vr sep 16, 2005 10:43
De praktijk van een transaxle blijkt alleen anders te werken...door 'm achter harder te maken wordt de auto veel listiger, dus breekt ie heel plotseling uit, maar is dan ook alle grip kwijt...dus een gecontroleerde drift realiseer je dan niet...sta je achterstevoren...
Als je de neus hard maakt (rol beperken), dan zou je in theorie heel veel onderstuur moeten krijgen...alles is relatief...dus hard maken ook...het gaat om de balans...maar maak de neus van een 75 maar eens harder, daardoor verminder je onderstuur (en rol) en breng je meer gewicht naar achteren in bochten, daardoor gaat de achterkant eerder glijden omdat meer 'gewicht' (door de beperking van de rol aan de voorzijde) op de achterwielen wordt overgebracht...als je 'm te hard maakt, ja, dan stuurt ie niet meer in, maar dan moet ie wel heel hard worden...
Als je de achterkant heel hard maakt, doet de hele auto niets meer, omdat de neus geen grip meer op kan bouwen door te rollen...de dion zet dan de hele auto 'vast'...
Een vriendje van mij heeft een straat 75 V6 (heeft hier al wel te koop gestaan) met dikkere torsieveren aan de voorkant, een dikke stabi aan de voorkant en 50% sper, met een standaard americabak (lang dus) en die auto wil echt heel gemakkelijk dwars....de achterkant is niet hard gemaakt...
Alfa romeo: The art of the machine!