General Motors biedt eigenaren van auto's sinds kort de mogelijkheid om iedere maand een e-mail te krijgen waarin de technische staat van bepaalde systemen wordt gerapporteerd. De mail geeft de status van de motor, versnellingsbak, ABS, airbag en het OnStar-systeem door en beveelt eventueel reparaties aan. Er wordt ook aangegeven hoe lang de motorolie nog mee zal gaan, en gebaseerd op de kilometerstand wordt bepaald wanneer de volgende onderhoudsbeurt nodig is. De dienst werkt via het OnStar-systeem, dat de auto via het mobiele telefoonnet met een servicecentrum van GM verbindt. OnStar wordt ook gebruikt voor tal van andere diensten, zoals het oproepen van een monteur bij panne, opsporen van gestolen auto's en handsfree telefoneren. Wie het servicecentrum opbelt kan zelfs - na het geven van een pincode - op afstand de deuren laten ontgrendelen als hij zijn sleutels kwijt is of de auto laten toeteren en knipperen met de koplampen als hij hem niet meer terug kan vinden.
Om van deze dienst gebruik te kunnen maken moet de auto zijn uitgerust met het elektronische diagnosesysteem van GM, wat bij de modellen van na april 2004 het geval is. Voor abonnees van OnStar is de dienst gratis. Gebruikers kunnen zich er voor aanmelden op de website van OnStar, of de OnStar-knop in de auto indrukken en bij het servicecentrum vragen de dienst te activeren.
Ik voorspel dat je over 5 jaar doodgespammed gaat worden door onderdeel en onderhouds fabrikanten die naar aanleiding van jouw persoonlijke auto data aanbiedingen gaan doen, of een financierings bedrijf gaat mailen met 'uw auto is nu toch echt wel aan vervangin toe is het niet?'

Jullie weten vast nog wel meer leuke toepassingen te bedenken....
.