bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

Re: RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret

zo jul 29, 2012 21:17

Zo jij bent goed bezig!! :schrik: =D> =D>

Misschien kan ik je nog helpen aan een achterplaat maar weet niet zeker of ik die heb (is volgens mij van een Sprint)
Maar als ik in het hok kom zal ik voor je kijken!

Ben heel erg benieuwd hoe deze Sud er straks uit komt te zien!

Martijn
Dank! Kijk daarom vind ik het leuk om zo´n topic hier neer te typen. Stel ik heb eens wat nodig, dan doet imand misschien net wat meer moeite om voor je te kijken als je dan ziet waar het naar toe gaat, in plaats van gewoon een oproep doen bij gezocht. Op deze wijze heeft iemand in Engeland mij een paar remklauwen gegunt voor weinig omdat hij mij kende via internet! Dat komt nog, nog 2 berichten typen over de achter remmen en het onderstel en dan ben ik weer up to date, en zal het voorlopig wat rustiger langzamer gaan.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

martijnsud
Advanced Member
Advanced Member

RE: 1975 Alfasud "1750" - planning en voorpret fas

zo jul 29, 2012 21:33

Your welcome :)

Dat is natuurlijk ook zo maar ik vind het ook geweldig dat er nog mensen zijn die tijd, moeite en geld steken in een Sud. Is toch wel een ondergewaardeerde klassieker/Alfa!
Dus als ik zo mijn steentje kan bijdragen om er weer 1 op de weg te krijgen, doe ik dat graag !
Hopelijk zijn er meer forumleden die hier zo over denken! (zie ook mijn gezocht topic :wink: )

Martijn
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 21:53

Dat de Sud ondergewaardeerd is, maakt mij niet uit. Ik verheug mij er nu al semi-dagelijkls rond te rijden in een auto die toendertijd al na 5 jaar gesloopt werd. En met de upgrades die ik van plan ben zal ie er netjes uitzien en veel rij plezier verschaffen! Ik geef nu voorrang aan de Sud boven de 308, die komt later wel aan de beurt.
Ik had je gezocht topic al gezien maar kan je helaas niet helpen. Bij die van mij zal onder het buitenplaatwerk ook hier en daar wat geimproviseerd moeten worden.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 22:14

Dan de achter remmen. Golf 2 GTI schijven en Golf 4 klauwen, omdat die van alu zijn en die van een Golf 2 ijzer. Ook komen er Golf fusees op de achteras, waar de klauwen zo aangeschroefd kunnen worden zonder adapter. Op het alfaowner forum had iemand een set van de Compbrake Golf klauwen gekocht om aan te gaan passen voor een Sud, en hij had ze voor de helft van de normale prijs kunnen krijgen, en ik had hem een pb gestuurd, dat als hij er niet uit kwam, ik ze wel wou overnemen voor hetzelfde geld. Hij wist gelijk wie ik was en hij kwam er inderdaad niet uit :twisted: en dus zijn de klauwen nu naar mij op weg als het goed is.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Hoe ik dat met de achteras ga doen ben ik nog niet uit. Ik zit te denken op 33 as basis, maar daar van alleen de buis te gebruiken omdat die de goede knikken er in heeft en al de veerschotel en schokdemper bevestiging. Dan maak ik de uiteinden van de as helemaal kaal, alles eraf en misschien een eindplaat erop lassen waar de golf fusee aangeschroeft kan worden, en dan nog de steunen voor de Sud watt stangen. Maar misschien kan ik ook weer iets helemaal zelf maken, nog even kijken hoe ik het ga doen de dempers en veren, dat wordt de volgende en voorlopig laatste update.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 22:17

:thumbs: op naar de sloop!

sprint88
Guru Triplo
Guru Triplo

zo jul 29, 2012 22:26

Kijk nu eens :D

Het betere sudwerk.....het beste sudwerk is begonnen :thumbs:
Mooie plannen Bert en dat gaat best goed komen dat is jou wel toevertrouwd.
Vliegwieltje zal ik eens gaan afdraaien dan is dat ook weer klaar.

