Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

zo sep 25, 2005 16:36

Twee keer achtereen kwam Alfa met een design-studie met een flinke impact. Hoewel de Brera (die van 2002) aanvankelijk een studie van Italdesign (Giugiaro) was waar Alfa Romeo in geïnteresseerd raakte toe het zoveel aandacht bleek te trekken.

Maar wat nu? Het wordt lastig om het succes van de Brera en 8c Competizione als spektakelstuk te herhalen.

Misschien met de B.A.T. 11? Voortbordurend op de eerdere ontwerpen van Bertone/Scaglione?
(...) While Kaberle knows he will likely never own a BAT 9 again, he is currently involved in a new project -- meeting with Alfa Romeo executives in Italy on the initial design of a new BAT.

The BAT 11 will continue the line more than 50 years after the BAT 9 was created by a little styling shop in Turin and ended up being driven by a young boy on the dusty roads of northern Michigan.
Op Pebble beach heeft een kleimodel gestaan, ik heb daar nog geen foto's van gezien. Ben benieuwd...



Overigens bestaat er ook een auto die wel eens de B.A.T. 1 wordt genoemd.

Afbeelding

De Abarth Biposto, een vroeg Scaglione-ontwerp.

Gebruikersavatar
Maxtor
Guru
Guru
Berichten: 1705
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 13:50

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

zo sep 25, 2005 19:20

Gaaf vehaal zeg over die B.A.T. 1
'78 Alfasud Sprint 1.5
'83 33 Berlina S.L. 1.5
'89 33 Sportwagon 1.3S
'93 33 Berlina 1.7 16V
'87 90 2.5 V6 QO
'94 164 3.0 V6 24V Super
'00 166 3.0 V6 Sportronic
'01 Spider 3.0 V6 24V
‘04 GT 3.2 V6
'11 159 Sportwagon 1750 TBi

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

vr feb 15, 2008 09:22

Even een oud topic afgestoft.

Of het om hetzelfde project gaat is mij niet duidelijk, in ieder geval een leuk nieuwtje:

Afbeelding
www.motorauthority.com

Op de aanstaande Autosalon van Genève stelt Bertone misschien de BAT 11 voor. 'Misschien', want het ontwerp is er, alleen verkeert Bertone op dit moment in financieel zwaar weer waardoor het verschijnen van Bertone in Genève nog niet zeker is.

De BAT 11 is gebaseerd op de 8c Competizione en is in de eerste plaats een stijlstudie. Het zal dus geen rijdend prototype worden.

Gebruikersavatar
MarcoAzzurro
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: di mar 06, 2007 22:23
Locatie: Liwwadden

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

vr feb 15, 2008 09:28

Ik las laatst ook iets over een 8c Zagato, maar heb hier verder niet meer over gehoord :roll:

Gebruikersavatar
tommaso
Guru
Guru
Berichten: 1277
Lid geworden op: wo jan 12, 2005 12:59
Locatie: SweetLake City
Contacteer: Website

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

vr feb 15, 2008 09:40

Altijd leuk om studiemodellen met een Alfa badge te zien.
Sbarro heeft ook altijd een voorkeur voor de Alfa badge met zijn creaties.
Zal in Geneve ook eens bij hem langs lopen.

Bertone is inderdaad in een heel faillissementsgevecht gewikkeld.
Om het extra gecompliceerd te maken is er ook een gevecht tussen moeder Bertone en haar twee dochters bezig.
Jammer voor Bertone en andere designhuizen dat de autofabrikanten tegenwoordig weer veel inhouse ontwikkelen.
Overigens zijn de ontwerpers de afgelopen jaren ook kleine serie autobouwers geworden.

Hopelijk staat een studiemodel van die B.A.T. 11 op een Bertone stand op de autoshow Geneve.
Alfa 155 Q4 WB 1995
Alfa GT jtd 2004 Quaife Q2
ex: Alfa 33 1.7 ie 1991 WTCC Q2 - 484.500 km

Originally Posted by Jeremy Clarkson
A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

vr feb 29, 2008 16:04

Even een oud topic afgestoft.

Of het om hetzelfde project gaat is mij niet duidelijk, in ieder geval een leuk nieuwtje:

Afbeelding
www.motorauthority.com

Op de aanstaande Autosalon van Genève stelt Bertone misschien de BAT 11 voor. 'Misschien', want het ontwerp is er, alleen verkeert Bertone op dit moment in financieel zwaar weer waardoor het verschijnen van Bertone in Genève nog niet zeker is.

Mijn vermoeden klopte, het gaat inderdaad om hetzelfde project, getuige onderstaand verhaal op AlfaBB.com:

by Gary Kaberle, former owner of the B.A.T. 9, and co-innovator and promoter of the B.A.T. 11.

18 February 2008

As we all wait for the famous Italian car styling company Bertone to decide whether or not the B.A.T. 11 concept car will debut at the Geneva Auto Show March 4-16th, I want to release a message of support. The new era B.A.T. 11 is painted and nearly ready for travel to Geneva now.

