Als bij een van mijn blokken straks de spanner niet fris meer is ga ik zelf denk ik maar een grondplaat maken voor op het blok en dan monteer ik daar een spanner van een ander merk op, eentje waar niet een veer van breekt bv.

Nah, weg gaat het ding niet zo snel hoor. Als ik hem beu ben, zet ik hem wel in een hoekje. Ik heb wel eens van die periodes waarin ik eigenlijk al die meuk de deur uit wil doen, maar tot nog toe kom ik altijd weer tot bezinning.En anders laat het maar weten, kom ik hem wel ophalen..![]()
Als bij een van mijn blokken straks de spanner niet fris meer is ga ik zelf denk ik maar een grondplaat maken voor op het blok en dan monteer ik daar een spanner van een ander merk op, eentje waar niet een veer van breekt bv.Die mechanische spanner vind ik maar een vreemd ding namelijk...
Mooi dat het is opgelost. Die olie uit het bovenste montagepunt zou kunnen, want dat was voor de oliedrukspanner een oliekanaal. Origineel zat daar een hol tapeinde in (zie mijn vorige foto). Daar hoort voor de droge spanner ook eigenlijk geen bout in, maar een tapeind. http://www.digest.net/alfa/FAQ/164/b019303.htmAlles ziet er nu uit zoals het hoort (behalve dan dat er ineens olie uit het bovenste montagegat van de spanner kwam lopenNou ja, de bout zit er nu in en lekken doet het niet meer. Waar het vandaan komt...? Is nooit zo geweest in ieder geval).
klinkt leuk maar ik zie niet in hoe een andere riem effect kan hebben op die spanner zijn werking.dit is echt k..te![]()
de mechanische spanners zijn op zich niet slecht.
bij goede montage werken ze perfect en gaan ze niet stuk.
echter de mechanische spanner is er destijds gekomen in combinatie met andere poelies/distributieriem. (ander vertanding)
wanneer de mechanische spanner gemonteerd wordt op de oude type riem is er inderdaad een kans dat de riem verspringt.
dus setje "latere" poelies scoren (nokkenaspoelies moeten beetje aangepast worden) en geen problemen meer.
dan heb je dezelfde opstelling als op de 155 en de gtv (916) en met deze wagens zijn zelden problemen met de distributieriem.
op het Alfetta- forum staan foto's van een GTV6 waarvan ik deze modificatie heb gedaan