mark156
Advanced Member
Advanced Member

Re: RE: naafgat vergroten of spacers?

wo jan 08, 2014 12:00

Zouden de draadeinden dan niet verbuigen (omdat het volgens mij vooral de naafrand+naafgat is die de ''dragende'' functie heeft) , of bijv. de naaf, waar als ik het goed begrijp de draadeinden met een persverbinding in zitten, ''uitlubberen'' o.i.d.? Ik snap dat het alleen voor stalling bedoeld is, maar goed, het gewicht van een auto is niet niks, in mijn ogen..
Dat blijft toch een hardnekkig misverstand. :lol: Een wiel draagt niet op de naaf, en ook niet op de bouten of draadeinden! Door het op moment zetten van de wielmoeren/bouten wordt genoeg klemkracht verkregen tussen de naaf en het wiel om het gewicht te dragen. Zo werken alle boutverbindingen! De boutschacht wordt niet op afschuiving belast, of althans, zo wordt het niet ontworpen.
Ohw, OK.. ik dacht namelijk dat de naafrand, in combinatie met een passend naafgat in de velg, er dus voor zorgde dat de wielbouten/draadeinden dus behoed worden voor krachten die dwars op de boutverbinding werkt, waar die bout dus niet voor ontworpen is.. daarbij schrijf ik de naafrand, als ik het goed begrijp, een bredere functie toe dan dit in werkelijkheid heeft, namelijk dat de naafrand alleen voor een goede centrering van de velg tov het wiellager zorgt om een concentrische beweging van de velg, en dus het ontstaan van trillingen te voorkomen?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: naafgat vergroten of spacers?

wo jan 08, 2014 12:57

Bingo! En zelfs dat komt eigenlijk niet op de tiende millimeter: als je 4 of 5 (bol)konische wielbouten/moeren gelijkmatig aandraait, centreert het wiel vanzelf al voor 99 komma zoveel procent. Het is uiteraard wel zo prettig als naaf en naafgat mooi op elkaar passen, met name tijdens het monteren.

Bouten worden in het algemeen, als het goed is, alleen op trek belast.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

mark156
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 08, 2014 13:26

Aha! Dus het aantrekkoppel van de wielbouten zorgt er dan voor dat naaf en velg zodanig tegen elkaar worden gedrukt dat dit stevig genoeg is om statische en dynamische krachten die dwars op die boutverbinding staat (mag ik dat wielbelasting noemen?) zodanig te weerstaan dat de bouten/draadeinden niet kunnen afschuiven? OK, ik denk dat ik dat nu dan begrijp! Bedankt Yuri! :thumbs:

Met de centrering van een velg dmv het aandraaien van bouten heb ik dan wel een andere ervaring, in ieder geval aangaande lichtmetalen velgen dan, hoewel dat misschien een incident is; ik kreeg in mijn oude loopbaan een keer een auto onder mijn hoede waar after-market lichtmetaal onder was gezet, gloednieuw. Om één of andere reden had de monteur die de wielen gemonteerd had geen (veelal kunststof) centreerringen gebruikt, wat mijn lampje al liet branden toen ik de wielen van de auto haalde om ze nog eens te balanceren. Wielen waren prima gebalanceerd, maar omdat ik geen ringen voorhanden had ook op de door jouw beschreven manier getracht de wielen te centreren (en dat heb ik ook heel zorgvuldig gedaan), zodat ik in ieder geval kon proefrijden om één en ander uit te sluiten.. nog steeds trillingen, was pas weg nadat ik ringen die dus besteld moesten worden had gemonteerd. Maar zoals ik al zei, dat was een incidenteel én uniek geval omdat ik dat daarna nooit meer heb meegemaakt... alleen even om aan te geven dat dat niet altijd werkt :wink:
Vróegàh;
Nu;

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 08, 2014 14:36

Juist, die centreerringen helpen natuurlijk wel (ze zijn er wat dat betreft ook niet voor niks natuurlijk), en de ene wielbout/velg-combinatie is natuurlijk ook de andere niet. Maar zuiver 'CAD-theoretisch' heb je ze niet nodig :lol:

Disclaimer: met bovenstaande propageer ik geenszins om de centreerringen weg te laten!
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

mark156
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 08, 2014 14:39

Disclaimer: met bovenstaande propageer ik geenszins om de centreerringen weg te laten!
:biggrin:
Vróegàh;
Nu;

Terug naar “Algemene Technische vragen”