giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: motor "bokt"

wo okt 09, 2013 23:54

Elektronisch iets is ook mijn eerste gok. :wink: Maar die pomp zal niet helpen...
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

cmva
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

do okt 10, 2013 07:23

Massa op inlaatstuk goed monteren.

matramurena
Full Member
Full Member

do okt 10, 2013 21:26

cmva; Die is er laatst inderdaad even af gehaald om de bekabeling beter weg te werken.. Zal ik eens een kritische blik op werpen.

Martijn
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

mark156
Advanced Member
Advanced Member

za okt 12, 2013 15:42

Brandstofdrukregeling kan ook nog meespelen.. zoals Yuri al zei zijn knallen in de uitlaat onverbrande brandstof, en dat kun je dus op 2 manieren benaderen; óf, zoals eerder geschreven en nog eens benadrukt door Yuri, een probleem met de ontsteking (waarschijnlijk te láát/te weinig vervroeging..) óf, en dat kan zeker bij een motor zonder terugkoppeling over de mengselverhouding in de vorm van een lambda-sonde, de brandstofdruk is te hóóg, denk ik... Ik heb namelijk weleens begrepen dat de duur van de inspuiting, dus de tijd dat injectoren worden aangestuurd, een soort vaste parameter is (evenredig oplopend met de druk in het inlaatspruitstuk) bij het bepalen van de inspuitduur. Als de druk van de brandstof per ongeluk hóger is dan dat de motor-ECU ''aanneemt'', en de inspuitduur gelijk blijft stroomt er in de tijd dat een injector aangestuurd word dus meer brandstof in de motor dan dat de motor-ECU bedoelt... OK, dit waren de principes, nu praktisch..

Ik denk dat je sowieso de brandstofdruk zal moeten meten, zowel belast als onbelast, en ik denk dat je je ontstekingscircuit zal moeten nalopen. Evt. zou je naar een garage in de buurt kunnen rijden om te vragen of ze de auto eens aan de uitlaatgastester willen hangen. Maar ik begrijp uit jouw verhaal dat het hier gaat om een ''custom''-project? Dan word het al een stuk lastiger om op afstand mee te denken, en raad ik je een bezoekje aan een professioneel tuning-bedrijf aan... Overigens vraag ik me ook af of een brandstofpomp van een 33 wel voldoende opvoercapaciteit heeft om jouw motor op vollast van voldoende brandstof te voorzien, want als dit niet zo is kun je tijdens flink blazen nog wel eens voor vervelende verrassingen komen te staan, zoals verbrandde kleppen. Dit is geen kritiek, maar ik wil je behoeden voor een fikse motorschade... Hoop dat je er wat aan hebt..? :roll:
Vróegàh;
Alfa 156 1.8TS Cosmo Blue Metallic 1999
Alfa 75 1.8Turbo IE Rosso 1986
Nu;
Alfa 33 1.4IE Blue Lord 1992 (''Tante Trees'')

Life is too short to drive boring cars 8)

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 12, 2013 16:13

Tuningbedrijf heb je weinig aan helaas. Dit is gewoon een oude Alfa v6 in een nog oudere Matra :oops: (niet negatief bedoeld verder, ik vind hem gaaf! :wink: ). Een beetje ouderwetse monteur heeft het probleem zo gevonden.

33 pomp is mits in goede staat en goed aangesloten prima in staat om genoeg brandstof te leveren voor deze motor.

Brandstofwaardes zijn een vast gegeven idd. Gebaseerd op o.a. toerental, temperatuur, gasklepstand en motorbelasting wordt een bepaalde hoeveelheid brandstof ingespoten. De belasting wordt hierbij gemeten door de luchtwegerklep, niet op basis van inlaatdruk. Computer geeft vervolgens een signaal af aan de injectoren. De lengte van het signaal bepaalt enkel de openingsduur van de injectoren. Zet je meer druk op de injectoren of plaats je bv grotere dan neemt de hoeveelheid ingespoten benzine dus toe.

mark156
Advanced Member
Advanced Member

za okt 12, 2013 17:06

Kijk, en daar kun je ook nog wat uithalen, want dan zou het dus ook nog de luchtweger kunnen zijn, tóch? Als je met zijn allen van gedachten wisselt, kom je vanzelf ergens uit!
Vróegàh;
Nu;

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za okt 12, 2013 22:14

Die ouderwetse luchtweger met klep gaan niet zo veel stuk.

