Nee Remco, cilinders vullen met water geeft een verkeerd beeld, je meet namelijk teveel (ook de verbrandingsruimte in bdp).Maar het zou best kunnen natuurlijk dat er daar een soort van gereedschap voor is, kan me zoiets als een soort omgekeerde krompasser voorstellen die je door het gat doet en dan uitvouwt oid. Alleen is het zoals hierboven al gezegd nogal belangrijk voor wat voor een motor het is ivm de vorm van verbrandingskamers/ zuigers en de plaats van het bougiegat bv.
Cilinders vullen met een vloeistof is dan wellicht makkelijker.
Dan is de dubbele pur methode nauwkeuriger, alleen het is zo'n gedoe.
Het maakt niet uit wat de vorm van de zuiger of kop is.
Het gaat puur om de slag van de zuiger en de diameter van de cilinderwand.
Als het gat van de bougie evenwijdig is de cilinderwand, dan maakt het ook niet uit waar deze zit. Als deze maar niet onder een hoek staat.
Moeilijkste is de inwendige diameter meten van de cilinder. Ik weet nu hoe dat gaat en kan eventueel zelf een tool ervoor maken.
Zuiger in de verbrandings-stand, vloeistof vullen tot onderkant bougiegat.
Zuiger naar beneden, weer vloeistof vullen en bijhouden hoeveel er bij kan tot onderkant bougiegat.
Gr. Wim.