GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

"gasdichte kast" voor een LPG tank ????

wo jan 08, 2014 09:46

Ben me een beetje aan het voorbereiden mbt een ex race Giulia (bouwjaar 1973... :mrgreen: ) koets die ik weer straat- & APK waardig wil maken. Heb er een TS motor voor én een LPG (G3) installatie. Zit even in de APK eisen te spitten op de RDW site & ik kom tegen, op bladzijde 19, in artikel 5.2.10, punt 4:

http://www.rdw.nl/SiteCollectionDocumen ... 1-2013.pdf

De LPG-tank moet zijn voorzien van een
deugdelijke gasdichte kast die in de buitenlucht
moet uitmonden indien het voertuig in gebruik is
genomen na 31 maart 1979, tenzij de tank in de
open lucht is geplaatst.

Nu heb ik al een autootje of 7 op LPG gehad, allemaal van (ruim) ná 1979, "gewoon" met een LPG tank in de koffer , zoals elke andere LPG auto die ik ooit heb gezien. Begrijpt iemand deze eis/text, heeft ooit iemand wel eens een auto met zo'n gas-kast gezien ??
De mannen vóóraan verdelen de punten ! <Allard Kalff>

http://www.alterokunststoffen.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: "gasdichte kast" voor een LPG tank ????

wo jan 08, 2014 10:13

Ik gok dat ze daar gewoon de kofferbak mee bedoelen Emile?

Grtz,fRank

brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo

wo jan 08, 2014 10:30

Nee,dat gaat over de zogenaamde appendagekast.
Dat is dat kastje wat bovenop de tank zit,en waar de aansluitingen allemaal in gemonteerd zitten.
Daar moet ook een slang aan zitten die dus uitmond in de buitenlucht.
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 08, 2014 10:33

Ah, juist. Lekker duidelijk op die RDW site/in de text.. Enne: een lucht/gasdichte kofferbak Frank ? Van een Alfa ?? :blue_lol:

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: "gasdichte kast" voor een LPG tank ????

wo jan 08, 2014 10:44

Ik gok dat ze daar gewoon de kofferbak mee bedoelen Emile?

Grtz,fRank
Volgens mij is het gewoon een hele moeilijke manier om te zeggen dat de tank dubbelwandig moet zijn uitgevoerd en een overdrukbeveiliging moet hebben (welke dus niet afblaast in de kofferbak maar naar buiten).

mark156
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 08, 2014 11:28

Daarmee bedoelen ze inderdaad de zgn. appendage-kast, die als een soort ''luchtsluis'' werkt.. is dan inderdaad ook niet echt duidelijk omschreven door het RDW. Ohw ja, nog een aandachtspuntje voor wat betreft de montage van het afzuigslangetje ter ontluchting van de appendage-kast; die moet op een bepaalde manier met het schuine uiteinde tov de (normale) rijrichting staan. Dit maakt namelijk het verschil, doordat dit een soort ''diffuser'' is, of de appendagekast tijdens het rijden onder ónder- of bóvendruk staat, ónderdruk is namelijk de bedoeling zodat evt. lekgas word afgezogen.. ik dacht dat de ''opening'' van die afgeschuinde kant naar de vóórzijde van de auto moet wijzen.. dacht ik.. anders even navragen bij een LPG-boer.. :wink:

Ohw ja, en de montage van de tank zelf, daar zit ook een puntje van aandacht in, als je dit nog niet wist; de tank moet zo in de klemmen staan dat de ''standpijp'' loodrecht omhoog wijst, dit ivm voorkomen van problemen met afvullen, als ik mij goed herinner...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo jan 08, 2014 16:48

Stand van de tank is belangrijk voor de vullingsgraad idd. :wink:

Zit meestal iets van een recht stukje strip onder de tank wat horizontaal moet zitten om aan de goede stand te komen. Bij zo'n grote sigaar zit de appendagekast dan een beetje schuin omhoog over het algemeen. Als je dat ding recht omhoog laat wijzen kun je de tank verder vullen. :-$

@Gordon;

