPI will focus our efforts going forward on the radio control side of the market.
Sincerely,
December 2013
Hobby Products International Inc.
70 Icon Street
Foothill Ranch
California 92610
USA
2013.12.21 Saturday