Ben hier druk bezig om de campert klaar te maken maar dat is niks voor hier :wink:
Is in iedergeval al voor zien van het prachtige lichtmetaal wat jij had meegebracht.
En het lullige dieselpijpie is reeds vervangen door een stoere eindpijp :twisted:
Maar succes met je sud we gaan het op de voet volgen.

Grt rogeralfa :driving:
GT 2.0 jts
sprint1.5 1984

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 22:27

Wat voor schijven komen er op? Boor je ze om naar 4x98?

dibro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Contacteer: Website

zo jul 29, 2012 22:44

SS 2013 klaar? :shock:

Mooi hoor, allemaal!
It's not easy, being green (kermit)

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 22:50

Dan het onderstel. De planning was voor gele koni in Sprint poten met kortere standaard veren, en achter zou ik nog goede veren zoeken die 50% stugger zijn met nieuwe Bilstein B6 dempers van geschikte lengte waarschijnlijk van een Manta of B Ascona.
Afbeelding
Afbeelding

Maar eigenlijk wou ik iets dat nog mooier is...want al vaker zitten zwijmelen bij de foto´s van Intrax dempers voor een Sud, een racer op het alfaowner forum heeft die...voorpoten kosten 960 euro per stuk, achter 350 euro per stuk. Ze zijn wel heel mooi gemaakt voor dat geld met een extra geleidings buis in de voordemper inplaats van alleen de zuigerstang.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Toch maar eens voor de grap Intrax ingetypt op Marktplaats, en gisteren deze set opgehaald!
Afbeelding

Ze zien er een beetje vies uit maar hebben maar een paar maanden onder een auto gezeten, ...weer een Golf! De verkoper woonde in de buurt van Intrax en had de set voor zijn Golf 4 motion op maat laten maken daar. Echter onverwacht had hij later een grotere auto nodig en een Passat gekocht, en de koper van zijn Golf had liever de originele ophanging. Ik kreeg de prijs afgepingeld tot 275 euro, ha! De man interesserde het verder niet en was blij dat ze weg waren zo leek het.
Ik was even ongerust dat ze wel eens veel te stug zouden zijn gezien de dikke korte achterveren op de foto, maar die Golf heeft de veer halverwege de arm zitten en niet in de demper. Ik heb de dempers getest met de hand en ik denk dat ze precies zo zijn als ik ze wil zonder re-valven. Voor ingaande slag stugger dan de Koni geel en uitgaande ook, die Koni geel is nét niet stug genoeg in de uitgaande slag tenzij je ´m helemaal dichtdraait, maar dan gaat ie kapot. Achter voelt ook prima aan, eigenlijk zoals de Golf Jamex achterdemper die ik in de blauwe heb. Ben dus zeer blij met deze Intrax RS set!
Afbeelding

Die voordemper krijg ik wel aan het passen onder de Sud, alle beugeltjes eraf aan de onderkant dan is het een buis van 50mm uitwendig, dus neem ik een buis van 50 inwendig en maak daar de Sud naafdrager aan en stuur arm, en die Intrax schuift er dan zo een stuk in. De buis van de Intrax loopt aan de onderkant nog een paar cm door dus daar kunnen de binnen en buitenbuis veilig gelast worden zonder dat de demper zelf te heet word en aan de bovenkant kan die arm op de intrax gebruikt worden voor fixering van de buitenbuis. Is moeilijk uit te leggen maar komt goed en veilig.

Afbeelding

Deze veerhoogte verstellers voor de achteras zitten erbij. De Golf had dus de veer niet om de demper vandaar. Eens kijken of ik die kan gebruiken, ze zijn van staal dus ik kan het onderste deel gewoon op de as vast lassen. Maar de schokdemper past er precies in en dan gaat het niet aangezien bij de Sud de as kanteld bij veren en dan gaat het klemmen tenzij ik de dempers upside down kan monteren, dat lijkt te gaan want hij staat hier al een hele tijd op de kop en hij doet het gewoon over het hele bereik (gasgevuld uiteraard).
Maar dat komt nog wel, ik wou eigenlijk niet bij deze Sud de schokdemper torens wegslijpen om weer een coilover ophanging te hebben. Ik kan de dempers zonder meer gebruiken met Sud veren van precies de goede lengte maar verstelbaar is leuker.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 22:56

