Patrick GTV
Member
Member

Coolfan probleem

ma okt 14, 2013 12:16

De Coolfan van de radiateur blijft continu draaien , hij gaat gekukkig wel uit als ik de motor uischakeld :D

Nu is het zo dat de bouwer van de auto ooit een aan/uit schakelaar erop heeft gemaakt ivm zelf regelen coolfan omdat dat de motor/turbo niet genoeg gekoeld werdt bij flink door rijden .
met deze schakelaar kon hij hem tussen door gewoon aan zetten aan aan laten staan ... tot hij hemzelf weer met de schakelaar uitzette .
Na zijn verkoop van de auto is er het 1 en ander aan gedaan om de fan continu te laten draaien ..omdat 1 van de eigenaren vergeten was de coofan aan te doen en de motor kon laten reviseren :roll:
nu met de kou komt de motor niet goed op temperatuur en is gewoon waardeloos .
ik heb gesprobeerd de 2 roode draden die nu los liggen ( en al los lagen bij aankoop ! ) weer aan de aan/uit schakelaar te verbinden , maar het enige wat dan werkt is : Als de motor uit sta en je drukt op de schakelaar gaat de coolfan draaien maar je kan hem niet meer uitzetten met de schakelaar ...je krijg hem alleen uit als je het relais los trek :x
en de schakelaar werkt ook niet als de motor draait ...het probleem is en blijft nu dat de coolfan dus blijft draaien .
ik heb 4 foto's gemaakt van hoe dat zooitje er nu uitziet ...de schakelaar die je wel op 1 van de foto's aangesloten ziet ...zit nu normaal niet aangesloten en hangen de draden gewoon los ;)
in het relais is wel de middelste draad doorgeknipt , waarom en waarvoor hij dient ... ik heb geen flauw idee .
Hopelijk heeft iemand onder jullie electro gestudeerde alfa liefhebbers :) .. voor mij een oplossing de Coolfan normaal te laten werken of met de aan/uit schakelaar te laten werken .
de losse draden zitten tijdens rijden wel verborgen achter het relais en zekering klepje , en de aan/uit schakelaar in het zelfde klepje gemonteerd :)

Maar met een te koude motor rijden heb ik weinig zin in . :wink:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Patrick GTV
Member
Member

RE: Coolfan probleem

ma okt 14, 2013 12:54

Als ik de Relais die je op de foto ziet er af haal ( los koppelt) dan blijft de fan ook gewoon draaien wanneer je het contact aanzet van de auto ..
ik zal nog wat meer duidelijker foto's maken van waar de draden heen lopen en vandaan komen .

Misschien hebben ze wel de aansluiting op de radiator kort gesloten ?

:(

mark156
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 14, 2013 17:20

Waarschijnlijk heb je hier niets aan voor het specifieke probleem, maar wat ik uit jouw verhaal in eerste instantie opmaak is dat het koelsysteem zoals dat nu is gewoon onderbemeten is voor de huidige configuratie van de motor. Ik wil niemand voor het hoofd stoten, maar het feit dat je dus niet op de thermoschakelaar van je koelsysteem kunt vertrouwen om voldoende koeling voor de motor te verkrijgen duid op een kink, of in ieder geval een compromis, in de opbouw van de motor in deze auto. Een handmatige schakeling van de koelvin is, sorry voor de bouwer, een lapmiddel voor een ander probleem. Nu zeg je dat de koelvin constant draait met de motor lopend, maar draait de koelvin dan wel echt de hoge toeren zoals dat hoort? Ik weet namelijk niet of jij airco op de GTV hebt zitten, maar bij sommige auto's draait de koelvin 90 van de 100% tijd dat de motor loopt, niet voor koeling van de motor maar simpelweg voor de werking van de airco. En zeker als een airco-systeem een hele tijd niet gecontroleerd is op lekkages/hoeveelheid koelmiddel kan het zijn dat er niet zoveel koelmiddel meer in de airco zit en dan krijg je ook zo'n zelfde symptoom, omdat het koelmiddel snel (over-)verhit raakt... een airco loopt altijd heel langzaam leeg, vooral langs de keerringen van de compressor, daarom is het raadzaam een airco eens in de paar jaar te laten afzuigen/contr./vullen...

