Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4348
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

naafgat vergroten of spacers?

zo jan 05, 2014 11:27

Ik heb een setje sta- en rolvelgen aangeschaft voor de stallingsmaanden. Alleen het naafgat is te klein.

Zou dit op te lossen zijn met spacers? Ik heb totaal geen idee hoe het er precies uitziet en kan ook niet even kijken en meten hoe en wat.

Plaatjes en maten vind ik ook heel prettig.

Alvast bedankt.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: naafgat vergroten of spacers?

zo jan 05, 2014 13:42

Of spacers een goede en voordelige oplossing is waag ik te betwijfelen, meestal onvoldoende draadlengte om er nog een moer op te zetten als je de borst van de naaf voorbij bent.

Heb hier nog wel een wielenset origineel staal giulia liggen, oude goud gespoten velgen met oude bandjes, te oud om mee te rijden, perfect voor rollen en stallen.
Als je er een ritje voor over hebt om ze te komen halen uit Hardenberg zijn ze gratis.
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4348
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: naafgat vergroten of spacers?

zo jan 05, 2014 15:48

Dank je voor dit mooie aanbod. Het ritje heb ik er voor over alleen de tijd heb ik er niet voor.

Hoe dik is de borst dan? Ik heb spacers liggen. Niet heel dikke.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
berlinista
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2815
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 12:57
Locatie: Utreg city
Contacteer: Website

RE: naafgat vergroten of spacers?

ma jan 06, 2014 20:18

Als ze maar 5mm zijn kom je altijd weg.
Political correctness is a doctrine fostered by the delusional, illogical, liberal minority, and rabidly
promoted by an unscrupulous mainstream media, wich holds forth the proposition that it is entirely
possible to pick up a turd by the clean end

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4348
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: naafgat vergroten of spacers?

ma jan 06, 2014 20:45

5 mm zijn ze. Alleen het naafgat van die zijn ook geen 70,1 en de steek is bij twee ook geen 105. :lol: :lol: :lol:
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Tonio
Guru
Guru
Berichten: 1801
Lid geworden op: za nov 25, 2006 08:34

RE: naafgat vergroten of spacers?

ma jan 06, 2014 20:54

Steek voor een 105 moet ook 108 zijn :lol: .

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4348
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: naafgat vergroten of spacers?

ma jan 06, 2014 20:55

:lol: :lol: :lol:

105-steek. Ik moet mijn zinnen.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: naafgat vergroten of spacers?

di jan 07, 2014 16:01

niet de mooiste oplossing en ook ALLEEN voor stalling geschikt:

waarom niet over elk draadstuk een paar ringen tot 5mm en dan het wiel erop? :roll:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: naafgat vergroten of spacers?

di jan 07, 2014 16:37

waarom niet over elk draadstuk een paar ringen tot 5mm en dan het wiel erop?
Zouden de draadeinden dan niet verbuigen (omdat het volgens mij vooral de naafrand+naafgat is die de ''dragende'' functie heeft) , of bijv. de naaf, waar als ik het goed begrijp de draadeinden met een persverbinding in zitten, ''uitlubberen'' o.i.d.? Ik snap dat het alleen voor stalling bedoeld is, maar goed, het gewicht van een auto is niet niks, in mijn ogen..

Zijn het stalen velgen die je nu hebt voor stallingsdoeleinden? Misschien dat ze bij een metaalbewerkingsbedrijf in jouw buurt de naafgaten wel kunnen uitfrezen/draaien?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4348
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: naafgat vergroten of spacers?

di jan 07, 2014 17:28

Ja. Stalen velgen. Ik dacht het gewoon zelf te doen dan. Er zitten al banden op nl. en ik heb er geen zin om die er weer af te halen en op te zetten.

De spacers zijn makkelijker uit te draaien/frezen dan, bij een bedrijf. Zijn ze gelijk goed mocht ik ze een keer echt gebruiken.

Dat ga ik eens uitvogelen.

Met ringen zou ik de breedst mogelijke maat nemen zodat er zoveel mogelijk raakvlak en dus minder verbuiging mogelijk is. De moeten zijn conisch dus ik denk niet dat de naafrand zelf veel draagfunctie heeft. Als je maar zo vlak mogelijk tegen de flens aan zit.
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: naafgat vergroten of spacers?

wo jan 08, 2014 08:27

Oh, OK, zelf doen kan natuurlijk ook wel, ik weet ook niet over wat voor gereedschappen je beschikt (zou ik trouwens ook maar niet hier op 't forum, en dus op ''het net'' zetten na de berichten over woninginbraken! :oops: Niet dat ik mede-forumleden niet vertrouw, hoor, maar 't is meer zo dat Jan-en-Alleman kan meelezen wat je ''in huis hebt''!). Velgenstaal vind ik namelijk knap taai spul om te bewerken... dan kun je inderdaad de spacers beter bewerken, aluminimum waarschijnlijk?
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
alfadragon
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4348
Lid geworden op: zo okt 03, 2010 20:24
Locatie: Venhuizen

RE: naafgat vergroten of spacers?

wo jan 08, 2014 08:30

Ja. Die zijn aluminium. Gereedschap heb ik niet zoveel. Wel doorzettingsvermogen. :lol:
Anonima Lombarda Fabbrica Automobili

www.alfaromeo105.nl :thumbs:

d'Neghentigh
d'Neghentigh op facebook

Gebruikersavatar
mark156
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 524
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 21:34

RE: naafgat vergroten of spacers?

wo jan 08, 2014 09:38

Ooohw, da's 't al halve werk gedaan! Uurtie... :lol:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')


Life is too short to drive boring cars 8)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8958
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: naafgat vergroten of spacers?

wo jan 08, 2014 10:16


Zouden de draadeinden dan niet verbuigen (omdat het volgens mij vooral de naafrand+naafgat is die de ''dragende'' functie heeft) , of bijv. de naaf, waar als ik het goed begrijp de draadeinden met een persverbinding in zitten, ''uitlubberen'' o.i.d.? Ik snap dat het alleen voor stalling bedoeld is, maar goed, het gewicht van een auto is niet niks, in mijn ogen..
Dat blijft toch een hardnekkig misverstand. :lol: Een wiel draagt niet op de naaf, en ook niet op de bouten of draadeinden! Door het op moment zetten van de wielmoeren/bouten wordt genoeg klemkracht verkregen tussen de naaf en het wiel om het gewicht te dragen. Zo werken alle boutverbindingen! De boutschacht wordt niet op afschuiving belast, of althans, zo wordt het niet ontworpen.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8066
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:34
Locatie: Koewacht (of all places!)

Re: RE: naafgat vergroten of spacers?

wo jan 08, 2014 10:20


Zouden de draadeinden dan niet verbuigen (omdat het volgens mij vooral de naafrand+naafgat is die de ''dragende'' functie heeft) , of bijv. de naaf, waar als ik het goed begrijp de draadeinden met een persverbinding in zitten, ''uitlubberen'' o.i.d.? Ik snap dat het alleen voor stalling bedoeld is, maar goed, het gewicht van een auto is niet niks, in mijn ogen..
Dat blijft toch een hardnekkig misverstand. :lol: Een wiel draagt niet op de naaf, en ook niet op de bouten of draadeinden! Door het op moment zetten van de wielmoeren/bouten wordt genoeg klemkracht verkregen tussen de naaf en het wiel om het gewicht te dragen. Zo werken alle boutverbindingen! De boutschacht wordt niet op afschuiving belast, of althans, zo wordt het niet ontworpen.
Ha gelukkig, iemand die t snapt. :wink:

Grtz,fRank

Terug naar “Algemene Technische vragen”