jorritkooistra
Guru
Guru

Re: RE: lakken van delen spuitbus vs. spuiterij

za apr 28, 2012 20:11

ik zou ook nooit watergedragen op een metaal iets doen.....
Je weet toch wel dat autolakken tegenwoordig bijna allemaal watergedragen zijn? :wink: Met de goede ondergrond en goed opgebracht is het geen enkel probleem. Alleen is de lak zwakker als de vroegere oplosmiddelrijke lak. Op een nieuwe auto kun je vogelpoep beter maar meteen verwijderen voor het inbijt in de lak, bij oudere auto's is dat veel minder snel schadelijk. :?
klopt helemaal, daarom eerst in de industrie primer, dat is lekker dik en slijtvast.
het leven is als een neus, je moet eruit halen wat er in zit.....

mijn auto's:

Alfa 156 GTA SW(for sale)
Alfa 33 1.6 SW Compressore

Gehad:

Alfa Giulietta 1.8 Carbs
Alfa 33 1.4 de HN-FG-79 (R.I.P.)

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 29, 2012 11:24

Als ik een spuitpistool gebuik, hoe hoog moet ik de luchtdruk dan zetten?
Hier nog een amateur spuiter. :lol: Ik heb louter goedkope bekerspuiten. (nog veel goedkoper dan van de link) en werken voor mij prima.
De nozzles zijn 1,4- 1,5mm. Ik spuit met +/- 4,5 bar. Uiteraard baart oefening kunst. ;)

By the way, de filler is me nog niet bevredigend gelukt..... heb daarom nu een spuit opgeboord naar 1,8. Zal nog wel even duren, voordat ik kan vertellen of het nu wel werkt.

Gewoon proberen dus! :thumbs:

De beste lakken voor de laagste prijs (wat ik tot nog toe gezien heb), koop je bij de lackshop op e-bay. Ouderwetse kwaliteit. 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...
Contacteer: Website

zo apr 29, 2012 13:01

Heb ik overwogen, echter een aantal nadelen:
- laagdikte is dikker
- de laag is harder

Vooral het laatste geeft er kans op dat als er bastjes in komen, het vocht er onder trekt. Daar zie je dan in eerste instantie niks van, maar later als het te laat is.
Ik kies dus liever voor een dun laagje goede verf.
Poedercoaten is niks... leuk voor een paar jaar maar zoals je zelf al zegt, als er barstjes in komen, woekert het onder de plasticlaag verder en kun je er hele vellen af trekken... en het voegt aanzienlijk dikte toe aan het werktstuk waardoor bepaalde zaken zoals bussen, bouten etc misschien niet meer passen.

Ik vind dit best een net resultaat:
Afbeelding
Afbeelding
Gestaald, vlamverzinkt en in de zijdeglans epoxy.
Moet eerlijk zeggend at de kwalitieit van het (epoxy)spuitwerk beter kan dus zit te overwegen om dat de volgende keer zelf te doen.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

frankalfa
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo apr 29, 2012 13:30

.....Poedercoaten is niks... leuk voor een paar jaar maar zoals je zelf al zegt, als er barstjes in komen, woekert het onder de plasticlaag verder en kun je er hele vellen af trekken... en het voegt aanzienlijk dikte toe aan het werktstuk waardoor bepaalde zaken zoals bussen, bouten etc misschien niet meer passen.....
Hm, heb een jaar of tien (twaalf?) geleden de velgen van mn motorfiets laten coaten (wit) Daar zijn talloze keren banden af- en op gedraaid, inwerking van remstof en steentjes teer etc maar tot op heden zijn ze nog heel mooi....
Inderdaad, het was even werk om de pasvlakken voor de remschijven weer vlak te krijgen (niet zorgvuldig genoeg afgedekt, my bad) maar voor de rest> :thumbs:

Grtz,fRank

Zaagauto
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Locatie: Right smack down in the middle of my own universe...

RE: lakken van delen spuitbus vs. spuiterij

zo apr 29, 2012 13:52

16 jaar geleden zijn de ondersteldelen van het Boertje gepoedercoat... wat je er nu nog van terugvindt kun je er per halve vierkante meter aftrekken... als je maken krijgt met bv boutgaten, schroefdraad of geboorde gaten of beschadigingen door bv steenslag en de plasticlaag dus niet meer perfect versmolten is op het materiaal en het spulletje in weer en wind gebruikt wordt is het slechts een kwestie van tijd...

Dat is ook de reden dat ik gekozen heb voor vlamverzinken en daarna nog een afwerkingslaag.

Het is allemaal minder relevant als het niet in weer & wind gebruikt wordt en binnen slaapt, uiteraard.
Patina: Roest, gezien door ogen van iemand met poetsfobie...

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member

zo apr 29, 2012 22:21

Ik vind dit best een net resultaat:
:thumbs: Ja dat ziet er uit zoals ik het wil hebben.
Die powerflex bussen overweeg ik overigens ook, jammer dat ze niet in het zwart te krijgen zijn.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Terug naar “Algemene Technische vragen”