Wat voor schijven komen er op? Boor je ze om naar 4x98?
Voor dus schijven aan de bak, de Sud wielnaven krijgen een extra steekcirkel in 4x100 en de centrering in het midden laat ik een halve mm kleiner draaien...dan passen de BBS RS erop! De BBSen zijn waardevaster dan aandelen Facebook maar dan moet je ze niet gaan vernaggelen dus beter de naaf aanpassen. Achter dus de Golf schijven met de juiste steek van 4x100 en middencentrering voor de BBS velgen maar ik boor ook daar een extra steekcirkel van 4x98 (dat gaat prima) zodat ook Sud stalen wieltjes er nog steeds op passen.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo jul 29, 2012 23:02

Het betere sudwerk.....het beste sudwerk is begonnen :thumbs:

Vliegwieltje zal ik eens gaan afdraaien dan is dat ook weer klaar.
Ik lever echt niet het beste werk, kwalitatief gezien vergeleken met anderen hier en wat de beste Sud is, dat is voor iedereen anders natuurlijk, voor de een een 1972 met originele lak (begrijpelijk) voor de ander een Giardinetta, Sprint of uitgebouwd racemonster. Maar met 26 jaar Sud ervaring weet ik wel hoe ik deze het beste naar mijn ideëen kan maken.
Dat vliegwiel heeft geen haast hoor, je zult aan de updates hier wel zien wanneer het ongeveer tijd wordt er voor maar denkelijk niet dit jaar al...

reijnaje
Guru
Guru

ma jul 30, 2012 14:19

Hoe ik dat met de achteras ga doen ben ik nog niet uit. Ik zit te denken op 33 as basis, maar daar van alleen de buis te gebruiken omdat die de goede knikken er in heeft en al de veerschotel en schokdemper bevestiging. Dan maak ik de uiteinden van de as helemaal kaal, alles eraf en misschien een eindplaat erop lassen waar de golf fusee aangeschroeft kan worden, en dan nog de steunen voor de Sud watt stangen. Maar misschien kan ik ook weer iets helemaal zelf maken, nog even kijken hoe ik het ga doen de dempers en veren, dat wordt de volgende en voorlopig laatste update.
Als je een 33 type 1 of 2 achteras pakt zitten de bevestigingen voor de reactiearmen al op de juiste plaats, dan hoef je alleen de golf fusee daar maar aan te maken, als je die bevestigingen zelf gaat maken is het weer een boel extra werk. Of kom je dan niet op de juiste maat uit qua breedte?
1983 Alfasud Sprint 16V
1992 Alfa 33 16V

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

ma jul 30, 2012 15:00

Ik heb een 33 type 1/2 as op mijn Sud Sprint gezet indertijd maar ik dacht dat de lengtes van de watt stangen verschillend waren, maar goed dan moet ik die ook erbij zoeken, het zal voor de wegligging niet veel uitmaken. En de Golf/Sud/33 gebruiken allen dezelfde achterwiellagers en de fuseepen is hetzelfde alleen de lengte verschilt tussen VW en Alfa. Je kunt, maar dit zeg ik onder voorbehoud, van een 33 as de trommelrem van de fusee pen af halen en er een Sud schijf opzetten en misschien past de VW klauw dan met bracket (op een sud as komt ie tegen de ronding om de veer aan) dan ben je in 1x klaar. Ik heb een lichte voorkeur voor de VW schijf want die is een stuk lichter en past volgens mij op een Sud/33 fuseepen maar dan komt het wiel verder naar binnen. Ik wil de as 10 mm breder als standaard en 1 graad negatief camber, daar zijn ook weer verschillende manieren voor zonder een compleet nieuwe as te bouwen maar ik heb het nog niet precies uitgezocht op dit moment, dit is iets voor in de winter als het koud is :D