The B.A.T. 11 was a concept that I came up with to honor two of the most important parts of my life: my wife, Debbie, and the B.A.T. heritage, which when I bought the B.A.T. 9 when I was a 17 year old kid in 1963, was endangered as it is again today. As many automotive aficionados know, I spent the next 28 years restoring and showing the B.A.T. 9. During that time, I became an expert about this extraordinary line of vehicles, and a friend to many of those responsible for creating the original three B.A.T.’s.

As special as the B.A.T.’s were -- and the B.A.T. 9 was to me -- the B.A.T. 11 is far more important. In 1990, Deb, my wife of 12 years by then and the mother our children, was diagnosed with breast cancer. She was told the cancer already had metastasized. Like so many women who face this disease, she was devastated by the diagnosis, but determined to fight. As she faced a certain death sentence, we learned of important new but experimental treatments being offered through the National Institute of Health. They were Deb’s only hope -- but they also cost a small fortune. There was only one way we could pay for them -- for Deb’s very survival.

I sold the B.A.T. 9.

Deb lived another two precious years we never will forget. As I struggled through my mourning -- which continues -- I pondered a way to help women avoid Deb’s fate. And that’s when the idea of the B.A.T. 11 came about.

What if the B.A.T. line was revived -- combining the revered heritage of these vehicles with an exciting new line of B.A.T. cars, equal in aerodynamic beauty but with 21st century technology? And if such a car could be built, and shown around the world, what if I could use that to bring awareness about breast cancer? I call it ‘Dreams and Design for a Cure.’

I began to think about designing and building such a car. But, while my passion and knowledge about B.A.T.’s was formidable, this was my quest, and I wouldn’t give up. Deb wouldn’t have wanted me to. I needed help. I knew the only people to talk to where those at Bertone. I went to Italy, we talked, and the B.A.T. 11 car began in earnest and faster than I ever expected. Alfa Romeo was set to provide a marquee and possibly a chassis as well.

I know certain forces have put into question a final decision on the display of the B.A.T. 11 in Geneva. I do not take sides and I do not judge. But I hope that ultimately the force of faith, hope and survival prevail -- that breast cancer can be prevented and one day healed -- prevails in this controversy. I hope this message of support for all of those who have worked to make this car a reality helps bring the B.A.T. 11 to Geneva and to the rest of the world.
--Gary Kaberle
Enkele dagen daarvoor had Bertone een persbericht doen uitgaan:
13 Febbraio 2008

COMUNICATO AZIENDALE

Torino, 13 febbraio 2008 - Per la prima volta da oltre mezzo secolo, quest’anno la Bertone non sarà presente al Salone dell’Automobile di Ginevra. La sofferta decisione è stata presa questa mattina da Lilli Bertone, Presidente del Consiglio di Amministrazione di Stile Bertone SpA, che l’ha comunicata ufficialmente con una lettera al segretario generale del Salone di Ginevra.
Vertaald: Voor de eerste keer sinds een halve eeuw zal Bertone niet aanwezig zijn op de Geneefse Salon. De zware beslissing is die ochtend genomen door Lilli Bertone, voorzitster van de bestuursraad van Stile Bertone SpA en is officieel middels een brief aan de secretaris generaal van de Salon van Genève meegedeeld.

Spijtig. Het zou om meerdere redenen geweldig zijn als de B.A.T. 11uiteindelijk toch een keer zijn opwachting maakt.

Gebruikersavatar
BOR
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 706
Lid geworden op: di aug 08, 2006 17:22
Locatie: Antwerpen

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

di mar 04, 2008 09:31

Afbeelding

volgens autoblog wordt hij morgen onthuld ergens in Geneve :)
1750 GTV - '69
Brera 3.2 - '06

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

do mar 06, 2008 22:17

Hij was er...

Het is toch wel bitter dat een zo gerenommeerd designbedrijf 'buiten' zijn kunstje moet tonen. Als een zanger die niet het podium meer op mag. Auw... :(
Laatst gewijzigd door Dinky Boy op di jan 13, 2009 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

vr mar 14, 2008 23:06

Filmpje. Nou ja, 'filmpje'.... Een sequentie van schuivende foto's met een muziekje eronder.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12111
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Na de Brera en 8c Competizione... de B.A.T. 11?

za mei 10, 2008 14:00

Van AlfaBB.com:
BAT 11, unveiled at the Geneva auto show, will make its North American debut at the Meadow Brook Concours d'Elegance in Rochester, Michigan on August 3, 2008.
BAT is being modified for the 8C chassis and will have grown about 9 inches since Geneva.
Alfa enthusiasts Gary Kaberle, Randy Cox and Dave Hammond worked with David Wilkie and Marie-Jeanne Bertone to make it happen.
Many thanks to Gary and Randy for spearheading the effort to get BAT 11 onto this side of the pond.
Geweldig voor Gary Kaberle, geestesvader van de BAT 11, dat de auto ondanks alle perikelen rond Bertone toch de oversteek naar de VS kan maken.

Wie doneert er een 8c om er een rijdende auto van te maken? :wink:

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”