Een gastank is niet dubbelwandig hoor. Heb er laatst nog eentje doogeslepen om een bbq van te maken. :P
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Rob75
Guru
Guru

Re: RE: "gasdichte kast" voor een LPG tank ????

wo jan 08, 2014 17:59

doordat dit een soort ''diffuser'' is, of de appendagekast tijdens het rijden onder ónder- of bóvendruk staat, ónderdruk is namelijk de bedoeling zodat evt. lekgas word afgezogen.. ik dacht dat de ''opening'' van die afgeschuinde kant naar de vóórzijde van de auto moet wijzen.. dacht ik.. anders even navragen bij een LPG-boer.. :wink:
Als het gaat om onderdruk, dan moet de opening zo zijn dat de lucht er langs gaat. Dus de opening naar achter laten wijzen. Als je de opening naar voren doet, dan krijg je druk de leiding in. Vgl. met een Pitot-buis in de luchtvaart of de louvres in de zijkant van het voorspatbord van auto's om de remmen te koelen.

Succes met inbouwen,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

mdl
Full Member
Full Member

wo jan 08, 2014 18:05

De slang die van de kast naar buiten gaat moet inderdaad aan de buitenzijde worden voorzien van een soort schuin afgezaagde tuit (standaard onderdeel). De lange kant moet naar voren. Dan creëer je onderdruk in de kast tijdens het rijden. Zo wordt eventueel gas afgezogen uit de kast en komt het niet in de auto. Staat ie met de korte kant naar voren dan geeft die juist overdruk. Deze uitmonding moet in de bodem komen op een laag punt (dus niet tussen reservewielbak en bezinetank in)
Verder goed opletten op de merktekens op alle onderdellen, goede bevestiging van de tank aan het frame en het frame aan de auto. De gasleiding en gasslangen moet nieuw zijn of maximaal 1 jaar oud geloof ik.Ook zijn er eisen ten aanzien van de bevestiging van de gasleiding onder de auto (afstand tot uitlaat en de afstand tussen de klemmen, maar dat zal allemaal wel in de RDW specs staan.
Als je wilt kan ik nog wel wat foto's maken van mijn LPG installatie als dat helpt. ik heb de tank ik de bak van het reservewiel liggen.
Let ook op de waterleidingen naar je verdamper. Er moet voldoende waterdoorstroming zijn en niet te hoog in de motorruimte monteren en even goed kijken waar je de verdamper in je watercirquit aansluit. Ik heb de leiding direct vanaf de waterpomp door de verdamper lopen.
Bij mij zit ie eigenlijk wat aan de hoge kant.

Succes.

Het is een beetje rommelige foto maar misschien heb je er wat aan.

Afbeelding
Giulia Super 1.6 (2.0) & Spider 1750
Gehad: Sud Giardinetta, Sud 1.5 TI, en vele ander Sud-jes, Giulia's, Spiders en een Duetto. Alfetta's, 33's, 155 2.0 Sport (wat een auto!) en een 156. En bijna alles in Bi-Fuel uitvoering.

sebastiaan
Advanced Member
Advanced Member

wo jan 08, 2014 18:05

Bodemontluchting zo ver mogelijk van de uitlaat monteren met de schuine kant naar achter. Let ook op de minimale afstand tussen montagebeugeltjes van de leiding (20cm is altijd goed) en afstand tot het uitlaatsysteem. Leiding mag ook nergens het laagste punt van de auto zijn.

GTA287PK
Guru Duplice
Guru Duplice

wo jan 08, 2014 18:19

En ik maar denken van "ik plof er ff een gastank in".. In het huidige tempo waarin m'n tijd vervliegt/ik vertraging oploop zal het wel zomer worden voordat ik aan de Juul begin.. (Zal tegen die tijd alle input (waarvoor iedereen bedankt) weer eens nalezen ! ) Vanmiddag namelijk ff kritisch naar de cabine m'n (dacht ik) "bijna-klaar" circuit/paddock-verblijf camperke gekeken en ziehier het resultaat..<zucht> Dit klusje van vergevorderde krokantheidbestrijding was niet ingepland. Jajaja, ik weet het, oud (1986) & Italiaans...

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”