Voor zover ik weet hoor je lichtmetaal vast te zetten met zo'n 100 Nm, dus mij lijkt 150-160 wel wat erg enthousiast. Of moeten ze echt zo vast op een auto met 240 pk en/of 18" velgen?
roegpoot!wij doen het altijd met 650 nm![]()
Dat zijn 10 moeren, totaal 6500 Nm. Mijn auto heeft maar 5 bouten per wiel, moet ik dan 1300 Nm per bout doen?wij doen het altijd met 650 nm![]()
Dat leek mij absurd veel. Maar even opgezocht en het voorschrift is 170 Nm. Dus je zat toch heel dicht in de buurt.ik weet toevallig van een seat alhambra dat die met 180! moeten worden nagetrokken.
Snelheid, gemakszucht, ...Heb nooit de zin begrepen van het vastzetten van wielbouten met de luchtsleutel.....
Het vast zetten dan. Voor het losdraaien van dit wiel zal je wel meer richting 2000Nm nodig hebben. Paar meter pijp er op en met 2 man hangen, of een zware 1" luchtsleutel.wij doen het altijd met 650 nm![]()
Dank voor de link. GT is daar 88-108 (ook vrij ruim dus) en dus nog lang geen 150. Schiet me trouwens net nog iets te binnen... onder die van mij zitten wel spoorverbreders. Maakt dat nog uit?HIER een tabel met de voorgeschreven aanhaalmomenten voor bijna alle automerken. Daar zit per merk nog best veel verschil in, en soms ook nog verschillend voor stalen of voor lichtmetalen velgen.
En er bestaan veel meer van die tabellen, die zijn ook vaak verschillend ten opzichte van elkaar.
In deze tabel vind ik de marge voor een AR 147 trouwens opmerkelijk ruim (aanhaalkoppel 83 - 103 Nm). In een andere tabel heb ik ook wel eens 105 Nm gelezen en dat heb ik altijd aangehouden voor mijn eigen auto.
Dat lukt bij merk-dealers ook, heb mijn vader (die was destijds iets zwaarder dan ik) weleens moeten vragen om op een wielsleutel van een halve meter te springen om de wielmoeren van mijn Mazda los te krijgen... Paar jaar later voor het eerst zelf een momentsleutel gebruikt en ik was verbaasd hoe snel hij *klik* deed op 100Nm. Stelde niks voor.Snelheid, gemakszucht, ...Heb nooit de zin begrepen van het vastzetten van wielbouten met de luchtsleutel.....
Zo had ik eens zo'n kwikflut artiest die het plaatsen van de bouten met de hand nog te veel moeite vond. Deze plaatste de bout in de dop, bracht de luchtsleutel op snelheid en prikte de bout er vervolgens razendsnel in. Ja hallo, dat zal wel lekker snel wezen en "nooit" fout gaan, maar niet bij mijn auto.![]()
Misschien dat dit soort dingen daar niet meer gebeuren. Ik ben er al heel lang niet meer geweest en ben van plan dat zo te houden.