Alfa Roel
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

156: Accu dood, nieuwe geplaatst na week weer 100% dood

za jan 18, 2014 09:09

Zoals topic titel aangeeft.....
Van 156 1.8TS was vorige week opeens accu 1005 dood. (niets gemerkt dat accu slechter werd)
Met startkabels gestart en gloednieuwe accu geplaatst.
Auto heeft het de hele week goed gedaan, vanmorgen starte hij nog prima.
Terug thuis even binnen wat gepakt, terug naar de auto.............dood!! en dan ook echt dood. Lampjes in dashboard branden niet eens meer.

Staat nu aan de lader en zie dat lampjes dashboard het een beetje doen maar nog net genoeg om te starten.
Kan het dat dynamo stuk is? Maar dan zou de auto toch langzaam minder gaan starten omdat accu minder word?

Graag jullie input........

mark156
Advanced Member
Advanced Member

RE: 156: Accu dood, nieuwe geplaatst na week weer 100% dood

za jan 18, 2014 11:23

Ja, kán de dynamo zijn, kan ook een hoge lekstroom zijn, bijv. een relais wat niet goed ''afschakelt'', of een niet goed aangesloten autoradio waarbij de geschakelde plusdraad van de radio aan een constant plus hangt.. Kijk ook even alle dikke voedings- en massakabels in de motorruimte na! Om lekstroom te meten heb je een multimeter met een zgn. ampère-tang nodig om dit op te sporen, meten doe je dan door de ampère-tang om de massakabel op de accu te zetten met de auto in rust. Kun je ook bij een garage laten doen als je deze spullen niet hebt.. De dynamo kun je controleren door de spanning op de accu te meten als de motor uit staat, moet dan bij volle accu zo'n 12 Volt zijn; vervolgens motor starten, dan moet de spanning op de accu ergens bij de 14 Volt zijn.

Ontladen van een accu kan snel gebeurt zijn hoor! Ik heb vorig jaar eens na een rit van 70km mijn 33 geparkeerd, en per ongeluk de lampen laten branden :oops: .. 2 uur later was de accu zó ver ontladen dat, toen ik nog even weg moest met de auto, zelfs de controlelampjes al niet meer brandden voorafgaand aan starten.. accu heb ik toen geladen, en rijd ik nu een half jaar later nog steeds mee, dus 't lag niet aan een evt. veroudering en dus terugloop in capaciteit van de accu...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Alfa Roel
Junior Member
Junior Member
Contacteer: Website

za jan 18, 2014 17:39

Dank je wel Mark.
Na wat meten en priegelen bleek de +pool slecht contact te maken met accu.
Nieuwe pool er aan gemaakt en probleem is opgelost.

mark156
Advanced Member
Advanced Member

za jan 18, 2014 17:42

:D Mooi zo!
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

Terug naar “Algemene Technische vragen”