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 06, 2012 22:46

Nog maar eens een update. Helaas heeft de "crisis" mij nu ook getroffen want op mijn werk zijn 22 van de 82 mensen ontslagen en we draaien voorlopig niet meer continu dus geen ploegendiensten meer, ik zit nu in dagdienst van maandag tot vrijdag en de riante ploegentoeslag wordt ook afgebouwd, minder vrije tijd en geld, dat moet niet te lang gaan duren.
De Golf klauwen waren aangekomen uit Engeland. Ik dacht dat het gewoon aftermarket Golf klauwen zouden zijn maar ze zijn van Compbrake zelf. Gepast op een oude Sud wieldrager:
Afbeelding

Dat moet vrij eenvoudig pas te maken zijn. De Sud fusee zat trouwens op een ander tussendoor projectje 8)
Afbeelding

In een schuur nog een complete Sud as gevonden van mijn broer, die gebruikt voor metingen. Remklauw gewichten:
Afbeelding
Afbeelding

Dit zal best gaan passen mits een 33 as buis gebruikt wordt, denk de 33 as i.p.v. de tectyl bus.
Afbeelding

Maar uiteindelijk denk ik een 33 as te gaan gebruiken met de trommels vervangen door Sud schijven. Van het idee met de Golf fusees ben ik afgestapt. Ik heb die op de blauwe Sud en ze waren lekker goedkoop, 34 euro voor 2 nieuwe fusees maar...what you pay is what you get...of zo iets, die zijn van veel te zacht ijzer en ik heb al een wiellager kapot gehad en ik heb steeds speling op een wiel en dan moet het lager weer gesteld worden, ook passen de lagers nu los om de astap terwijl ze eerst klemden. Dus die 34 euro fusees zijn waardeloze troep en goede kosten over de 100, dat gaat het niet worden. Voor de blauwe Sud haal ik dus nog eens goede gebruikte originele op de sloop, ze slijten normaal niet behalve bij een ernstig verwaarloost en daardoor stukgelopen lager of scheef aangedraaide eindmoer.

Kijk, een Sud voorwielnaaf met dubbele steekcirkel 8) Het is gehard staal dus een enkelvoudige M12x1.5 tapper brak me af en een setje van 3 besteld voor een paar euro incl verzendkosten rechtstreeks uit China en daar ging het wel mee :D
Afbeelding

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

za okt 06, 2012 23:04

De bedoeling is dus om een 33 as te gebruiken. Maar dan zonder de veerschotel, het idee is een gat is de as te maken en deze hoogte versteller er in te lassen (de ring met inwendige schroefdraad, de bus met uitwendige schroefdraad kan er dan ingedraait worden naar gewenste hoogte).
Afbeelding

Voor de ophanging heb ik alle rubbers nieuw origineel gekocht. Gekeken naar Powerflex en Superflex en die sets zijn peperduur en echt niet stugger als nieuw origineel, ik heb die voor op de blauwe Sud. Nogmaals, nieuw origineel is beter en goedkoper. Ik kan de Sudrijders hier aanbevelen om de 30 tot 40 jaar oude rubbers een keer te vervangen en dan heb je de komende 20 jaar een fris rijdende auto.
Afbeelding

Echter voor de watt stangen achter vond ik de originele rubbers te slap, ik dacht dat die niet massief waren maar met een uitholling. Daarom had ik daarvoor panhardstang rubbers gekocht, die zijn wel massief en de goede diameter alleen te breed dus die heb ik op maat moeten maken. Ik had dus in totaal 10 Panhardstang rubbers besteld bij een Italiaan via Ebay, op die manier gaat de New Old Stock er wel snel doorheen...
Daarna zag ik dat er ook massieve rubbers voor de watt stangen zijn, bij de as van mijn broer hadden de korte stangen massieve rubbers en de lange de slappere. Maar op ebay werden alleen de slappere aangeboden.
Afbeelding

Trouwens ook voor de langsarmen aan de voorkant zijn 2 verschillende types, massieve en slappere met gaten er in, ik heb nu de massieve. Mijn 1e Sud had die met de gaten erin, en als je dan tegen het voorwiel schopt trilt dat 1 of 2 cm van voor naar achter, dat was zo ontworpen met opzet maar schijnbaar toch een keer gewijzigd.

Terug naar “Projecten”