Het-Licht
Guru
Guru

RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

do mei 03, 2012 22:48

Nice ! Erg interessant. Ik kwam laatst schijven tegen van een Peug 206 1.6 turbo. Die zijn ook 280mm en 26mm dik...

matramurena
Full Member
Full Member

do mei 03, 2012 23:11

Ziet er erg goed uit!

Ik heb vandaag de adaptor-delen binnen gekregen van het watersnij-bedrijf. Meteen even gepast en het schijnt te gaan passen....

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Remschijf staat er niet op omdat die momenteel uitgedraaid wordt...
1983 Alfa Murena 3.0 V6 12v
2008 Lancia Phedra 2.0

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: YouTube

do mei 03, 2012 23:36

Wel met de watersnijder is toch netter als iets uit de oud ijzer bak bewerkt met een haakse slijper :D
Heb je hun gewoon een papieren schets gegeven of moet je iets op de PC maken in een AutoCAD formaat ofzo?
En denk om de ontluchtingsnippel, volgens mij heb je de klauw links/rechts verwisseld als ik het goed zie maar in het ergste geval als de nippel niet boven zit moet je ontluchten met de klauw los, niet zo´n groot probleem natuurlijk.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

matramurena
Full Member
Full Member

do mei 03, 2012 23:48

Moet de nippel boven of onder zitten?? Er zitten ook "lippen" aan de klauwen die volgens mij geen doel dienen, maar als ze zo naar beneden zwijzen zien ze er het beste uit in mijn opinie...

Ik heb een dxf-bestand gestuurd voor het watersnijden. Mocht je ook eens zoiets nodig hebben en je hebt al een schets, laat het me dan even weten, dan kan ik het wel voor je omzetten.
2008 Lancia Phedra 2.0

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Alternatieve remmen.. Waarop te letten?

vr mei 04, 2012 00:01

Moet de nippel boven of onder zitten?? Er zitten ook "lippen" aan de klauwen die volgens mij geen doel dienen, maar als ze zo naar beneden zwijzen zien ze er het beste uit in mijn opinie...

Ik heb een dxf-bestand gestuurd voor het watersnijden. Mocht je ook eens zoiets nodig hebben en je hebt al een schets, laat het me dan even weten, dan kan ik het wel voor je omzetten.
De nippel moet boven, je moet het zo zien dat de luchtbellen in je remvloeistof naar boven borrelen dus via de remslang pomp je er vloeistof bij tot je alle lucht die bovenin zit door de nippel naar buiten hebt geperst.
Om dxf files te maken heb ik al een programma (legaal van google) maar ik moet mij daar nog wat meer in verdiepen maar bedankt voor het aanbod, voorlopig niets nodig.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr mei 25, 2012 22:23

Ik zet mijn geknutsel ook maar weer effe hier neer, misschien heeft iemand er wat aan die er ook mee bezig is of erover denkt. Ik zelf vind deze Porsche Brembo klauwen ideaal als upgrade omdat ze dus 4 zuiger zijn en van aluminium en niet zo enorm groot als de 166 V6 klauwen. Ze zitten op sommige 911 voor en op latere 928 achter en ongetwijfeld op nog veel meer auto´s, dit paar had ik voor 139 euro vanaf Marktplaats en afhankelijk van je contacten en geluk kun je ze wellicht voor minder vinden. En ze passen perfect op de 26mm dikke 164 3.0 schijven. Kanttekeningen, de offset van de schijven is laag en ik kom precies weg met 20mm spacers nog op de schijf (was ingecalculeerd). En mijn auto had origineel al een adapter voor de originele klauw en de oortjes voor de adapter zitten dicht tegen de fusee aan, dus ik kon simpel een nieuwe adapter maken uit 1 cm dik ijzer uit de oud ijzer bak. Als de oortjes verder weg zitten kom je niet uit of moet je grotere schijven gebruiken. Hopelijk heeft iemand hier iets aan...
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Het-Licht
Guru
Guru

za mei 26, 2012 21:22

Erg nice ! Alleen is de grootte van de oortjes van het fusee erg belangrijk of je weg komt met een kleine schijf. Zo kan je een 305 GTA klauw met 305 schijf niet pas maken op een fusee voor een 284mm schijf maar wel op een fusee voor een 257mm schijf. Ik vraag me dan ook af of dit gaat lukken met een 281mm schijf i.c.m. de Porsche klauw....
Laatst gewijzigd door Het-Licht op za mei 26, 2012 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.

Het-Licht
Guru
Guru

za mei 26, 2012 21:25

Wat is trouwens de hart op hart maat van de bevestigings gaten op de Porsche klauw ???

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

za mei 26, 2012 22:19

Wat is trouwens de hart op hart maat van de bevestigings gaten op de Porsche klauw ???
Die is 94 mm. De oortjes op de fusee zitten 100 mm uitelkaar maar dat is waarschijnlijk alleen van belang voor mensen met een oude Fiat.
Je kan eventueel nog de klauw 20 graden ofzo verzet monteren zodat de oortjes van klauw en fusee tussen elkaar vallen, volgens mij heeft mr Murena dat ook zo gedaan.