Blijft lastig beoordelen van achter een beeldscherm helaas. :(

matramurena
Full Member
Full Member

Re: RE: motor "bokt"

zo okt 13, 2013 00:06

Dit is gewoon een oude Alfa v6 in een nog oudere Matra :oops: (niet negatief bedoeld verder, ik vind hem gaaf! :wink: ).
No offence taken. ;) Het is dat Cuijk nog een best eindje sturen is, anders had je morgen bezoek gehad ;)

Ik bekijk het zelf nog even "simpel", wat betekend dat ik eerst kijk naar wat er is gebeurd tussen de tijd dat hij goed werkte en dat hij begon met stotteren... Hij reed perfect totdat de aandrijfas brak. Dit omdat deze de krachten niet aan kon. Daarna heb ik een en ander gedemonteerd omdat ik eerst dacht dat het aan de koppeling lag voordat ik de gebroken as zag. Aan alle (en veel dank hiervoor) tips en gedachten hier te lezen zijn er weinig dingen die ik gedemonteerd had die het stotteren kunnen verklaren.

Blijft over dat ik wel met kabels moest starten omdat de accu echt leeg was (en totaal niet in topconditie, die stat op de vervanglijst) en dat ik het geluid van de brandstofpomp gewoon niet vertrouw. Voor de as gebroken was werkte de ontsteking prima, dus dat zou erg toevallig zijn als die gelijkertijd de pijp aan Maarten gegeven heeft..

Ik heb nu de accu weer vol geladen, de massapunten op de luchtinlaat eens goed kaal/schoon gemaakt en ga morgen weer een testritje maken.

Dankzij de tips hier ben ik wel gaan denken.. Ik was van plan een benzinepomp te zoeken met wat meer vermogen en goed zelfaanzuigend, maar zoals ik net les is teveel druk dus eigenlijk niet goed omdat er dan teveel brandstof ingespoten wordt? De originele 164 pomp lijkt me lastig in mijn project in te bouwen dus dat valt helaas ook af.... (hoewel, als iemand er een heeft liggen waar hij vanaf wilt, dan wil ik het best proberen) Weet iemand een andere pomp die bewezen geschikt is voor dit blok? Verkoopsites heb ik weinig aan is gebleken want zowel 3 bar als 6 bar pompen worden aangebode als zijnde perfect voor de Alfa V6.....

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 13, 2013 01:04

De druk wordt niet bepaald door de pomp. :wink:

de pomp levert een bepaalde opbrengst en dat stroomt naar de brandstofrail met de injectoren. Aan het eind van de brandstofrail zit een drukregelaar ( feitelijk gewoon een membraam met een veer). Die regelaar laat de druk in de brandstofrail oplopen tot een bepaalde waarde ne gaat vervolgens open zodat het teveel aan druk de retourleiding instroomt naar de tank terug. In de brandstofrail wordt de druk dus bepaald door de drukregelaar, de pomp maakt niet uit.

Als je de aanzuigkant van de pomp niet op een punt onderin de tank aan kunt sluiten wordt het al lastiger. Dan zou je misschien beter over kunnen stappen op een pomp die in de tank zelf komt te zitten. maar aangezien ik geen flauw idee heb hoe jouw tank eruitziet kan ik niet zeggen of dat echt een optie is.

Als je een extra aansluiting laag op de tank kunt maken zou je een klein buffervaatje van +/- 1 ltr kunnen monteren waarnaast je de pomp maakt. Op dat vaatje sluit je dan de pomp aan en ook de retour vanaf de motor en een retour van het vaatje naar de tank. Op die manier heb je altijd benzine voor de pomp in het vaatje zitten, ook als je door een lange doordraaiende bocht gaat met een bijna lege tank.

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo okt 13, 2013 01:05

Overigens ben ik thuis zondag... :lol: :wink:

mark156
Advanced Member
Advanced Member

ma okt 14, 2013 17:01

Er zijn brandstofpompen in de handel met een hogere opbrengst, moet je bij een zaak als Biesheuvel of The Autosport Company zijn, en die kun je krijgen als in-linepomp (dus met in- en uitgaande kant een slangnippel) en ook als dompelpomp die je in de tank kan monteren. Die brandstofdrukregelaar regelt idd de druk op de injectoren.. bij mijn 33 is dat gewoon een veerbelaste membraanklep met een vacuumaansluiting voor aanpassing van de druk aan de luchtdruk in het inlaatspruitstuk.. membraankleppen kúnnen ook kapot... (hoeft natuurlijk niet, maar je kunt de jouwe controleren mbv een manometer, als het goed is moet je in een [oud] werkplaatshandboek oid wel een methode voor deze meting kunnen terugvinden om het uit te sluiten). Ook zijn er zgn. power boost valves op de markt, die geven bij plotselinge acceleratie een extra mengselverrijking, maar net als met een gewone (universele) brandstofdrukregelaar moet je die afregelen mbv fabriekswaarden en een manometer. Maar goed, nu wijs ik voor jouw probleem misschien weer teveel richting de brandstofdruk als oorzaak, en dat was niet de bedoeling, ik wil hiermee alleen uitleg geven over het principe..

