Een tijdje geleden een miniatuur opschuddinkje onder de verzamelaars op dit forum:
Een
gratis 1:24 Mebetoys Alfasud Sprint Trofeo?
Hij was snel weg ook, maar wie ging er mee aan de haal?
Euw... ik, zei de gek, heb de 'verkoper' direct gePB't; 'weet je wel wat je weggeeft? Een mint & boxed exemplaar gaat gegarandeerd over de 100 euro op eBay'.
We zijn overeengekomen dat ik het model op de registerdag zou bekijken. En het beviel me wel. Licht bespeeld, mist wat lak op de scherpe randjes (dakranden, de geïntegreerde spoiler achter), de stickers zijn niet helemaal fris meer (maar alleszins acceptabel) en er zit wat witte verf op de wielen en verstralers. Een model zonder doos maar met eerlijk patina. Bijbehorende dozen vind ik belangrijk maar nooit doorslaggevend.
Ik had die 1:24 Trofeo vaak genoeg voorbij zien komen op Marktplaats of eBay, maar vond hem elke keer veel te prijzig. Bovendien verzamel ik eigenlijk alleen nog 1:43 of kleiner. Maar toch kreeg ik altijd dat merkwaardige gevoel als ik hem zag. Noem het gerust een afwijking, maar het heeft iets te maken met een wee gevoel in m'n buik, een tikkie vochtige handen en een aparte smaak in m'n mond. Een soort van geil, zeg maar. Ook nu weer. Ik kon niet anders dan toegeven aan het sluimerende verlangen. Voor een leuke donatie aan het KWF mocht ik hem overnemen. Zo gezegd, zo gedaan en er zijn drie partijen tevreden.
Hij staat nu naast mijn groene Sprintje, het model dat meer dan 30 jaar geleden het begin vormde van de huidige collectie.