Na de aanvankelijke euforie over de vondst en het ophalen van mijn 75 Turbo ( http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... witserland ) hebben de eerste problemen zich inmiddels aangediend...
De motor smoort soms tijdens het rijden, hij neemt dan geen gas meer aan en valt soms zelfs helemaal uit bij het intrappen van de koppeling. Zo ben ik laatst twee keer stil gevallen, pas na herhaaldelijk door starten sloeg de motor weer aan. Dan rijdt hij weer een tijdje prima totdat het euvel zich opnieuw voor doet. De motor valt niet altijd uit, soms houdt ie even in en pikt daarna weer goed op, soms neemt ie geen gas meer aan maar blijft nog wel stationair lopen. De auto heeft soms ook startproblemen, soms is het starten lopen maar soms slaat ie pas na lang starten aan.
Wij vermoeden een brandstof toevoer probleem, omdat als de motor loopt alles in orde lijkt. Het brandstoffilter hebben we als eerste vervangen, maar helaas houden de problemen nog aan. Vandaar dat we ons nu richten op de elektronische aansturing van de brandstofpomp. De roze draad van de brandstofpomp en de beruchte stekkerverbinding achter het laatje heb ik gecheckt en deze lijkt OK. Ik heb de stekkerverbinding schoon gemaakt en zag geen sporen van kortsluiting oid.
Opvallend vind ik dat bij het aanzetten van het contact de pomp soms wel even loopt en soms niet. Ik hoor wel altijd een relais schakelen. Meestal is het zo dat de motor meteen start op het moment dat de pomp even gezoemd heeft, wanneer dit niet het geval is start de motor vaak niet. Ik ben nog niet bekend met de Turbo, bij de TS was het volgens mij wel zo dat de pomp altijd even liep bij het aanzetten van het contact om het systeem op druk te zetten. Hoort dit bij een Turbo ook zo te zijn?
Bestudering van de elektrische schema's leert dat bij het starten de pomp wordt aangestuurd door een relais dat spanning krijgt via het contactslot. Dit zogenaamde "elektronisch hoofdrelais" zorgt voor de aansturing van de verstuivers, de brandstofpomp en de beide regelunits voor de ontsteking en de voeding. Wanneer de motor eenmaal loopt blijft dit relais bekrachtigd door de voedingsspanning van de bobine en door het motor-toerental signaal afgegeven door de centrale regelunit voor de ontsteking. Aangezien dit relais dus zowel een rol speelt tijdens het starten als wanneer de motor eenmaal loopt zie ik het als hoofdverdachte. Ik heb het relais zelf echter niet kunnen lokaliseren, volgens mij zit het niet in de zekeringenkast in het interieur maar zou het in de buurt van de regelunits moeten zitten.
Mijn vragen aan de Turbo kenners zijn: hoort de brandstofpomp inderdaad altijd even te lopen wanneer het contact aangezet wordt? En waar bevindt zich dit hoofdrelais dat aangestuurd wordt door het contactslot?
Het zou natuurlijk ook altijd nog kunnen dat de voeding via het contactslot niet deugt, maar dat kan ik pas meten als ik weet waar dit relais zich bevindt. Overigens heeft de auto ook het bekende startprobleem bij warme motor (de startmotor doet het dan niet) wat ik bij de TS heb opgelost door een extra startrelais in te bouwen. Maar dit heeft voor zover ik begrepen heb alleen invloed op de aansturing van de startmotor en niet van het brandstofsysteem en zou hier dus niet van belang moeten zijn?