bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Driften & Alfa's?

di sep 13, 2005 17:17

Afbeelding

Afbeelding

Bovenste foto is Hezemans op BMW met onderstuur terwijl Slotemaker duidelijk de drift
heeft ingezet.

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: Driften & Alfa's?

di sep 13, 2005 21:24

Ik bedoelde ook bij het inzetten van de drift en niet het uitbreken en met het gas weer proberen om de controle te krijgen.
Maar je hebt wel gelijk dat een alfa geen perfecte driftauto is en dat ligt ook gedeeltelijk aan de goede balans van de auto's :lol:
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact


Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Driften & Alfa's?

vr sep 16, 2005 09:12

Maak een 75 maar eens flink hard aan de voorkant (d.m.v. dikkere torsies of coilovers), zet er wat camber en flink wat caster op, een 50% sper....hoef je maar naar het stuur te kijken en hij gaat al dwars (moet wel een TS of QVzijn). Wil je nog wilder? iets kortere bak monteren...kun je de kortere bochten goed in 2 doen...

De rode 75 op de foto is te zacht in de neus...dan heb je geweld nodig om hem om te zetten...althans op droog asfalt...
Alfa romeo: The art of the machine!

bert
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2261
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:21

RE: Driften & Alfa's?

vr sep 16, 2005 09:34

Ik zou juist denken> dat je veel minder overstuur zal creeren ( met uitzondering van neg. camber op de voorwielen). Ik zou denken aan stijvere veren achter, dikkere stabi achter en meer gewicht richting achteras, minder bandenspanning achter etc.

Je doet het niet omdat starre achteras niet meer goed werkt maar toch...

Gebruikersavatar
marc7eleven
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 949
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 15:16
Locatie: Lochem

RE: Driften & Alfa's?

vr sep 16, 2005 10:43

De praktijk van een transaxle blijkt alleen anders te werken...door 'm achter harder te maken wordt de auto veel listiger, dus breekt ie heel plotseling uit, maar is dan ook alle grip kwijt...dus een gecontroleerde drift realiseer je dan niet...sta je achterstevoren...

Als je de neus hard maakt (rol beperken), dan zou je in theorie heel veel onderstuur moeten krijgen...alles is relatief...dus hard maken ook...het gaat om de balans...maar maak de neus van een 75 maar eens harder, daardoor verminder je onderstuur (en rol) en breng je meer gewicht naar achteren in bochten, daardoor gaat de achterkant eerder glijden omdat meer 'gewicht' (door de beperking van de rol aan de voorzijde) op de achterwielen wordt overgebracht...als je 'm te hard maakt, ja, dan stuurt ie niet meer in, maar dan moet ie wel heel hard worden...

Als je de achterkant heel hard maakt, doet de hele auto niets meer, omdat de neus geen grip meer op kan bouwen door te rollen...de dion zet dan de hele auto 'vast'...

Een vriendje van mij heeft een straat 75 V6 (heeft hier al wel te koop gestaan) met dikkere torsieveren aan de voorkant, een dikke stabi aan de voorkant en 50% sper, met een standaard americabak (lang dus) en die auto wil echt heel gemakkelijk dwars....de achterkant is niet hard gemaakt...
Alfa romeo: The art of the machine!

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”