De Dynamo (net een gebruikte erin gezet want de oude was dood) geeft 13.7 volt en toch raakt mijn accu steeds leeg en ook na het plaatsen van een nieuwe accu blijft dit gebeuren.
Is 13.7 volt te laag of verlies ik ergens anders stroom??
Bij dat type zitten een paar relais in de motorruimte onder bij de accubak. Als die gecorrodeerd zijn kan daardoor lekstroom veroorzaakt worden (die ervaring heb ik zelf eens gehad toen ik nog een 145 1.4 TS reed).
Lampje in koffer of dashboard kastje is genoeg om na een weekend met lege accu te staan.
Ik heb ooit eens een autoradio gehad die na 6 jaar ook een lekstroom ging veroorzaken:
aan de radio was het niet te merken, want die deed het nog steeds zoals je mocht verwachten.
Je moet ff een steekzekering aanpassen door er twee draadjes aan te solderen zodat je
hier een multimeter op kunt aansluiten. Daarna alle posities in de centrale (en overige) zekeringkasten
nagaan welke 'groep' een lekstroom heeft.
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v
even toevoegen, als de auto stil staat loopt de accu niet leeg, als ik met licht aan in de avond rij is het na 45 minuten afgelopen
dan is de accu leeg maar toch wil ik wel even alles door gaan meten maar wat meet je dan met die aangepaste zekering?
Spanning terwijl het contact uit staat?? of meet je wat anders?
Met speciale zekering meet je lekstroom in 'rust' stand. Dus sleutel niet op contact.
Als je bij gewoon rijden na een tijdje leeg komt te staan, dan laad de dynamo niet genoeg
bij, of de accu is 'versleten'.
Maar het gekke is dat me 13.7 volt wel goed lijkt. Wat doet je voltage als je groot licht
en achterruit verwarming bij draaiende motor aanhebt?
Rutger
155 2.0 ts 16v G3 evo 6-bak blue nord 1997
Citroen Berlingo multispace 1.6 16v
Met verhoogd toerental moet je echt boven de 14 volt meten (ergens tussen de 14.2 en 14.5 moet de ingebouwde spanningsregelaar van je dynamo de boel gaan afknijpen), 13.7 is voor moderne calciumaccu's niet echt voldoende. Heb je met verhoogd toerental gemeten? Heb je een stroom-meet-tang? De meeste "goede" garages hebben spulletjes zoals dat en kunnen vrij snel zien waar de stroom loopt en hoeveel, zonder iets los te moeten halen.