Ik heb hier nog een alternatief voor je... monteer een oilcatch-tank tussen de carterontluchting en de zuigaansluiting bij de gasklep. Wel opletten dat je een terugslagklep tussen het tankje en de zuigbuis bij de gasklep monteert, dit omdat het een motor met drukvulling is. Wat je dan doet is eigenlijk de situatie terugbouwen naar hoe het origineel hoort te zijn, echter met een catch-tank die als olie-afscheider werkt zodat alleen de carterdampen worden afgezogen, maar de zwaardere dampdeeltjes kunnen condenseren in dit tankje. Dit heeft 2 hele grote voordelen; ten eerste voorkom je dat het hele traject vanaf gasklep tot aan je uitlaatsierstuk schoner blijft in plaats van dat dit vervuilt met olie-troep. Ten tweede behoud je het principe van een ''gesloten'' carter-ontluchting zodat je niet in de auto iin de oliedampen zit. Vaak word er op zo'n catch-tank een klein luchtfiltertje geplaatst, en word het aanzuigtraject afgedopt, maar dan ontlucht je het carter in de open lucht onder de motorkap... geloof mij maar, dat RUIK je, zeker als de motor warm is en je staat voor een verkeerslicht te wachten. Deze oliedampen bevatten o.a. koolmonoxide, en daar ga je je op den duur niet zo prettig van voelen!!! Bovendien word de binnenkant van je voorruit op den duur ''zo vet als een slak'', en dan ''glimt-ie als een keutel in de maneschijn''...

Mijn maatje heeft dat nu zó op zijn Ibiza FR 1.8T en als het donker is en hij heeft zijn lampen aan zie je gewoon een fijne dampwolk uit zijn grille komen

. Daarbij komt nog eens dat zijn Ibiza, net als jouw GTV, getuned is waardoor de thermische belasting van de motorolie ook toeneemt en er dus méér oliedampen worden gegenereerd. Hij heeft dat nu voor een klein deel weten te beperken door 10W-60 olie te gebruiken, de viscositeit van deze olie is stabieler op hogere temperaturen, en is dus ideaal voor (opgevoerde/drukgevulde) motoren...
Als het goed is zitten er op de motor 2 plekken waar ontluchting plaats moet vinden, de ene is voor het carter (dus onderkant motor) en de andere zou op het kleppendeksel moeten zitten (bovenkant motor). Dit zijn de 2 ruimtes die ontlucht moeten worden om o.a. de keerringen van de krukas en van de nokkenassen héél te houden, en daarom mag je deze dus NOOIT afdoppen, want oliekeerringen werken alléén goed wanneer de druk ín de motor gelijk is aan de buitenluchtdruk.. Misschien geeft deze achtergronduitleg je wat inzicht in de motormechanische principes?
Ohw ja, het zijn dus ook niet alleen oliedampen, maar ook restgassen van de verbranding die langs de zuigers worden geblazen, hoe goed de compressie van je motor ook is....