Laat ik het zo zeggen, of jij nu handmatig de koelvin inschakelt of dat automatisch gaat dmv de thermoschakelaar in de radiateur maakt in wezen niets uit, je kan hem handmatig wat eerder laten aanslaan, maar dan moet jij wel op jouw temperatuurmeter aankunnen! Dat het dus in dit geval via een losse schakelaar gaat zegt mij dat de koelcapaciteit van het huidige koelsysteem niet voldoende is, en/of dat de thermoschakelaar die in de radiateur zit niet goed werkt... Sorry voor het deprimerende verhaal, maar ik kan er niets anders van maken...
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

mark156
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 14, 2013 17:31

Oh, vergeet ik nóg een belangrijk onderdeel; de thermostaat... als die niet goed open gaat kan de motor ook zijn warmte niet kwijt waardoor de motor warmloopt, terwijl de koelwatertemperatuur in de radiateur bij wijze van spreken te laag zou kunnen zijn om de koelvin te laten inslaan.. In een ander topic van jouw gaf je aan dat er een uitlaat van een 2.0 TS onder de auto zit.. dan ga ik mij dus afvragen van welk motortype bijv. de radiateur afkomstig is; is die van een 2.0 TS, dan weet ik niet of de capaciteit daarvan genoeg is voor een turbo-geladen motor, en dan laat ik het huidige motorvermogen nog even buiten beschouwing. Want ik weet het niet zeker, maar ik dacht dat een 155 Q4 motor een watergekoelde turbo heeft(?), dat geeft natuurlijk een aanzienlijk grotere belasting op je koelsysteem en vereist meer koelcapaciteit...
Vróegàh;
Nu;

Rob75
Guru
Guru
Contacteer: Website

ma okt 14, 2013 17:53

Dat het koelsysteem niet opgewassen is tegen de thermische belasting is denk ik iets te kort door de bocht. De radiator van een 2.0 TS 16v is niet veel anders dan die van een Q4. Wat ik wel weet is dat het motronic systeem van de 16v TS motoren de aansturing van de koeling regelt. Ik denk dus dat de handmatige bediening uit noodzaak is toegepast. Tenminste, uitgaande van het Magneti-Marelli systeem dat origineel voor de turbo motor gebruikt is. Wat het ingewikkelder maakt is de airco-installatie die ook nog een aansturing in de koeling wil hebben.
Probleem is volgens mij dat de huidig radiator geen "ouderwetsche" thermoschakelaar heeft die de fan aanzet. Je zult dus een schakeling moeten maken die via de koelwatertemperatuur de fan aanstuurt en tegelijkertijd de airco (indien aanwezig) de fan laat inschakelen.

Via de originele schema's is in ieder geval te achterhalen welke signalen en draden er zijn voor de motorkoeling. Alleen zul je hier een temperatuurregeling voor moeten maken. Op zich niet lastig als je handig bent met op-amps. De combinatie maken met de airco is dan stap twee.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Alf Giulia Super (952), Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator

http://www.soglia-it.nl

mark156
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 14, 2013 18:04

Ah, zó kan het natuurlijk ook zijn! Maar als het mijn wagen was zou ik toch iets met een aanpassing van de radiateur doen zodat er een thermoschakelaar in kan, lijkt mij wat meer relaxt rijden. Je kunt natuurlijk ook een schakelaar als by-pass over een thermoschakelaar zetten voor de zekerheid. En ik houd nog steeds mijn twijfels over de capaciteit van die radiateur, zeker omdat de motor getuned is(hogere thermische belasting).... Maar dat ben ik... :wink:
Vróegàh;
Nu;

Jan M
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 14, 2013 18:13

Als ik de text op je relais lees staat daar "impuls relais".
Dit houdt in dat een puls is aan en een puls is uit.
Wat ik op het 3e plaatje zie is een aan/uit-schakelaar.
Als je bij draaiende motor de schakelaar aan zet gaat de vent. draaien.
Schakelaar uit, de ventilator blijft draaien, klopt want is een pulsrelais.
Als je nu de schakelaar weer aanzet gaat de ventilator zeer waarschijnlijk wel uit.
Succes.

