Voila,
gisteren een dagje bezig geweest met het opstarten van de turbo en da's wondermooi gelukt!
Na 2 jaar stilstand van wat verse benzine voorzien, nieuw batterijtje erin, controle van de niveautjes en controle op lekken en ze startte na een omwenteling of 5 van de krukas!
Voorzichtjes laten warmdraaien en olie ververst.
Nu was me hetvolgende opgevallen: Bij het koud draaien schoot de oliedruk direct naar 8 bar, pas als de motor rond de 70° zat zakte die tot een bar of 4-5 en toen de fan aansloeg zat die nog rond de 3 bar op stationair toerental.
Als je het gaspedaal aantikte ging die direct terug naar 8 bar.
Bij het lopen onder de hefbrug hoorde je door het carter door ook de oliepomp redelijk goed draaien wat me bij geen enkele andere motor al is opgevallen.
Heb ik een absolute nieuwstaat motor (jaja, zal wel...) of zou de 'overdrukklep' an de oliepomp vastzitten? (als die er al op zit)
Na het verversen van de olie brandde ook het lampje bij de oliedruk meter op het dashboard, na verloop van tijd ging het pinken (dit terwijl hij opnieuw 8 bar aangaf). Wat moet ik hiervan denken?
Wat me ook opviel is dat de leidingen naar de oliekoeler koud bleven, alsook de koeler, zit daar een thermostaat regeling op of moet ik daar een blokkade verdenken?
Verder het ik ook de remmen vooraan weer mooi losgemaakt, achteraan zat ik met een paar vragen om mezelf onnodig gesukkel te besparen (dit is mijn eerste transaxle na heel wat voorwielaangedreven alfa's):
Er zit een zeskant kopje haaks op de klauw ter hoogte van de handrem-hefboom. Die dient waarschijnlijk om de spelin op de handrem bij te regelen?
Hoe zie ik de werking van de stelboutjes in de buitenste zuigers? De moer 17 is waarschijnlijk een tegenmoer en de inbus waar ie rond zit stelt waarschijnlijk de zuiger?
Hoe krijg ik de zuigers makkelijkst los? (desnoods monteer ik ze helemaal, heb ik geen problemen mee, maar ik weet graag vooraf een beetje waar ik allemaal aan draai voor ik domme dingen doe

)
O ja, nog 1 rariteit, ik ben er redelijk zeker van dat de toerenteller maar half het werkelijke toerental aangeeft. Kan dit liggen aan de aansluiting op de bobine of moet ik het dashboard verdenken?
Ben nieuwsgierig! (links naar technische uitleg voor de remmen kan ik ook veel mee hoor!)
Groeten en bedankt!
Paul