Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Ontstekingscurve Alfa 33/ Sud carb's => verschillend?

ma feb 10, 2014 11:12

Beste forumleden,

Kan (en wil) iemand mij vertellen welke verschillende ontstekingscurves er zijn voor de Alfa boxer modellen met elektronische ontsteking en carburateurs?
Onze Mauro (33 1.3 enkel carb '84) heeft volgens mij een defecte ontsteking en ik wil 'm snel weer rijdend hebben, dus lijkt me vervanging van de complete ontsteking door een andere bewezen werkend exemplaar het makkelijkst.

Ik heb de volgende elektronische ontstekingen voor het grijpen:
- Bosch van Alfasud 1.2 enkel carb, 68 pk.
- Bosch van Alfasud 1.5 tiQV 105 pk.
- Bosch van Alfa 33 1.7 dubbel carb, 118pk.

Welke past het best op de Alfa 33 1.3 enkel carb uit 1984?
Of zijn de curves allemaal gelijk?
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Stef33
Guru
Guru

RE: Ontstekingscurve Alfa 33/ Sud carb's => verschillend?

di feb 11, 2014 09:02

Hier is ik wat ik in mijn boeken vind (kan wel wat scans online plaatsen als je dat wilt):

Sud 1974 - 1984: Is slechts 1 verdelertype opgegeven, maar deze is met contactpuntjes
33 1983 -1990: 3 types verdeler (bosch/marelli/ducellier), echter geen onderscheid naar motorinhoud
33 1990 - 1994: de 1351 carb heeft een andere curve dan de 1490/1712 LE3-Jetronic
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Ontstekingscurve Alfa 33/ Sud carb's => verschill

di feb 11, 2014 12:31

33 1983 -1990: 3 types verdeler (bosch/marelli/ducellier), echter geen onderscheid naar motorinhoud
Kijk, dan kan ik dus gewoon elke ontsteking proberen, die ik heb. ;)

Ga eerst nog even de huidige proberen werkend te maken. (Magnetti Marelli)
De verdeler ziet er van binnen goed uit, geen draden versleten (bekend MM probleem)
Stekkers op bobine gecheckt, zijn strak en ik meet spanning, als ik contact aan zet.
Er zitten nog twee belangrijke stekkers onder de bobine, welke wat losjes lijken, maar die kan ik er zo niet af trekken. Vanavond (als het droog is) de bobine maar eens eraf halen, zodat ik die stekker wel los kan halen en aanknijpen! ;)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

di feb 11, 2014 21:17

Ook de weerstand over het opneemspoeltje in de verdeler meten, dat is bij Bosch waar de groene draad met stekker aan zit, bij MM is die meen ik wit. De weerstand moet iets van een paar honderd Ohm zijn, in elk geval niet oneindig of vele duizenden (verbroken) en ook niet 0 (korstsluiting).
Of de curves hetzelfde zijn, goede vraag, een goede vraag is ook zijn er verschillende vliegwielen voor de 8v boxers die het 1e en 2e merkteken op een andere plaats hebben, dus bijv meer of minder maximale vervroeging. Mij lijkt als je gewoon een verdeler monteert en dan zorgt dat het 2e merkteken op tijd staat (dus vanaf 4000 rpm), dat dan de rest nuance verschillen zijn.
Zelf moet ik eens controleren wat de maximale vervroeging is van een 16v want dat blok heb ik nu keurig afgesteld op de maximale vervroeging van het 8v vliegwiel...
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Ontstekingscurve Alfa 33/ Sud carb's => verschill

di feb 11, 2014 23:03

Ook de weerstand over het opneemspoeltje in de verdeler meten, dat is bij Bosch waar de groene draad met stekker aan zit, bij MM is die meen ik wit. De weerstand moet iets van een paar honderd Ohm zijn, in elk geval niet oneindig of vele duizenden (verbroken) en ook niet 0 (korstsluiting).
Goede tip! Ga ik morgen doen. Is idd wit bij MM. :)

Ik bedenk me net, dat ook de condensator roet in het eten kan gooien. Die zit op MM (en wellicht op Ducelier), niet op de Bosch ontsteking.
Zelfde verhaal voor wat betreft weerstand, denk ik? (iig niet nul)
Stom, dat ik daar niet eerder aan gedacht heb...... (alweer te lang geleden, wat op zich wel positief is natuurlijk ;) )

De afgelopen paar weken, sloeg ie wel eens af, tijdens de opwarmfase, bij het ontkoppelen voor de rotonde, maar ik dacht dus, dat het kwam, omdat de choke dan net iets te vroeg was ingedrukt.... hij startte dan immers altijd meteen weer. (heb ik van horen zeggen, heb er zelf al lang niet meer in gereden)
Sinds gisteren morgen dus ineens stilvallen (op de linker baan van de snelweg :shock: ) en niet meer doen.

Tot nog toe dus alle stekkers gecontroleerd en goed bevonden en ook contactslot uitgesloten (tijdelijke rechtstreekse voeding gemaakt, met krokodillenbek op de pluspool ;) ) Dat samen met het feit, dat de verdeler van binnen mechanisch in orde is, zonder speling op as en kabelbreuken en zo, doet mij nu ernstig richting condensator denken..... de spoel kan echter ook nog, als ook dat blokje 'elektronica' onder de bobine. Iig iets kleins, lijkt me!

Morgen meld ik me weer hahaha. ;)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 12, 2014 18:08

Vanmorgen even snel weerstand gemeten over de condensator => 0,9 ohm...... Als ik de meetpennen rechtstreeks tegen elkaar houd geeft ie zo'n 0,6 ohm weerstand, dus lijkt me redelijke kortsluiting.
Ook de weerstand over de opneemspoel gemeten, die is iets van 700 nogwat ohm. (incl. kabel) Lijkt me wel okay dus.

Vanmiddag nieuwe condensator kunnen bemachtigen en gelijk geplaatst => sloeg direct aan! :)
Wel meet ik rond de 6 ohm weerstand over de condensator, wat ik nog best weinig vind. Kan iemand bevestigen of dat normaal is?
Voorlopig is ie iig voor 5,75 euro gemaakt. ;)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

wo feb 12, 2014 19:15

Volgens mij kun je een condensator niet controleren op weerstand, heb je daar niet een wisselende spanning voor nodig (elektronici)? Op mijn digitale multimeter zit een apart pluggat voor "C" te meten maar heb ik nog nooit gebruikt.
Maar voor 5.75 loont het om er een extra in het dashboardkastje te leggen natuurlijk.
Overigens had ik bij mijn 1e Sud ooit het probleem dat ie het niet meer deed bij warme motor, was toen het spoeltje dat uitviel alleen bij warme motor. Daarvoor en daarna nooit problemen gehad met de Bosch elektronische ontstekingen, MM heb ik nooit gezien op een boxer maar zit wel op de Lancia.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Terug naar “Algemene Technische vragen”