Het-Licht
Guru
Guru

za mei 26, 2012 22:23

T/m de 156 en afgeleiden daarvan is de hart op hart maat van de klauwen 100. Jammer dat die porsche dan 94 is... Maar inderdaad, de klauw 20 graden draaien en je bent er ook ! Moest je nog een spacer achter de schijf of tussen je klauw en bracket plaatsen ?

matramurena
Full Member
Full Member

zo mei 27, 2012 00:07

Die is 94 mm. De oortjes op de fusee zitten 100 mm uitelkaar maar dat is waarschijnlijk alleen van belang voor mensen met een oude Fiat.
Je kan eventueel nog de klauw 20 graden ofzo verzet monteren zodat de oortjes van klauw en fusee tussen elkaar vallen, volgens mij heeft mr Murena dat ook zo gedaan.
Ik heb inderdaad de klauw ook een graad of 20 verdraaid om zo de nieuwe afstand tussen de bevestigingsgaten te kunnen gebruiken. Als je geluk hebt kun je een van de twee gaten nog gebruiken, maar ik denk dat het meestal te weinig scheelt en dat je dus een adapter moet maken zodat je beide bevestigingsgaten een stukje verdraaid.

Wat betreft mijn projectje hier, ben ik bang dat ik de gekozen dikte van de adapter net niet juist heb... Als de bouten iets los zitten draait het wiel netjes en is er niets aan de hand, maar bij de laatste slagen om de klauw vast te zetten drukt hij de remschijf vast... Dat zal dus een dunne ring moeten worden om de juiste afstand te behalen die nodig is.

Voor de voorzijde zal een en ander nog lastiger worden, maar ik denk ook wel te doen. Het grote probleem is namelijk dat de grotere klauwen bij deze wagens vrijwel allemaal tegen de schokbreker aan gaan lopen bij een stuuruitslag. Om dit te verhelpen wil ik een adapter-ring maken zodat ik de klauwen 180 graden kan draaien naar de zijde waar de schokbrekers niet in de weg zitten. Moet ook allemaal wel te doen zijn denk ik, maar eerst moeten de wielen er achter dan weer op zodat ik de voorzijde op kan krikken...
2008 Lancia Phedra 2.0

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

zo mei 27, 2012 00:22

Matramurena, zeer herkenbaar allemaal. Zelden lukt een adapter de 1e keer goed en er duiken allerlei onvermoede problemen op. Zie mijn foto met de groene adapter, de moeren voor de klauw die tussen adapter en schijf komen mogen maar zeer dun zijn, anders komen ze tegen de schijf. Ik had gedacht geen moeren te gebruiken maar draad te tappen in de adapter, dat had ik ook gedaan maar weer verworpen, vertrouwde ik mijn leven niet aan toe, dus ik doe nu (hoge kwaliteit) bouten steken vanaf de voorkant van de adapter naar achteren, waarbij de sterkte indicatie zoals 12.8 nog van de kop van de bouten afgeslepen moet worden.. Maar dat betekend dat ik de remklauwen moet opdelen in de 2 helften, eerste de achterste helft monteren, dan de schijf, dan de voorste helft van de klauw. Onacceptabel voor een serie productie auto natuurlijk maar het moet dan maar voor de enthousiast, in principe rijd ik zo weinig dat de schijven en blokken een eeuwigheid meegaan.

Het-Licht
Guru
Guru

vr jun 15, 2012 20:57

Ik heb een schijf gevonden die misschien makkelijker is voor dit soort projecten. Zijn origineel van de Fiat groep. Zijn geleverd op de Alfa Mito 120/135pk en de dieseltjes. Hebben afmetingen van 280x26mm en het mooiste is een offset van 43,5 en gewoon 4x98. Lekker makkelijk monteren dus !

giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr jun 15, 2012 21:01

Een of andere Lancia delta van het laatste model heeft 330x28 met 4x98.... :twisted:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

bert308
Guru Duplice
Guru Duplice

vr jun 15, 2012 21:40

Ik had toevallig vandaag nog een betere adapter gemaakt voor de Lancia. De groene was te dun om betrouwbaar schroefdraad in te tappen en er moesten 6mm aan opvulringen worden gebruikt om de klauw uitgelijnd te krijgen. Nu heb ik er een gemaakt van een 17mm dikke plaat die ik gevonden had (eerst gevraagd natuurlijk 8) ) en daar het verzet ingeslepen. Eigenlijk moet je daar een freesbank voor gebruiken maar met bandschuurmachine en platte vijl krijg je het ook recht en evenwijdig. Helaas geen foto van de uiteindelijke adapter gemaakt. Aardig wat ijzer tot poeder geslepen vanmiddag en dan moet er nog eentje voor de andere kant.
Voor betere inboard remmen van een Sud ben ik ook aan het kijken, de Mazda B series pickup heeft bruikbare (platte dus) geventileerde schijven :D Maar dat is voor de toekomst en zal hier niet verder off topic gaan.
Overigens helemaal eens met de nieuwe handtekening van Giuliettaevo!
Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”