Hi 33 Liefhebbers,
Ik ben nieuwschierig hoeveel ECHTE 33 16V QV's er nog rijden in Nederland. Wellicht geeft het aantal op dit forum een aardige indicatie 
(Ps. Ik check ook het Alfa Forum, aantal 16V QV's daar zal ik tzt vermelden).
Mogelijk wordt dit type wel een youngtimer, omdat op boxer gebied er weinig alternatieven zijn (Porsche, Subaru). Vandaar deze kleine SCARB inventarisatie.
Aan onderhoud heb ik ongeveer ~4000 Euro uitgegeven de laatste 6 jaar voor maar 23.000 km, dat is hij mij dubbel en dik waard. Huidige km stand 160.000
Wellicht leuk:
- wie heeft er een? ( -> zover bekend, de oudste 16V QV in nl )
- wat mag hij jou kosten aan onderhoud per jaar? (-> 1000,-)
- Hoe vaak haal je de toerentalbegrenzer (-> gebeurt weleens)
- Wat is niet meer origineel? (-> nvt)
Versus andere QV's In perspectief:
21 x 75 QV's 
16 x 33 QV  
10 x Alfasud QV, 
5   x Type 1 QV
PRESTATIES Alfasud QV, Type 1 QV, Type 2 QV, Type 3 QV
topsnelheid  176 km/h  185 km/h  196 km/h  205 km/h 
acceleratie 0-100 km/h  13,0 s  9,8 s  9,0 s  8,4 s 
FAntastisch filmpje vn de 33 QV 
http://www.youtube.com/watch?v=px1xfmqT ... re=related 
_________________
Overzicht:
QV's
Nr.	kenteken	bj	kleur	APK	QV 	SCARBMR	RDW
************************************************************************************************************************
1	ZH79	1991	zwart	20130201	QV	Mktpl
2	GBZN	1993	rood	20130501	QV	Doeke, ex kakel + 09
3	HGFX	1994	rood	20130504	QV	Sudpower/Oom Gertjan/Avola
4	ZR45	1991	rood	20130511	QV P4	Mecc
5	ZB89	1991	rood	20130825	QV	Aukje+Bart
6	FHHR	1992	Rood	20130901	QV	Tillema
7	FHVZ	1992	zwart	20130917	QV	Ex. Harry T
8	92TD	1990	rood	20130925	QV	speurders
9	HRHT	1994	zwart	20130928	QV	Rutger 33, ex Martinos
10	DLND	1992	zwart	20131016	QV P4	Sergio BE
11	SBJD	1991	rood	20131016	QV P4	
12	66TJ	1992	wit	20131019	QV	Limburgrit
13	DZHN	1992	rood	20131201	QV	MerijnN
14	DLLR	1992	grijs	20140122	QV P4	Martinos
15	YK85	1990	grijs	20140308	QV	A…..driver
16	HHPF	1994	rood	20140314	QV	Menno445
17	HTTT	1994	Rood	20140417	QV	Alfa el.	
**************************************************************************************************************************
	kenteken	bj	kleur	APK	QV 	SCARBMR
**************************************************************************************************************************
18	DVDR	1992	rood	20130306		
19	HHZV	1994	Rood	20130311	16V	Alfagek
20	GTJD	1993		20130312	16V	
21	GNLH	1993	Rood	20130322		
22	GFJJ	1993	zwart	20130406		
23	HTPB	1994	zwart	20130601	16V	Franksud
24	YL59	1990	grijs	20130608		
25	DZVZ	1992	Rood	20130618		
26	ZB57	1991	zwart	20130619		
27	DDJZ	1991	wit	20130628		
28	FTSN	1992	rood	20130731		
29	FJZZ	1992	zwart	20130806		
30	HHZT	1994	rood	20130807		
31	YG76	1990	rood	20130904		
32	ZS39	1991	rood	20130910		
33	FNNL	1992	zwart	20130910		
34	GRGG	1993	zwart	20130914		via Hylke
35	FBGJ	1992	zwart	20130920		
36	YV94	1990	zwart	20130925		
37	HJPZ	1994	rood	20130927	16V	Insano
38	ZH96	1991	blauw	20130930		
39	GXJZ	1993	groen	20131004	16V	Patje33
40	FLDH	1992	grijs	20131112		
41	HNZT	1994	zwart	20131117		
42	HTRX	1994	rood	20131127		
43	ZR25	1991	rood	20131212		
44	FGFP	1992	zwart	20140218		
45	YX69	1990	rood	20140226		
***********************************************************************************************************************					
		
Bovag Rai Data 1 januari:
Aantal NL	2009	2010	2011	
2012
--------------------------------------------------------------------------
155	3168	1887	1124	
674
33	1195	633	387	
213
75	566	472	392	
325
---------------------------------------------------------------------------
	4929	2992	1903	1212
      		
3316V/QV	86	80	70                 50  
16V Ratio	0,07	0,13	0,18              0,24
Alle Alfa's in NL
Januari	2009	2010	2011
--------------------------------------------------------
BovagRai	80132	75476	76265
Groei aantal nieuewe modellen Jan. 2011 
1784
Afname jan 2011 gesloopt	
995
Totaal overzicht laatste jaren:
Overzichtje van de niet standaardmatige onderhoudswerkzaamheden vanaf het begin. 
