Heren !!
ff een vraagje mbt mijn Giulia-naar-het-circuit-sleep- annex paddockverblijf-Iveco, een oud TD'tje:
Vanaf de turbolader lopen er twee metalen olieleidingen/buizen (buitenmaat 20 mm) in een paar bochtjes vanaf een oliekoeler-blok naar- en van de turbolader voor uiteraard smeren en koelen. Eentje is verrot, en het spul is niet meer te krijgen. Nu zijn de flens-aansluitingen aan de turbo en het koelblok nog goed bruikbaar met een centimeter of 10 goede metalen buis eraan, en in plaats van gedoe met buigen/lassen (wat ik niet kan..) dacht ik aan een stuk staalomvlochten slang wat je in de autosport veel ziet toegepast. Het spul kan temperaturen hebben van min 40 naar plus 150 graden. Nu wordt motorolie van een voortsukkelend dieseltje natuurlijk geen 150 graden (als het goed is...), maar direkt ná de turbo te hebben gekoeld/gesmeerd praten we misschien over andere (wat hogere ?) temperaturen.
Wat denken jullie ?