Waar ik adhv het verhaal over een gebroken aandrijfas aan moet denken is een mechanisch defect (speling) in de aandrijflijn, en dan moet je denken aan de volgende dingen; gebroken tangentiaalveren (zitten in de koppelingsplaat verwerkt en dempen trillingen als gevolg van lastwissel), defect 2-massavliegwiel (mits deze constructie van toepassing is in dit geval, doet hetzelfde als de tangentiaalveren van de koppelingsplaat), uitgeslagen tanden van een kroon-/pignonwiel (differentieel, puur theoretisch...), kapotte homokineet (scharnierende koppelstuk tussen een aandrijfas en de wielnaaf), en ook wel een uitgeslagen huls/koppen van een tripoide-koppeling (zie afbeelding hieronder), vaak toegepast als (maar ik weet natuurlijk niet hoe het in dit geval zit) koppeling tussen diff en aandrijfassen . Allemaal van dit soort defecten in de vorm van speling geven dan zeker bij lastwissel problemen voor de motor om de injectie- en ontstekingsregeling hierop aan te passen, althans, dat bedenk ik nu maar heb ik in de praktijk eigenlijk niet echt meegemaakt. Maar theoretisch kan het wel, dacht ik.. komt geloof ik heel af en toe wel eens voor bij cardanassen, dan krijg je ook vage klachten mbt de aandrijflijn...
Afbeelding

Kom ik op mijn volgende vraag; aangezien dit een custom-project is, hoe heb je motor en bak weten te ''paren'' met het onderstel?
Vróegàh;
Nu;

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma okt 14, 2013 19:14

Er zijn brandstofpompen in de handel met een hogere opbrengst, moet je bij een zaak als Biesheuvel of The Autosport Company zijn, en die kun je krijgen als in-linepomp (dus met in- en uitgaande kant een slangnippel) en ook als dompelpomp die je in de tank kan monteren. Een inline pomp hoeft ook nog niet geschikt te zijn voor zelfaanzuigend gebruik... :wink: Die brandstofdrukregelaar regelt idd de druk op de injectoren.. bij mijn 33 is dat gewoon een veerbelaste membraanklep met een vacuumaansluiting voor aanpassing van de druk aan de luchtdruk in het inlaatspruitstuk.. membraankleppen kúnnen ook kapot... (hoeft natuurlijk niet, maar je kunt de jouwe controleren mbv een manometer, als het goed is moet je in een [oud] werkplaatshandboek oid wel een methode voor deze meting kunnen terugvinden om het uit te sluiten). 164 heeft dezelfde soort drukregelaar. Gaan bijna nooit kapot en als ze kapot zijn is er of geen druk of heel erg veel, niet echt een tussenweg in mogelijk. Ook zijn er zgn. power boost valves op de markt, die geven bij plotselinge acceleratie een extra mengselverrijking, maar net als met een gewone (universele) brandstofdrukregelaar moet je die afregelen mbv fabriekswaarden en een manometer.Zijn waardeloze dingen die je niet moet gebruiken op een moderne motor... De computer regelt acceleratieveriijking zelf en houdt daarmee rekening metd e standaard brandstofdruk. extra druk levert dan extra benzine op die niet echt nodig is aangezien de computer zelf al meer in laat spuiten. Maar goed, nu wijs ik voor jouw probleem misschien weer teveel richting de brandstofdruk als oorzaak, en dat was niet de bedoeling, ik wil hiermee alleen uitleg geven over het principe..