Patrick GTV
Member
Member

ma okt 14, 2013 20:11

Thx voor de antwoorden guy's :thumbs:

De auto heeft geen Airco ;)

Ik moet wel zeggen dat toen ik hem net eind van de zomer met de erge warme dagen had , de auto perfect op de 90 a 95 graden bleef met de continu draaiende Coolfan .
dus als het zo moet in de zomer vind ik dat echt niet erg ;)

wat ik nu wel erg vind is het niet op temperatuur komen van de motor met de kou . heb toevallig net een ouder eigenaar aan de telefoon gehad , die mij hetzelfde vertelde over de continu draaiende fan ..
en de schakelaar deed het toen ook al niet . zou ik naar een nog eerdere eigenaar moeten gaan kijken en moderator op dit forum , om te vragen of hij er misschien iets van af weet . Hylke :wink: :lol:

wat ik nu heb gedaan ...ben even onder de motor kap gaan kijken bij de bedrading van de Coolfan die over de fan heen ligt .
En wat blijkt zijn de plus en de min draad omgewisseld aan elkaar gesoldeerd , om naturlijk de coolfan continu het werk te laten doen .
Ik heb even een tijdelijke oplossing gemaakt , de Plus draad doorgeknipt en er een nieuwe stroomdraad tussen gezet die ik naar binnen heb getrokken en aan de aan/uit schakelaar heb bevestigd .
Even een test ritje gedaan en ....
Nu kan ik dus de motor eerst op bedrijfs temperatuur laten komen en wanneer nodig de schakelaar aan zetten en de Coolfan laten draaien . De temp zakt dan ook weer terug ;)

Maar voor het echie , toch binnenkort eens langs een electro verstandig iemand , die er zin in heeft die klusje te klaren . alleen even kijken waar ik de schema's kan vinden .
En misschien een extra coolfan erbij laten zetten voor de Turbo te koelen . heb gehoord dat die Turbo's heel erg heet kunnen worden

:thumbs:

Hylke
Moderator
Moderator
Contacteer: Website

ma okt 14, 2013 20:21

Hier het antwoord van de gezochte persoon ;-)

Tijdens mijn bezit was er niets aan de hand met het koelsysteem. Op warmere dagen geen koelprobleem en tijdens de winter ook geen lage bedrijfstemperatuur. Helaas dus geen aanknopingspunt...
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

Giulia 2.0 ‘18

Patrick GTV
Member
Member

ma okt 14, 2013 20:25

Dank je wel voor de snelle reactie , meest gezocht persoon van het land :lol:

goed te weten dat het probleem toen der tijd dus niet aanwezig was en de auto normaal heeft gefuncktioneerd !

Scheelt alweer een hoop in de zoek tocht

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 14, 2013 20:34

Temperatuur wordt gergeld door de termostaat en niet door de ventilator. Die kan namelijk alleen afkoelen wat er door de radiateur stroomt en als de thermostaat dicht zit stroomt daar niet zo veel...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Patrick GTV
Member
Member

ma okt 14, 2013 20:54

Hey Evo
Er gaat binnenkort idd een nieuwe thermostaat in .... al hoewel de temp wel zakt ...
Nu ging het om de continu draaiende fan die zorgde dat mn motor niet boven de 70 graden uit kwam met dit koude weer .
binenn kort alles terug brengen in originele staat

Terug naar “Algemene Technische vragen”