Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welk uitlaatsysteem / CSC spruitstuk / OKP of standaard

di dec 25, 2012 11:48

Heinbrand oa heeft ook een GTA systeem in 60 mm, staal. Net geen 900 incl mwst geloof ik. Maar voor een compleet systeem zit je eht wel rondom de 1000 te praten denk ik, teminste incl spruitstuk. RVS klinkt inderdaad anders dan staal .nu heb ik op mijn racer een stalen spuitstuk van spruell en 2 rvs dempers van csc en ik krijg altijd lovende commentaren hoe lekker hij klinkt.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Welk uitlaatsysteem / CSC spruitstuk / OKP of standaard

di dec 25, 2012 13:45

spruell rvs

Ziet er stoer uit, maar of ze echt equall lenght zijn durf ik te betwijfelen.

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welk uitlaatsysteem / CSC spruitstuk / OKP of standaard

di dec 25, 2012 22:09

Hij draait er wel lekker op. Dat equal length staat meen ik overigens ook ter discussie hoe nauwkeurig dat moet zijn. Onder de streep vind ik de praktijk, namelijk dat het ding gewoon werkt , ook in hoge toeren, belangrijker dan theorie. Hij beweert overigens zelf dat ze wel gelijke lengte zijn, en hij draait lang genoeg mee in de alfa racewereld niet te lichtvaardig te zijn met dat soort uitspraken. Marcel Violier vind het ook met zijn ervaring het mooiste spruitstuk wat hij gezien heeft. Gezien zijn ervaring met bouwen van snelle blokken hecht ik daar ook wel wat waarde aan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Gebruikersavatar
HAAK28
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2076
Lid geworden op: za apr 19, 2008 09:07
Locatie: Minnertsga
Contacteer: Website

RE: Welk uitlaatsysteem / CSC spruitstuk / OKP of standaard

di dec 25, 2012 22:20

Mooi is hij in elk geval. Mooier zou zijn als iemand hier in europa zoiets in elkaar bakte. Voor de TS maken ze ze wel.

Voor dat je zoiet hier hebt komen er heel wat euro's bij, ups, douane, belastingdienst, allemaal willen ze een graantje meepikken.

Ik houd het voorlopig maar bij mijn standaard spruitstuk denk ik....

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4870
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Welk uitlaatsysteem / CSC spruitstuk / OKP of standaard

ma jun 17, 2013 15:58

Iemand ervaring met een dergelijk systeem op een vroege 1600 (op dubbele Webers)?

Mijn uitlaat is aan vervanging toe en wil voor een oplossing gaan die langdurig is en ook de "driveability" (iets meer koppel/vermogen) te goede komt.
De eerste gedacht was uiteraard de set van AH, maar welke andere oplossingen zijn er nog?
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'07 Saab 9-7X 5.3i V8

http://www.alfa-giulia.com

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Welk uitlaatsysteem / CSC spruitstuk / OKP of standaard

di jun 18, 2013 17:39

Om het allemaal nog wat duidelijker te maken, Marcel Violier heeft me tijdens het rollen verteld dat ze getest hebben met een org gietijzeren spruitstuk, wel met grotere diameter, in de squadra tijd, het org spruitstuk leverde het meeste vermogen en de vlakste kromme.

Bij diameter is het grootste belang wat ga je ermee doen, hoe dikker, hoe hoger het toerental word waarbij de uitlaad maximaal effectief is, het zelfde geld voor de lengte van de pijpen, hoe korter de pijp hoe hoger het maximale rendement.
Gebruik je de auto op de straat dan is de regel dat je geen dikke pijpen nodig hebt want die zorgen ervoor dat je altijd buiten je koppel kromme rijd.

Walter, tegenwoordig word als regel genomen 1 pijp op ideale lengte, 1 2,5 cm langer en de andere twee 2,5 en 5 cm korter, zorgt ervoor dat de motor een vlakkere koppel kromme krijgt en makkelijker te rijden word.

Het probleem is dat groot verkoopt.

Ik heb meerdere uitdraaien van runs gezien met twee verschillende uitlaten dat er 20 pk bij race motoren weg was, je kunt niet zeggen dat is het beste dat ligt er maar net aan wat er gebeurt is aan de motor.

Ik weet 10 uitlaten en 10 meningen, er zijn boeken over vol geschreven.

Het is jammer dat er hier of in Duitsland of Belgie geen bedrijf is die uitlaten opmaat maakt.

Van mijn motor staat hier ergens een uitdraai, 150 pk en 220Nm met een pijp dia meter van geloof ik 34 mm en de rest is standaard dia meter.

mijn 2 cent :twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5636
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:27
Locatie: Overasselt

RE: Welk uitlaatsysteem / CSC spruitstuk / OKP of standaard

di jun 18, 2013 18:36

Ik respecteer de mening van Marcel maar vergeet niet dat dat was met motoren die in preparatie ernstig begrensd waren door de reglementen.
Overigens werkte het enige blok wat Marcel echt volledig voor mij gebouwd heeft ( de andere motoren heb ik gebruikt gekocht) , met toen nog Alquati nokkenassen, het beste met een 60 mm stalen systeem van voor naar achter, de dip die erin zat met standaard spruitstukken en uitlaat was daarmee in 1 klap geheel weg en blok liep nog makkelijker door. Die uitlaat zit momenteel op een ex SB met ook een Arese blok erin.

Overigens zijn die speciale bedrijven er wel, maar de gemiddelde Nederlander heeft het daarmee gemoeide geld er niet voor over...want dat zijn uren van specialistisch werk en dus niet voor 25 het uur...en zat uren nodig.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Terug naar “Algemene Technische vragen”