Omdat dit een van de eerste type 3 QV's was BJ 1990, zijn er nogal wat aanloop problemen geweest tijdens het eerste jaar: 
-achterrem helemaal niet afgesteld, ik kwam niet goed stil (afrit) vanaf 200 kmh (Duitsland), garantie 
-lekkende brandstoftank, garantie 
-koppelingspedaal gescheurd, garantie 
-brandstofmeter nogal gevoelig voor bochtenwerk en accelleratie (tank kun je vol rijden), nog steeds zo. 
-lekkende brandstofslang aansluiting bij tank, garantie 
-slangenklemen vrijwel allemaal niet goed aangedraaid. 
-ruitensproeier reservoir lek, garantie 
-stuurbekrachtigingspomp gewisseld, garantie 
-vastzittende gordel voor, garantie 
-bougies + bougiekabels vernieuwd ivm startproblemen, garantie 
-versnellingsbak pook los, garantie 
In totaal 13 keer naar de garage, eerste jaar, 1990 dus. 
Daarna verwachting dat meeste kinderziektes waren opgelost. 
Eh, na ~eerste 50.000 km 
-kabelbreuk onder stoel (ik meen van de handrem stroomdraad, tbv signalisatie instumenten paneel). 
-veel startproblemen, startmotor gewisseld + bougies 
-Dynamo gewisseld 
-achterklep bedieningshandel valt steeds terug, kofferbak gaat lastig open 
na ~100.000 km 
-Thermostaat radiateur defect 
-klaxon relais defect 
-achteruit lekkage 
-deurgreep problemen 
-koplamp niet geheel waterdicht 
na ~137.000 km 
-tikkende kleppen, aldus garage spoedig exit, auto neem ik over van bekende. Nog zitten denken aan motor revisie. 
-wonder: nieuwe olie+filter, met warme motor alleen maar hoge toeren gereden (AR pittig blijven rijden dus), tikkende kleppen wordt langzaam minder, nog eens nieuwe olie +filter, geen tikkende kleppen meer (waarschijnlijk oliekanaal vervuiling, ik kan niks anders bedenken) 
na ~140.000 km 
-roest aan kriksteun bijgewerkt (beetje laswerk), APK item 
-benzine dop niet meer afsluitbaar 
-benzine slangen poreus (serieuze lekkage boven uitlaat via retourleiding) 
-katalysator (buis) doorgeroest, vernieuwd. 
-stuurslot gesmeerd met contactspray (startmotor bleef nl meedraaien, ook zonder sleutel  ) 
-benzinelucht in interieur, oorzaak mij nog onduidelijk (tank helemaal vol), niet meer gebeurd. 
-koolborstels dynamo gewisseld + accu, ok normaal 
-koppelingscylinders vernieuwd, ik kan nu weer schakelen, zonder de v-bak geweld aan te doen. 
-speling achterlager gecorrigeerd. 
-stuurslot toch maar gewisseld
155.000 Km.
Distributieriem, spanrollen, waterpomp, versnellingsbakolie gewisseld. 
Rijdt als een zonnetje, tenminste als de deuren niet zijn vastgevroren . 
Geen roest verder (goed getectyleerd destijds), dus eigenlijk tip-top zover. Ik spaar hem niet, maar begin ivm klassieker item langzaam hieraan te twijfelen, totdat de motor weer warm is. 
160.000 km
soms variabel toerental stationair tussen 60C - 75C motortemp., geen valse lucht, stationair regelklep aansturing lijkt euvel. 
Warm (80 c), mooi stabiel toerental stationair. Er valt mee te leven.
161.000 km
- veerpootschotel links/rechts + lagers vernieuwd
- remcylinders + remschoenen (achter) gewisseld
Een echte Alfa dus. Ben benieuwd wat me in het voorjaar te wachten staat, APK is ook jaarlijkse onderhoudsbeurt . Standaard Toyo banden geven goede remperformance moet ik zeggen, maar zijn ook snel versleten (zachter rubber, ~ 10.000 km), ehm Brandstofverbuik bij mij ~1:8 (mag voor mijn hobby, dus meestal super 98). 
Groet,
A......driver 