Waar ik adhv het verhaal over een gebroken aandrijfas aan moet denken is een mechanisch defect (speling) in de aandrijflijn, en dan moet je denken aan de volgende dingen; gebroken tangentiaalveren (zitten in de koppelingsplaat verwerkt en dempen trillingen als gevolg van lastwissel), defect 2-massavliegwiel (mits deze constructie van toepassing is in dit geval, doet hetzelfde als de tangentiaalveren van de koppelingsplaat), uitgeslagen tanden van een kroon-/pignonwiel (differentieel, puur theoretisch...), kapotte homokineet (scharnierende koppelstuk tussen een aandrijfas en de wielnaaf), en ook wel een uitgeslagen huls/koppen van een tripoide-koppeling (zie afbeelding hieronder), vaak toegepast als (maar ik weet natuurlijk niet hoe het in dit geval zit) koppeling tussen diff en aandrijfassen . Allemaal van dit soort defecten in de vorm van speling geven dan zeker bij lastwissel problemen voor de motor om de injectie- en ontstekingsregeling hierop aan te passen, althans, dat bedenk ik nu maar heb ik in de praktijk eigenlijk niet echt meegemaakt. Maar theoretisch kan het wel, dacht ik.. komt geloof ik heel af en toe wel eens voor bij cardanassen, dan krijg je ook vage klachten mbt de aandrijflijn...Hier zie ik nu helmaal geen verband in met de klachten. Waarom zou de ecu aan moeten passen voor speling in de aandrijflijn? Daar zijn geen sensoren oid voor dus zou ik niet weten hoe de computer daar op zou moeten reageren. Vergeet niet dat dit een 164 3.0 12v motor is met een Motronic Ml4.1 management, niet echt high tech electronica. :wink:
Kom ik op mijn volgende vraag; aangezien dit een custom-project is, hoe heb je motor en bak weten te ''paren'' met het onderstel? Ik gok met lasapparaat en slijptol. :lol:

matramurena
Full Member
Full Member

ma okt 14, 2013 19:56

[quote="mark156"
Kom ik op mijn volgende vraag; aangezien dit een custom-project is, hoe heb je motor en bak weten te ''paren'' met het onderstel? Ik gok met lasapparaat en slijptol. :lol:
[/quote]

Jij mag nooit meer raden! :D Twee helften assen (bakhelft van Alfa en wielhelft van Matra) die naar dezelfde dikta afgedraaid zijn, daar een buis overheen welke afgelast is. Deze buis bleek te slap en brak in het midden af (niet bij de lassen dus) Nu zit er een wat dikkere buis omheen, wel héél véél dikker zelfs en deze is weer gelast door een professional. ;) Het zou nu dus goed moeten zijn ware het niet dat ik bij het verwijderen van de eerste buis wat diep in de as heb gezeten met de slijptol. Maar dit is wel heel netjes dicht gelast dus dat zal denk ik wel mee vallen.

Maar de as heeft dus niets met dit probleem te maken.. Dat was puur een kwestie van een te slappe constructie. De proefrit gisteren is niets geworden, maar met dat weer is dat niet verwonderlijk denk ik.

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

matramurena
Full Member
Full Member

do okt 17, 2013 20:05

Vandaag een stukje gereden. Het probleem treed nog steeds af en toe op, maar niet altijd. Geen last van klappe in de uitlaat meer in ieder geval, dus dat kan vorige keer toeva geweest zijn. Wat er nu gebeurd is dat als ik wat meer gas geef de motor af en toe stottert/in houd. Het geluid van de brandstofpomp gaat hiermee samen, die klinkt alsof hij op dat moment hard/zacht/hard/zacht pompt. En dat terwijl hij in principe continu even veel zou moeten verpompen, Dus ik krijg toch weer het idee dat dit het stotteren veroorzaakt. Ik heb een mogelijkheid om de pomp aan de onderzijde van de tank aan te zluiten. Ik denk dat ikd at maar eens ga proberen om te zien of het wat verbetering op levert.

Wat ik wel vreemd vind is dat voordat de as gebroken was ik nergens last van had. Maar dat kan natuurlijk ook komen omdat de auto daarna vrij lang stil heeft gestaan natuurlijk. Wellicht dat er toch wat lucht in de benzineleiding zit waar de pomp af en toe last van heeft?

Morgen weer een stukje rijden en wat kleine dingen proberen. Zo wil ik even de hele luchtinlaat eraf halen om te ien dat het hier niets mee te maken heeft (die zat er voorheen ook nog niet op, vandaar)

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

matramurena
Full Member
Full Member

vr okt 18, 2013 12:35

Zonder luchtfilter maakt in ieder geval geen verschil. Hij bokt nog steeds bij wat meer gas geven. En dan bedoel ik niet het gas vol intrappen, maar gewoon normaal vlot rijden. De motor loopt wel goed in zijn vrij, dan kan ik zonder problemen de toeren opvoeren. Bij het rijden stottert hij echter, en dat in vrijwel alle versnellingen. Het is net alsof hij steeds even afremt op de koppeling of zoiets. Dat gevoel geeft het in ieder geval.....

Als het in de ontsteking zou zitten dan zou ik het probleem toch ook moeten hebben als ik hem in zijn vrij toeren laat maken?

Iemand nog tips waar te zoeken?

Martijn
2008 Lancia Phedra 2.0

Terug naar “Algemene Technische vragen”